|
KULTURA SZTUKA EDUKACJA W ¦WIECIE ZMIAN
PANKOWSKA K. / REFLEKSJE ANTROPOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 31.90 Twoja cena 30,31 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura sztuka edukacja w ¶wiecie zmian
Refleksje antropologiczno-pedagogiczne
Ksi±¿ka prezentuje problemy wspó³czesnej edukacji w sytuacji przyspieszonych
przemian kulturowych.
Dotyczy procesów zwi±zanych z umasowieniem tre¶ci kulturowych, ich unifikacj± i
globalizacj±. Traktuje o wyzwaniach edukacyjnych ze strony kultury popularnej, o nowych
perspektywach pedagogiki kultury, przemianach w obrêbie kanonu.
Analizuje równie¿ takie zjawiska i problemy we wspó³czesnej kulturze, które
implikuj± problemy pedagogiczne, jak: wirtualizacja rzeczywisto¶ci, wkraczanie zabawy
(karnawa³u) jako imperatywu w codzienne ¿ycie cz³owieka, presja mód i trendów,
powoduj±ca odchodzenie od my¶lenia o edukacji kategoriami trwa³ych wzorów.
Wskazuje te¿ na nowe relacje sztuki i kultury wspó³czesnej, prowadz±ce do
redefinicji teorii wychowania estetycznego.
Wstêp. Zmiany w ¶wiecie wspó³czesnym i problemy wychowania
CZÊ¦Æ I. Kultura i edukacja - nowe problemy, nowe zadania
ROZDZIA£ 1. Wychowanie w czasach popkultury
1.1. Pojêcie i zakres popkultury
1.2. Naukowe stanowiska wobec popkultury
1.3. Nostalgiczny paradygmat kultury
1.4. Przemiany w obrêbie kanonu
1.5. Nastêpne kierunki przemian i ¶rodki zaradcze
Zakoñczenie
ROZDZIA£ 2. Pedagogika kultury wobec zjawiska globalizacji
2.1. Humanistyczny vs antropologiczny dyskurs kultury
2.2. Pytania o warto¶ci kultur narodowych
2.3. Znajomo¶æ wielokulturowych kodów
2.4. Nowe wspólnoty kulturowe
ROZDZIA£ 3. Kanon w procesie przemian kulturowych
3.1. Kanon szkolny w procesie przemian
3.2. Wspó³czesny sposób istnienia kanonu
3.3. Kanon jako proces na osi czasu
3.4. Kanon kultury narodowej
3.5. Szko³a jako ostatni bastion kanonu?
ROZDZIA£ 4. My¶l klasyków a postêpuj±ca liberalizacja wychowania
4.1. Nauczanie wychowuj±ce - stanowisko historyczne
4.2. Progressive Education - i co dalej?
4.3. Nauczanie wychowuj±ce - ujêcie antropologiczne
4.4. Antypedagogika a prefiguracja
4.5. Warunki wychowania dzi¶
4.6. Wa¿ne zadania, szansê i mo¿liwo¶ci
CZÊ¦Æ II. Wychowanie w ¶wiecie przyspieszonych zmian
ROZDZIA£ 1. Rzeczywisto¶æ zapo¶redniczona
1.1. Fikcja i rzeczywisto¶æ zapo¶redniczona
1.2. Problem: mimesis czy kreacja
1.3. Medialna narkotyzacja i kompetencje odbioru
1.4. Atawistyczne formy percepcji i wspó³czesna
wizualizacja
Zakoñczenie
ROZDZIA£ 2. Karnawalizacja codzienno¶ci i zabawa
2.1. Transfer karnawa³u w ¿ycie codzienne
2.2. Sacrum profanum - czas zhomogenizowany
2.3. Zjawisko zabawy i jej funkcje
2.4. Imperatyw i zniewolenie zabaw±
ROZDZIA£ 3. Wspó³czesna przestrzeñ - miêdzy utopi± a dystopi±
Zakoñczenie
ROZDZIA£ 4. Zjawisko mody a wychowanie
4.1. Moda jako problem pedagogiczny
4.2. Cechy konstytuuj±ce zjawisko mody
4.3. Funkcje mody
Konkluzja
ROZDZIA£ 5. Przesz³o¶æ jako teren niechciany
5.1. Przesz³o¶æ jako teren postmodernistycznych spekulacji intelektualnych
5.2. Tyrania chwili a konieczno¶æ postrzegania zjawisk w procesie
5.3. Wypchniêcie przesz³o¶ci poza nawias a kszta³towanie to¿samo¶ci
5.4. Przesz³o¶æ jako teren wykluczonych
5.5. Przesz³o¶æ jako turyzm
5.6. Przywróciæ ¶wiatu przesz³o¶æ
CZÊ¦Æ III. Sztuka a wspó³czesna edukacja estetyczna
ROZDZIA£ 1. Miejsce sztuki w kulturze wspó³czesnej
1.1. Spór o pojêcie i funkcje sztuki - czyli jak odró¿niæ sztukê od niesztuki
1.2. XX wiek - nowa sytuacja kulturowa
1.3. Sztuka a postmodernizm
ROZDZIA£ 2. Teoria wychowania estetycznego w procesie przemian
ROZDZIA£ 3. Wspó³czesna estetyka - inspiracje pedagogiczne
ROZDZIA£ 4. Miêdzy s³owem a znaczeniem
ROZDZIA£ 5. Sztuka w edukacji miêdzykulturowej
5.1. Edukacja miêdzykulturowa warunkiem koniecznym we wspó³czesnym ¶wiecie
5.2. Sztuka - komunikacja - porozumienie
5.3. W poszukiwaniu uniwersalnego jêzyka porozumienia
Zakoñczenie
Bibliografia
226 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|