ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KONTROLA ZARZĄDCZA I AUDYT W JEDNOSTKACH SAMORZĄDOWYCH


SOŁTYK P.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 119.00 Twoja cena  113,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kontrola zarządcza i audyt w jednostkach samorządowych.

Projektowanie oraz metody oceny systemu zarządzania


Publikacja przygotowana dla koordynatorów ds. kontroli zarządczej, kierownictwa oraz osób odpowiedzialnych za kontrolę zarządczą i audyt w jednostkach samorządowych.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła kontrolę zarządczą. Wiele osób ma problem jak włączyć i wykorzystać kontrolę zarządczą i audyt w projektowaniu ogólnego systemu zarządzania jednostką.

W publikacji przedstawiono organizację systemu kontroli zarządczej – rolę poszczególnych elementów ją tworzących, a także wykorzystanie poszczególnych postulatów standardów kontroli zarządczej w budowaniu nowej koncepcji zarządzania na poziomie jednostek samorządowych.

O sukcesie działania kontroli zarządczej w dużej mierze decyduje wewnętrzna ocena jej skuteczności - wyrażona przez samych uczestników tego systemu. Samoocena jest ważna w tych jednostkach gdzie nie istnieje prawny obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego. Z tego też względu w książce przedstawiono procedurę samooceny łącznie w kompletem gotowych list ewaluacyjnych.

W publikacji, w sposób przejrzysty, opisano ewaluację kontroli zarządczej w wybranych obszarach działania jednostki samorządowej tj.: sprawozdawczość budżetowa, udzielanie i rozliczanie dotacji celowych, organizacja systemu rachunkowości. Autor, doboru przedmiotowych obszarów dokonał celowo – z uwagi na pojawiające się w nich liczne dysfunkcje, które w konsekwencji generują poważne ryzyko związane z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.

Elementem składowym kontroli zarządczej jest niezależny i obiektywny audyt wewnętrzny, którego celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań, poprzez systematyczną ocenę tego systemu oraz czynności doradcze. Z uwagi na wprowadzone przez ustawodawcę nowe rozwiązania w tym zakresie – w książce opisano regulacje systemu audytu wewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem samorządu terytorialnego.

Wszystkie dokumenty, które znajdują się w książce są dostępne w wersji elektronicznej na www.ekspertbeck.pl


Wprowadzenie

Notka biograficzna

Wykaz skrótów

1.Samorząd terytorialny w Polsce - zagadnienia wstępne
1.1. Wybrane źródła prawa dotyczące gospodarki finansowej samorządu terytorialnego
1.2. Istota i cechy samorządu terytorialnego
1.2.1. Definicje samorządu terytorialnego
1.2.2. Cechy samorządu terytorialnego
1.3. Ogólne zagadnienia dotyczące ustroju samorządu terytorialnego
1.3.1. Majątek JST
1.3.2. Nadzór nad mieniem JST
1.4. Realizacja zadań publicznych przez samorząd terytorialny

2. Samorządowe formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych
2.1. Podmioty tworzące sektor finansów publicznych
2.2. Jednostka budżetowa
2.3. Samorządowe zakłady budżetowe
2.4. Samorządowe instytucje kultury
2.5. Spółki handlowe

3. Organizacja kontroli zarządczej w samorządzie terytorialnym
3.1. Pojęcie kontroli zarządczej
3.2. Cele kontroli zarządczej
3.3. Kontrola zarządcza a kontrola finansowa
3.4. Dwa poziomy kontroli zarządczej
3.5. Odpowiedzialność za funkcjonowanie kontroli zarządczej
3.6. Rola głównego księgowego w systemie kontroli zarządczej

4. Postulaty standardów kontroli zarządczej - ujęcie praktyczne
4.1. Istota i cele standardów kontroli zarządczej
4.2. Środowisko wewnętrzne
4.3. Cele i zarządzanie ryzykiem
4.4. Mechanizmy kontroli
4.5. Informacja i komunikacja
4.6. Monitorowanie i ocena

5. Proces samooceny systemu kontroli zarządczej
5.1. Istota samooceny kontroli zarządczej
5.1.1. Monitoring kontroli
5.2. Zakres pojęciowy samooceny
5.3. Wybrane metody przeprowadzania samooceny kontroli zarządczej
5.3.1. Kwestionariusz ankiety
5.3.2. Samoocena - czynniki korzystne dla organizacji
5.3.3. Istotne zagrożenia płynące z samooceny
5.3.4. Etapy przeprowadzania procesu samooceny - założenia organizacyjne
5.3.5. Przykładowe pytania kwestionariusza ankiety kierowanego do kierownika komórki organizacyjnej - podejście systemowe
5.3.6. Przykładowe pytania kwestionariusza ankiety kierowanego do pracowników jednostki - podejście systemowe
5.3.7. Wykres Gantta
5.3.8. Diagram okienkowy przebiegu informacji
5.3.9. Diagram Ishikawy

6. Specjalistyczne organy nadzoru i kontroli w ocenie funkcjonowania systemu zarządzania
6.1. Najwyższa Izba Kontroli
6.1.1. Podstawy prawne działalności kontrolnej NIK
6.1.2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy kontroli NIK
6.1.3. Kryteria kontroli NIK stosowane w ocenie funkcjonowania kontroli zarządczej jednostek samorządu terytorialnego
6.1.4. Postępowanie kontrolne NIK
6.1.5. Zadania i uprawnienia kontrolerów NIK
6.1.6. Kontrola NIK w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej w JST
6.2. Regionalne izby obrachunkowe
6.2.1. Podstawy prawne działania RIO
6.2.2. Zadania regionalnych izb obrachunkowych
6.2.3. Uprawnienia inspektora kontroli
6.2.4. Organizacja regionalnych izb obrachunkowych
6.2.5. Wyniki działalności nadzorczej RIO
6.2.6. Wybrane nieprawidłowości ustalane w trakcie kontroli RIO
6.3. Kontrola prowadzona przez wojewodę
6.3.1. Podstawy prawne przeprowadzania kontroli
6.3.2. Kontrola w trybie zwykłym
6.3.3. Kontrola w trybie uproszczonym
6.3.4. Czynności kontrolne
6.4. Kontrola skarbowa
6.4.1. Istota i cele kontroli skarbowej
6.4.2. Zakres podmiotowy kontroli skarbowej
6.4.3. Kontrola skarbowa środków Unii Europejskiej
6.4.4. Postępowanie kontrolne
6.5. Biegli rewidenci
6.5.1. Audyt w systemie rachunkowości
6.5.2. Ustawa o biegłych rewidentach
6.5.3. Sprawozdania finansowe
6.6. Państwowa Inspekcja Pracy
6.6.1. Ustawa o PIP
6.6.2. Zadania PIP i postępowanie kontrolne

7. Uwarunkowania prawno-organizacyjne funkcjonowania systemu rachunkowości
7.1. Pojęcie i funkcje rachunkowości
7.2. Podstawy prawne rachunkowości
7.3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych - ogólne zasady
7.4. Aktywa i pasywa
7.4.1. Ustalanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów
7.4.2. Wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego
7.5. Sporządzanie sprawozdań finansowych
7.5.1. Cechy prawidłowego sprawozdania finansowego
7.5.2. Zakres i szczegółowość informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym
7.5.3. Zasady, którymi należy kierować się przy opracowaniu danych rachunkowych wykorzystywanych w sprawozdaniu finansowym. Wiarygodność sprawozdania
7.5.4. Elementy sprawozdania jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
7.5.5. Bilans - charakterystyka ogólna
7.5.6. Rachunek zysków i strat
7.5.7. Informacja dodatkowa
7.6. Zasady przechowywania dowodów księgowych
7.7. Kwestionariusze ewaluacji do oceny funkcjonowania systemu rachunkowości
7.7.1. Przedmiot oceny - Dokumentacja opisująca w jednostce przyjęte zasady - (politykę) rachunkowości
7.7.2. Przedmiot oceny - Dowody księgowe - wymagania ustawowe
7.7.3. Przedmiot oceny - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

