|
SOCJALIZACJA I UCZESTNICTWO SPOŁECZNE STUDIUM SOCJOPEDAGOGICZNE
MODRZEWSKI J. wydawnictwo: UAM , rok wydania 2007, wydanie II cena netto: 51.70 Twoja cena 49,12 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Socjalizacja i uczestnictwo społeczne
Studium socjopedagogiczne
Autor przedstawił złożoną problematykę formowania się i przejawiania
społecznych biografii jednostek tworzących podstawowe kategorie społeczne - płci i
wieku - i formy ich doświadczenia we współczesnych społeczeństwach przemysłowych.
Praca stanowi kompendium wiedzy oraz reguł racjonalnego działania w procesie
transformacji społecznych i edukacyjnych, zainspirować może kreatorów współczesnego
ładu społeczno-edukacyjnego do podjęcia nowych, bardziej efektywnych i pragmatycznych
rozwiązań.
To interdyscyplinarne ujęcie - najbliższe jest pedagogice i socjologii; a ściślej
mówiąc: pedagogice społecznej i socjologii wychowania.
Uwagi wprowadzające
ROZDZIAŁ I
O procesie socjalizacji z perspektywy poznawczej pedagogiki społecznej
1.1. Potrzeba kontynuacji orientacji socjologicznej w pedagogice społecznej
1.2. Socjologiczna tradycja teorii socjalizacji społecznej
1.3. O znaczeniu interdyscyplinarnej teorii socjalizacji dla umacniania autonomicznego
charakteru pedagogiki społecznej
1.4. Możliwości typologii socjalizacji odniesionej do cyklu życia jednostki (cyklu jej
życiowego uczestnictwa społecznego)
1.5. Niektóre prakseologiczne konsekwencje typologii socjalizacji
ROZDZIAŁ II
O typologii społecznego uczestnictwa i jej egzemplifikacji w społeczeństwie
doświadczającym zmiany cywilizacyjnej
2.1. 0 społecznej obecności jednostki
2.2. Uczestnictwo społeczne jako społeczny aspekt i przejaw życia jednostki
2.3. Typologia społecznego uczestnictwa osób
2.3.1. Uczestnictwo identyfikacyjne
2.3.2. Specjalizacyjny typ uczestnictwa społecznego
2.3.3. Adaptacyjny typ uczestnictwa społecznego
2.3.4. Retrogresywny typ uczestnictwa społecznego
2.3.5. Ideacyjny typ uczestnictwa społecznego
2.3.6. Projekcyjny typ uczestnictwa społecznego
2.4. Uczestnictwo społeczne jako funkcja procesów socjalizacyjnych
ROZDZIAŁ III
O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji
3.1. Socjalizacja a biografia społeczna jako kulturowo wykreowana postać społecznego
uczestnictwa jednostki
3.2. Kulturowe uwzorowanie przebiegu życia ludzkiego
3.3. Udział procesów socjalizacyjnych w formowaniu biografii społecznej w świetle
wybranych koncepcji teoretycznych ich interpretacji
3.4. O potrzebie wzorowania biografii w pedagogice społecznej
ROZDZIAŁ IV
O istocie i przejawach społecznego problemu dziecięcego i potrzebie jego
przezwyciężania
4.1. Pedagogiczne zainteresowania dzieciństwem jako problemem społecznym
4.2. Istota społecznej kwestii dziecięcej
4.3. Zróżnicowanie doświadczania świata społecznego w dzieciństwie
4.4. Uwarunkowania i niektóre zagrożenia pomyślnej adaptacji społecznej w wieku
dziecięcym
ROZDZIAŁ V
O młodości zależnej, kreatywnej, przedwcześnie usamodzielnionej i społecznie
degradowanej
5.1. Młodość, młodzież jako przedmiot naukowego oglądu i refleksji teoretycznej
5.2. Istota społecznego problemu młodzieży
5.3. Społeczna funkcja młodzieńczej kategorii wieku społecznego
5.4. Realizaq'a społecznej funkcji wieku młodzieńczego
Rozdział VI
O dorosłości ustabilizowanej, awansującej, degradującej się i
zmarginalizowanej
6.1. O poznawczych zainteresowaniach dorosłością
6.2. Społeczna kwalifikacja dorosłości
6.3. Uczestnictwo społeczne dorosłych: formy i niektóre uwarunkowania
ROZDZIAŁ VII
O starości społecznie koniecznej, tolerowanej i izolowanej
7.1. O problemie kwalifikacji społecznej kategorii wieku starczego
7.2. O kategoriach osób starych społecznie i mechanizmach ich wyłaniania 7.3.0 teoriach
tak zwanego wieku starczego
ROZDZIAŁ VIII
O pedagogicznych modelach pomocy jako kulturowo uwzorowanych formach
socjalizacyjnej reakcji społecznej na sytuacje zagrażające standardowemu uczestnictwu
społecznemu
8.1. O pomocowym wzorze reakcji społecznej - zachowania społecznego
8.2. O przesłankach konstrukqi optymalizacyjnych modeli pomocowych w pedagogice
społecznej
8.3. O istocie zjawiska pomocy społecznej
8.4. O formach reakcji społecznej na sytuację trudną
8.5. Uwaga końcowa
ROZDZIAŁ IX
O pedagogice angażującej się w kształtowanie obrazu społecznego uczestnictwa
jednostek i ich kategorii wiekowych w zmieniających się środowiskach ich życia
9.1. O obecności pedagogiki społecznej w kompleksowo konstruowanej teorii
środowisk wychowawczych
9.2. O udziale pedagogiki społecznej w rozwijaniu teorii środowisk wychowawczych
Zamiast zakończenia - o idei lokalności, czyli przesłankach pedagogicznych
projekcji wychowawczego funkcjonowania środowisk terytorialnych
Zestawienie literatury przywoływanej w tekście
Socialisation and social participation. A socio-pedagogical study (Sumrnary)
286 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|