|
MIEJSCE INNEGO WE WSPÓŁCZESNYCH NAUKACH O WYCHOWANIU
CHRZANOWSKA I. JACHIMCZAK B. PAWELCZAK K. / W POSZUKIWANIU POZYTYWÓW wydawnictwo: AUM , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 66.00 Twoja cena 62,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu
W poszukiwaniu pozytywów
Publikacja odnosi się do problematyki wykluczenia, marginalizacji, ale również
akceptacji i tolerancji w stosunku do szeroko pojmowanej inności.
Inność rozumiana najczęściej jako odmienność potrzeb, możliwości, wzorców
funkcjonowania w przestrzeni społecznej stała się płaszczyzną interdyscyplinarnego
dyskursu. Zainteresował on reprezentantów nauk humanistycznych, społecznych,
medycznych, technicznych. Ukazał różnorodność i wielopłaszczyznowość możliwego
rozumienia i odczytywania tytułowej inności. Czy inność/odmienność jest przeszkodą
w osiągnięciu życiowo istotnych celów? Czy może jest szansę budowania porozumienia i
wspólnej przestrzeni?
Autorzy przekonują do swoich racji, czasem wręcz prowokują. Czy przekonają –
Czytelnik sam zdecyduje. Autorami tekstów są autorytety, ale również młodzi,
rozpoczynający pracę naukową badacze. Z refleksji jednych i drugich można czerpać nie
tylko rzetelną wiedzę, ale i „gotowe” pomysły badawcze. Autorami są również
praktycy, którzy wiedzę akademicką konfrontują na co dzień z rzeczywistością,
stają przed problemami, które muszą rozwiązywać jako pedagodzy, psychologowie,
terapeuci, architekci dosłownie i w przenośni projektujący naszą wspólną
przyszłość.
Zamiast wstępu
Część I INNY W ODSŁONIE INTERDYSCYPLINARNEJ
Hanna Żuraw
Inność, obcość w perspektywie pozytywnej. Wielokontekstowość studiów nad
innością i obcością
Bogusław Milerski
Innowierca jako wyzwanie pedagogiczne
Maria Szyszkowska
Nacisk przeciętności i stereotyp o wości jako zagrożenie dla kształtowania
własnego ja w świecie mediokracji z punktu widzenia filozofii - nauki stosowanej
Olga Chrzanowska, Piotr Adamski
Inny w mieście. Wspólna przestrzeń - wspólne potrzeby
Bernadeta Szczupał
Zmiany w systemie opieki zdrowotnej w Polsce a prawa pacjenta
Krzysztof Rosa
Rezygnujący z życia. Mity a fakty na temat zachowań samobójczych
Część II W KIERUNKU ROZUMIENIA I ODCZYTYWANIA INNOŚCI
Franciszek Wojciechowski, Sylwia Opozda-Suder
Społeczne konsekwencje i praktyczne aplikacje paradygmatu niepełnosprawności.
Perspektywa pedagogiki specjalnej
Alina Wróbel
Inny jako pojęcie wyprane z mocnych znaczeń. Perspektywa pedagogiki
antropologicznej
Agnieszka Woynarowska
Inny "uwięziony" w charakterystykach - o językowych uwikłaniach
profesjonalistów i ich konsekwencjach dla egzystowania człowieka z
niepełnosprawnością intelektualną
Teresa Wejner-Jaworska
Inność-wyjątkowość czy problemy z identyfikacją?
Joanna Belzyt
Niewerbalne aspekty relacji z Innym w ujęciu psychologicznym
Aniela Korzon
Prawo osób głuchych do szczęścia
Marzenna Zaorska
Czy niewidomi "widzą" siebie jako "Innych" w obszarze
funkcjonowania intelektualnego i społecznego?
Anna Steinhagen
Czy to naprawdę działa? Problemy skuteczności terapii zaburzeń rozwoju
Część III INNY W SPOŁECZNYCH I EDUKACYJNYCH UWIKŁANIACH
Joanna Doroszuk
Sytuacja rodziny dziecka niepełnosprawnego - izolacja, autonomia czy
koegzystencja?
Jolanta Baran
Szansę na zrównoważony rozwój dziecka z niepełnosprawnością w opiece
zastępczej i adopcyjnej w świetle nowych regulacji prawnych i danych empirycznych
Małgorzata Zaborniak-Sobczak
Wybrane uwarunkowania rodzinne poczucia odpowiedzialności młodzieży z
dysfunkcją słuchu
Anna Józefowicz
Miejsce "Innego" w wybranych treściach dydaktyczno-wychowawczych na
poziomie edukacji wczesnoszkolnej
Iwona Jagoszewska
Edukacja niesłyszących surdopedagogów - wykorzystane szansę
Izabella Kucharczyk
Kompetencje uczniów z uszkodzonym wzrokiem kończących szkołę podstawową
Zbigniew Ostrach
Personel domu opieki społecznej w obliczu potrzeb seksualnych jego mieszkańców
Aneta Lew-Koralewicz
Dziecko z zaburzeniami ekspresji słownej - efektywność metod stosowanej analizy
zachowania w terapii
Barbara Olszewska
Przygotowania studentów do praktyki pedagogicznej w procesie kształcenia do
zawodu nauczyciela
Renata Machalska
Aspiracje zawodowe a praca na stanowisku nauczyciela
Część IV INNY W WIRZE EDUKACYJNYCH ZMIAN
Monika Gołubiew-Konieczna
Plusy (i minusy) zmian w prawie oświatowym dla edukacji uczniów
niepełnosprawnych w systemie ogólnodostępnym i integracyjnym
Katarzyna Ćwirynkało
Nauczyciele wobec zmian warunków kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi (SPE)
Jolanta Lipińska-Lokś
Wspólna edukacja dzieci pełnosprawnych i dzieci z niepełnosprawnością szansą
na likwidowanie mitów i stereotypów dotyczących niepełnosprawności i osób nią
dotkniętych
Matylda Pachowicz
Uczeń niepełnosprawny widziany oczami nauczycieli klas integracyjnych
Julia Kisielewska-Meller
Dziecko niesłyszące w szkole masowej - szansa czy zagrożenie rozwoju?
Anna Tomaszewska
Integracja społeczna sposobem na podnoszenie samooceny i osiąganie
samodzielności uczniów niewidomych i słabowidzących, na podstawie doświadczeń
Łódzkiej Szkoły dla Niewidomych i Słabo Widzących (SOSW nr 6) w Łodzi
Monika Dąbkowska
Nauczanie indywidualne - nauczanie integracyjne dziecka z ADHD: dylemat akceptacji
Innego
Część V INNY - PERSPEKTYWA MIĘDZYNARODOWA
Przemysław Eugeniusz Kaniok
Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w Republice Namibii
Jacek Bylica
Ewaluacja uczestnicząca Strategii działań Gminy Andrychów na rzecz
społeczności romskiej. Komunikat z badań
Barbara Grabowska
Meandry poczucia tożsamości uczniów ze szkół z polskim językiem nauczania na
Białorusi, Ukrainie i w Czechach
Hanna Stępniewska-Gębik
Emigrant jako Inny. Sposób funkcjonowania emigrantów wobec dominujących
narracji
528 stron, Format: 24.0x17.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|