Wzorce projektowe
Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku
Jak wykorzystać projekty, które już wcześniej okazały się dobre?
Jak stworzyć elastyczny projekt obiektowy?
Jak sprawnie rozwiązywać typowe problemy projektowe?
Projektowanie oprogramowania obiektowego nie jest łatwe, a przy założeniu, że
powinno ono nadawać się do wielokrotnego użytku, staje się naprawdę skomplikowane.
Aby stworzyć dobry projekt, najlepiej skorzystać ze sprawdzonych i efektywnych
rozwiązań, które wcześniej były już stosowane. W tej książce znajdziesz właśnie
najlepsze doświadczenia z obszaru programowania obiektowego, zapisane w formie wzorców
projektowych gotowych do natychmiastowego użycia!
W książce "Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego
użytku" opisano, czym są wzorce projektowe, a także w jaki sposób pomagają one
projektować oprogramowanie obiektowe. Podręcznik zawiera studia przypadków,
pozwalające poznać metody stosowania wzorców w praktyce. Zamieszczono tu również
katalog wzorców projektowych, podzielony na trzy kategorie: wzorce konstrukcyjne,
strukturalne i operacyjne. Dzięki temu przewodnikowi nauczysz się skutecznie korzystać
z wzorców projektowych, ulepszać dokumentację i usprawniać konserwację istniejących
systemów. Krótko mówiąc, poznasz najlepsze sposoby sprawnego opracowywania
niezawodnego projektu.
Wzorce projektowe w architekturze MVC
Katalog wzorców projektowych
Projektowanie edytora dokumentów
Wzorce konstrukcyjne, strukturalne i operacyjne
Dziedziczenie klas i interfejsów
Określanie implementacji obiektów
Obsługa wielu standardów wyglądu i działania
Zastosowanie mechanizmów powtórnego wykorzystania rozwiązania
Przedmowa (9)
Wstęp (11)
Przewodnik dla Czytelników (13)
Rozdział 1. Wprowadzenie (15)
- 1.1. Czym jest wzorzec projektowy? (16)
- 1.2. Wzorce projektowe w architekturze MVC w języku Smalltalk (18)
- 1.3. Opisywanie wzorców projektowych (20)
- 1.4. Katalog wzorców projektowych (22)
- 1.5. Struktura katalogu (24)
- 1.6. Jak wzorce pomagają rozwiązać problemy projektowe? (26)
- 1.7. Jak wybrać wzorzec projektowy? (42)
- 1.8. Jak stosować wzorce projektowe? (43)
Rozdział 2. Studium przypadku - projektowanie edytora dokumentów (45)
- 2.1. Problemy projektowe (45)
- 2.2. Struktura dokumentu (47)
- 2.3. Formatowanie (52)
- 2.4. Ozdabianie interfejsu użytkownika (55)
- 2.5. Obsługa wielu standardów wyglądu i działania (59)
- 2.6. Obsługa wielu systemów okienkowych (63)
- 2.7. Działania użytkowników (69)
- 2.8. Sprawdzanie pisowni i podział słów (74)
- 2.9. Podsumowanie (86)
Rozdział 3. Wzorce konstrukcyjne (87)
- BUDOWNICZY (BUILDER) (92)
- FABRYKA ABSTRAKCYJNA (ABSTRACT FACTORY) (101)
- METODA WYTWÓRCZA (110)
- PROTOTYP (PROTOTYPE) (120)
- SINGLETON (SINGLETON) (130)
- Omówienie wzorców konstrukcyjnych (137)
Rozdział 4. Wzorce strukturalne (139)
- ADAPTER (ADAPTER) (141)
- DEKORATOR (DECORATOR) (152)
- FASADA (FACADE) (161)
- KOMPOZYT (COMPOSITE) (170)
- MOST (BRIDGE) (181)
- PEŁNOMOCNIK (PROXY) (191)
- PYŁEK (FLYWEIGHT) (201)
- Omówienie wzorców strukturalnych (213)
Rozdział 5. Wzorce operacyjne (215)
- INTERPRETER (INTERPRETER) (217)
- ITERATOR (ITERATOR) (230)
- ŁAŃCUCH ZOBOWIĄZAŃ (CHAIN OF RESPONSIBILITY) (244)
- MEDIATOR (MEDIATOR) (254)
- METODA SZABLONOWA (TEMPLATE METHOD) (264)
- OBSERWATOR (OBSERVER) (269)
- ODWIEDZAJĄCY (VISITOR) (280)
- PAMIĄTKA (MEMENTO) (294)
- POLECENIE (COMMAND) (302)
- STAN (STATE) (312)
- STRATEGIA (STRATEGY) (321)
- Omówienie wzorców operacyjnych (330)
Rozdział 6. Podsumowanie (335)
- 6.1. Czego można oczekiwać od wzorców projektowych? (335)
- 6.2. Krótka historia (339)
- 6.3. Społeczność związana ze wzorcami (340)
- 6.4. Zaproszenie (342)
- 6.5. Słowo na zakończenie (342)
Dodatek A: Słowniczek (343)
Dodatek B: Przewodnik po notacji (347)
- B.1. Diagram klas (347)
- B.2. Diagram obiektów (349)
- B.3. Diagram interakcji (350)
Dodatek C: Klasy podstawowe (351)
- C.1. List (351)
- C.2. Iterator (354)
- C.3. ListIterator (354)
- C.4. Point (355)
- C.5. Rect (355)
Bibliografia (357)
Skorowidz (363)
376 stron, Format: 18x23.5cm, oprawa miękka