ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 99.00 94,05   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

INTERES PUBLICZNY W PRAWIE GOSPODARCZYM


ŻURAWIK A.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 99.00 Twoja cena  94,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Interes publiczny w prawie gospodarczym


Publikacja poświęcona jest problematyce interesu publicznego w prawie gospodarczym.

W sposób interdyscyplinarny, nie stroniąc od pozaprawnej myśli naukowej, omawia także wątki związane z interesem publicznym jako zjawiskiem społecznym. Dotyczy zagadnień prawa krajowego oraz unijnego, omawia ponadto przesłanki i sposoby ingerencji czynnika publicznego w sferę prywatnoprawną, w szczególności związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Monografia stanowi naukową, teoretyczno-prawną podbudowę do działań prawodawczych oraz administracyjnych i sądowo-administracyjnych. W związku z tym będzie przydatna w pracy teoretyków oraz praktyków prawa - adwokatów, radców prawnych, sędziów, a także studentów oraz pracowników urzędów administracyjnych


Wykaz skrótów

Bibliografia

Wykaz aktów prawnych krajowych

Wykaz aktów prawnych międzynarodowych

Wprowadzenie

Rozdział I. Zagadnienia ogólne
§ 1. Wielość filozofii prawa, wielość dróg interpretacji
I. Uwagi wstępne
II. Hermeneutyka prawnicza
III. Podsumowanie
§ 2. Z problematyki klauzul generalnych
I. Uwagi wstępne
II. Odesłania w prawodawstwie i ich charakter
III. Pojmowanie generalnej klauzuli odsyłającej
IV. Generalne klauzule odsyłające a zwroty ocenne
V. Niedookreśloność klauzuli generalnej interesu publicznego a konstytucyjna zasada demokratycznego państwa prawnego
1. Uwagi wstępne
2. Rozumienie zasad prawnych
3. Zasada demokratycznego państwa prawnego w polskim konstytucjonalizmie i w dobie Unii Europejskiej
4. Zasada określoności ustawowej ingerencji w sferę konstytucyjnych wolności i praw jednostki
5. Odesłania pozaprawne a jednolitość orzecznictwa
§ 3. Doktrynalne koncepcje ingerencji państwa w gospodarkę
I. Uwagi wstępne
II. Początki nowożytnej zasady wolności działalności gospodarczej
III. Neoliberalizm
1. Szkoła londyńska
2. Szkoła fryburska (ordoliberalizm)
3. Szkoła chicagowska (monetaryzm)
IV. Współczesny interwencjonizm państwowy
V. Doktryny pośrednie
1. Teoria państwa dobrobytu
2. Koncepcje socjaldemokratyczne
3. Koncepcja społecznej gospodarki rynkowej jako podstawa ustroju społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej i zasada konstytucyjna
A. Geneza i założenia społecznej gospodarki rynkowej
B. Zasada społecznej gospodarki rynkowej w Konstytucji RP
a. Wprowadzenie
b. Treść zasady społecznej gospodarki rynkowej
c. Podsumowanie
C. Zasada wolności działalności gospodarczej i jej ograniczenia
a. Wstęp
b. Wolność działalności gospodarczej jako filar społecznej gospodarki rynkowej
c. Rozumienie konstytucyjnej wolności działalności gospodarczej
d. Treść zasady wolności działalności gospodarczej i ograniczanie wolności działalności gospodarczej
e. Ograniczenia wolności działalności gospodarczej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
f. Podsumowanie
§ 4. Interes publiczny a sfera publiczna i prywatna
I. Prawo publiczne a prawo prywatne
II. Interes publiczny a zjawisko publicyzacji prawa prywatnego
III. Podsumowanie

Rozdział II. Rozważania nad interesem publicznym i klauzulami podobnymi
§ 1. Rozumienie "interesu"
I. Wprowadzenie
II. "Interes" w rozumieniu ogólnym
1. Interesy, wartości, potrzeby i cele jako elementy świadomości społecznej
A. Rozumienie i rodzaje wartości
B. Współistnienie interesów i wartości
C. Konflikty interesów i wartości
D. Rozumienie i rodzaje potrzeb
E. Wartości a potrzeby
F. Rozumienie i rodzaje celów
G. Relacje pomiędzy wartościami a celami. Wartości-cele
2. Próba klasyfikacji interesów
3. Interes w rozumieniu prawniczym
§ 2. Koncepcja interesu publicznego - dotychczasowe poglądy
I. Wprowadzenie
II. Koncepcje nieprawnicze
III. Koncepcje prawnicze
1. Uwagi wstępne
2. Koncepcje aksjologiczne
3. Koncepcje prakseologiczne
4. Koncepcje wiążące interes publiczny z potrzebami
5. Koncepcje mieszane (hybrydalne)
6. Inne koncepcje
IV. Podsumowanie
§ 3. Definicje legalne interesu publicznego w ustawodawstwie polskim
I. Wprowadzenie
II. Definicja interesu publicznego w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
III. Definicja interesu publicznego w ustawie o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
IV. Definicje legalne interesu publicznego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej
1. Uwagi wstępne
2. Definicja legalna "nadrzędnego interesu publicznego"
3. Definicja legalna "ważnego interesu publicznego"
V. Definicja "ważnego interesu publicznego" w Prawie zamówień publicznych
VI. Podsumowanie
§ 4. Dobro wspólne a interes publiczny
I. Wprowadzenie
II. Koncepcje nieprawnicze dobra wspólnego
1. Dobro wspólne u Arystotelesa
2. Hobbes i krytyka Arystotelesa
3. Filozofia fana Jakuba Rousseau
4. Utylitaryzm Jeremy‘ego Benthama
5. Hegel a koncepcja dobra ogółu
6. Dobro wspólne u Hannah Arendt
7. Koncepcja dobra wspólnego w nauczaniu społecznym kościoła katolickiego
8. Koncepcja dobra wspólnego w liberalizmie
III. Prawnicze rozumienie dobra wspólnego
1. Uwagi wstępne
2. Koncepcje odróżniające dobro wspólne i interes publiczny
3. Koncepcje utożsamiające dobro wspólne i interes publiczny
4. Inne koncepcje
IV. Podsumowanie
§ 5. Interes publiczny i dobro wspólne a Unia Europejska. Zagadnienia ogólne
I. Interes publiczny i klauzule podobne w prawie unijnym
II. Pośrednie odesłanie do interesu publicznego wprawie unijnym
1. Interes publiczny a swobody rynku wewnętrznego
2. Interes publiczny a traktatowe uregulowania dotyczące monopoli i ochrony konkurencji
III. Klauzula interesu publicznego w prawie wtórnym
IV. Autonomiczna wykładnia prawa unijnego a klauzula interesu publicznego
V. Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym oraz niegospodarczym a interes publiczny
VI. Dobro wspólne a prawo i orzecznictwo unijne
VII. Podsumowanie

Rozdział III. Klauzula interesu publicznego a wybrane regulacje prawa gospodarczego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Obowiązek przestrzegania przez przedsiębiorców dobrych obyczajów a ochrona interesu publicznego
I. Uwagi wstępne
II. Klauzula generalna dobrych obyczajów a poszczególne kryteria ocenne
III. Podsumowanie
§ 3. Interes publiczny jako przesłanka stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
I. Uwagi wstępne
II. Interes publiczny w prawie konkurencji i konsumentów
III. Interes publiczny a zbiorowe interesy konsumentów i ich ochrona
IV. Podsumowanie
§ 4. Interes publiczny a działalność gospodarcza na rynku sztuki
I. Uwagi ogólne
II. Czym jest sztuka?
III. Czym jest dzieło sztuki?
IV. Międzynarodowe regulacje dotyczące obrotu dobrami kultury.
Wybór
V. Regulacje krajowe. Wybór
VI. Działalność gospodarcza w zakresie organizowania i prowadzenia aukcji dzieł sztuki oraz prowadzenia antykwariatów
VII. Działalność ekspertów na rynku sztuki
VIII. Muzeum jako przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
IX. Działalność gospodarcza domów aukcyjnych a stosowanie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
X. Podsumowanie
§ 5. Problem ingerencji w sferę wolności działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska
I. Uwagi ogólne
II. Uregulowania konstytucyjne
III. Ochrona środowiska w prawie unijnym. Zarys
IV. Działalność gospodarcza a problem ochrony środowiska.
Wybrane regulacje krajowe
V. Podsumowanie
§ 6. Interes publiczny w Prawie energetycznym
I. Wprowadzenie
II. Bezpieczeństwo energetyczne państwa, jako ważny interes publiczny
III. Trzeci pakiet liberalizacyjny w Prawie energetycznym
IV. Podsumowanie
§ 7. Interes publiczny w mediach audiowizualnych
I. Wprowadzenie
II. Dualizm regulacyjny a media audiowizualne
III. Wymogi imperatywne interesu publicznego w mediach audiowizualnych
IV. Instytucja must carry w mediach a interes publiczny
V. Podsumowanie
§ 8. Interes publiczny i jego ochrona na rynku finansowym
I. Wprowadzenie
II. Ochrona interesu publicznego na rynku finansowym
III. Podsumowanie
§ 9. Partnerstwo publiczno-prywatne jako przejaw realizacji różnych interesów we wspólnym przedsięwzięciu
I. Wprowadzenie
II. Rozwiązania unijne
III. Rozwiązania polskie
IV. Podsumowanie
§ 10. Samorządy zawodowe a realizacja interesu publicznego
I. Wprowadzenie
II. Samorządność w ujęciu historycznym. Zarys
III. Działalność samorządu zawodowego a interes publiczny
§ 11. Podsumowanie

Rozdział IV. Zagadnienia szczegółowe interesu publicznego
§ 1. Uznanie organu administracji publicznej a klauzula interesu publicznego
§ 2. Interes publiczny a cel publiczny
§ 3. Interes publiczny a interes społeczny
I. Rys historyczny
II. Koncepcje współczesne
III. Ujęcie własne
§ 4. Interes publiczny a interes indywidualny
I. Ewolucja myśli prawniczej
II. Interes społeczny i słuszny interes obywateli według art. 7 KPA
III. Podsumowanie
§ 5. Interes publiczny a interes prawny
§ 6. Interes społeczny a interes społecznie uzasadniony
I. Wprowadzenie
II. Interes społecznie uzasadniony w prawie karnym
III. Interes społecznie uzasadniony w prawie cywilnym
IV. Podsumowanie
§ 7. Interes publiczny a interes polityczny
§ 8. Interes publiczny a racja stanu i interes narodowy
§ 9. Zadania publiczne a zadania o charakterze użyteczności publicznej..
§ 10. Kolizyjność różnych interesów publicznych
§ 11. Ekonomiczne aspekty realizacji przedsięwzięć w interesie publicznym
I. Wprowadzenie
II. Teoria dóbr publicznych
III. Problematyka działań wspólnych
IV. Efektywne państwo jako dobro publiczne
V. Ekonomiczne aspekty udziału państwa w gospodarce
VI. Problem kosztów realizacji przedsięwzięć w interesiepublicznym
VII. Ekonomiczne i polityczne aspekty produkcji publicznej.
Problem subwencji krzyżowych
VIII. Regulacja i jej aspekt ekonomiczny
IX. Finansowanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym a pomoc publiczna
§ 12. Problem nieposłuszeństwa obywatelskiego, jako reakcja na działania państwa sprzeczne z interesem społecznym
§ 13. Prorozwojowy charakter klauzuli interesu publicznego

Wnioski

Indeks rzeczowy


538 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022