8. Ocena rzetelności sporządzania sprawozdawczości budżetowej
8.1. Przejrzystość i jawność finansów publicznych
8.2. Istota i cele sprawozdawczości budżetowej
8.3. Dane wykazywane w sprawozdaniach
8.4. Dysfunkcje w sprawozdawczości budżetowej - wybrane zagadnienia
8.5. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej
8.6. Kwestionariusze ewaluacji w zakresie oceny rzetelności sporządzanych sprawozdań budżetowych
8.6.1. Przedmiot oceny - Ogólne zasady sporządzania sprawozdań budżetowych w JST
8.6.2. Przedmiot oceny - Ocena rzetelności sporządzenia sprawozdania budżetowego Rb-27S miesięcznego/rocznego z wykonania planu dochodów
budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
8.6.3. Przedmiot oceny - Ocena rzetelności sporządzenia sprawozdania budżetowego Rb-28S miesięcznego/rocznego z wykonania planu wydatków
budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
8.6.4. Przedmiot oceny - Ocena rzetelności sporządzenia sprawozdania budżetowego Rb-27ZZ kwartalnego z wykonania planu dochodów związanych
z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami
8.6.5. Przedmiot oceny - Ocena rzetelności sporządzenia sprawozdania budżetowego Rb-PDP - rocznego z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu

9. Udzielanie i rozliczanie dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych
9.1. Istota i pojęcie dotacji celowej - zagadnienia wstępne
9.2. Umowa o dotację
9.2.1. Elementy i cechy umowy
9.2.2. Czynniki ryzyka związane z umową dotacyjną
9.3. Rozliczenie dotacji celowej
9.3.1. Zasady rozliczenia a kontrola zarządcza
9.3.2. Zwrot dotacji do budżetu JST
9.4. Ryzyko związane z ewidencją księgową dotacji w JST
9.5. Dyscyplina finansów publicznych w zakresie dotacji - wybrane z orzecznictwa
9.6. Kwestionariusze ewaluacji do oceny systemu udzielania i rozliczania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych
9.6.1. Przedmiot oceny - Poprawność złożonej oferty na realizację zadania publicznego
9.6.2. Przedmiot oceny - Poprawność sporządzonej umowy dotacyjnej
9.6.3. Przedmiot oceny - Sprawozdanie częściowe/końcowe z wykonania zadania
publicznego

10. Regulacje audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych
10.1. Pojęcie audytu wewnętrznego
10.2. Cele i zakres audytu wewnętrznego
10.3. Postulat niezależności i obiektywizm audytu
10.4. Standardy audytu wewnętrznego
10.5. Jednostki zobligowane z mocy prawa do prowadzenia audytu
10.5.1. Jednostki zobligowane do prowadzenia audytu bez względu na kwotę progową
10.5.2. Jednostki zobligowane do prowadzenia audytu po przekroczeniu kwoty progowej
10.6. Dobrowolny audyt wewnętrzny
10.7. Dwie formy prowadzenia audytu wewnętrznego
10.8. Zadania wójta związane z audytem wewnętrznym
10.9. Audytorzy
10.9.1. Wymogi formalne i kwalifikacje audytora wewnętrznego
10.9.2. Audytor wewnętrzny
10.9.3. Usługodawca zewnętrzny
10.9.4. Niezależność organizacyjna kierownika komórki audytu wewnętrznego
10.9.5. Ochrona stosunku pracy audytora wewnętrznego
10.10. Warunki prowadzenia audytu
10.11. Plan audytu wewnętrznego
10.11.1. Zasady sporządzania planu audytu
10.11.2. Procedura sporządzenia planu audytu
10.11.3. Sprawozdanie z wykonania planu
10.12. Upoważnienie do audytu wewnętrznego
10.13. Koordynacja systemu audytu w JSFP
10.14. Kompetencje Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej (GIKS) w zakresie audytu wewnętrznego
10.15. Obowiązek informacyjny kierownika jednostki w przedmiocie realizacji audytu wewnętrznego
10.15.1. Podstawy prawne
10.16. Dokumentacja
10.16.1. Notatka informacyjna w sprawie przeprowadzenia i dokumentowania audytu wewnętrznego
10.16.2. Opinia audytora wewnętrznego w zakresie zleconych czynności doradczych
10 16.3. Wniosek o udzielenie czynności doradczych
10 16.4. Arkusz ustaleń realizacji celów kontroli zarządczej
10.16.5. Protokół z narady.otwierającej audyt
10.16.6. Protokół narady zamykającej audyt wewnętrzny
10.16.7. Sprawozdanie z audytu wewnętrznego
10.16.8. Upoważnienie do przeprowadzenia audytu wewnętrznego
10.16.9. Rejestr wydanych upoważnień do przeprowadzenia audytu wewnętrznego


332 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022