Wychowawca
Przekład „Wychowawcy" (Paidagogós) Klemensa Aleksandryjskiego (II/III w.)
należy przyjąć z prawdziwym zadowoleniem. Jest to pozycja dawno oczekiwana na rynku
wydawniczym. [...] Wychodzi spod ręki wybitnego znawcy epoki, czyli Drugiej Sofistyki, i
tłumacza wielu dzieł z tego okresu.
Przełożone dzieło jest szczególnie ważne z tego względu, że łączy w sobie
świat pogański i chrześcijański, do którego Klemens wkroczył już jako człowiek
dojrzały z gruntowną wiedzą z zakresu literatury i kultury greckiej. [...] Przekład
„Wychowawcy" z uwagi na różną tematykę oryginału i liczne odwołania do
literatury biblijnej i greckiej, a także na kilkuwarstwowe realia świata, w którym
żył autor, wymagały ze strony Tłumacza niemałego wysiłku. [...] Tłumaczenie można
powiedzieć „tętni" pulsem oryginału, co sprawia, że przekład ma często
wydźwięk bardzo współczesny.
(Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Sylwestra Dworackiego)
Wstęp / 7
Bibliografia / 13
Wykaz skrótów biblijnych / 15
Pozostałe skróty / 16
Księga I / 17
I. C o oznajmia Wychowawca / 19
II. Wychowawca prowadzi nas, gdyż jesteśmy grzeszni / 21
III. Wychowawca kocha ludzi / 23
IV. Logos wychowuje zarówno mężczyzn, jak i kobiety / 25
V. Każdy poszukujący prawdy jest dzieckiem Boga / 27
VI. Przeciwko sądzącym, że słowa „dzieci" i „niemowlęta" oznaczają
symbolicznie nauczanie podstawowych zasad / 34
VII. Wychowawca i Jego sposób wychowywania / 49
VIII. Przeciwko tym, co sądzą, że sprawiedliwość nie jest dobrem / 55
IX. Wyświadczanie dobrodziejstw i sprawiedliwe karania należą do kompetencji tej samej
władzy. Na tym opiera się wychowawczy sposób Logosu / 62
X. Sam Bóg, ganiąc za pośrednictwem Logosu ludzką naturę, chroni ją od grzechów, a
poprzez zachętę ocala / 70
XI. Logos wychowywał poprzez proroków i prawo / 75
XII. Wychowawca, podobnie jak Ojciec, kieruje się surowością i dobrocią / 77
XIII. D oskonałość powstaje zgodnie z Logosem, grzech natomiast wbrew Niemu / 79
Księga II / 81
I. O stosunku do pożywienia / 83
II. O używaniu napojów / 95
III. Nie należy zabiegać o drogie sprzęty domowe / 104
IV. Jak należy zachowywać się na ucztach / 108
V. O śmiechu / 112
VI. O słowach nieprzyzwoitych / 115
VII. Reguły obowiązujące podczas kulturalnych spotkań / 118
VIII. Czy należy używać kosmetyków i wieńców? / 123
IX. O korzystaniu ze snu / 132
X. Kilka uwag o prokreacji / 136
XI. O obuwiu / 154
XII. Nie należy ulegać namiętności do drogich kamieni i złotej biżuterii / 155
Księga III / 163
I. O prawdziwym pięknie / 165
II. Nie należy się upiększać / 167
III. Do strojących się mężczyzn / 175
IV. Z kim należy przestawać / 181
V. O kąpieli / 184
VI. Tylko chrześcijanin jest bogaty / 186
VII. Prostota jest dla chrześcijan najlepszym zaopatrzeniem na drogę / 189
VIII. Przykłady i obrazy są ważną częścią dobrego nauczania / 192
IX. Dlaczego należy korzystać z łaźni / 195
X. Żyjący zgodnie z Logosem niech popierają ćwiczenia fizyczne / 197
XI. Zwięzłe podsumowanie zasad dotyczących najlepszego sposobu życia / 200
XII. Kolejny zwięzły wykład o najlepszym życiu chrześcijanina na podstawie tekstów
Pisma Świętego / 215
Spis ilustracji / 227
228 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka