Znaczenia społeczne
Sadzę, że mocny program socjologii, którego podwaliny
położone zostały w tej książce, jest jedyną systematyczną teoretyczną próba, by
uczynić znaczenia czymś centralnym dla makrosocjologii nowoczesności. Nie sadzę
jednak, by nie było innych, bardzo poważnych i bardzo twórczych wysiłków w tym samym
kierunku. William Sewell, Jr, Viviana Zelizer, Robin Wagner-Pacifici i Michele Lamont to
tylko najbardziej wybitne postaci spośród tych, które zapoczątkowały równoległe
wysiłki zbadania względnej autonomii głębokich znaczeń, podtrzymujących życie
wewnętrzne tak zwanych materialnych struktur społecznych w dzisiejszych czasach.
Ponieważ wysiłki te czerpią z tych samych źródeł – prac Clifforda Geertza, Mary
Douglas, Emile’a Durkheima i Talcotta Parsonsa – istnieje wiele znaczących homologii
pomiędzy naszymi wspólnymi staraniami.
(z Wprowadzenia Jeffreya C. Alexandra, s. X)
Jeffrey C. Alexander, Intelektualne źr?ła mocnego programu w socjologii kulturowej.
Wprowadzenie do wydania polskiego
Dominik Bartmański, Paradoksy socjologii. Kilka uwag o znaczeniu i odbiorze dzieł
Jeffreya Alexandra
I. PROJEKT NEOFUNKCJONALIZMU
Od funkcjonalizmu do neofunkcjonalizmu: zajmowanie stanowiska w dziedzinie teorii
społecznej
Działanie i jego środowiska
Po neofunkcjonalizmie: działanie, kultura i społeczeństwo obywatelskie
II. TWORZENIE SPOŁECZEŃSTWA KULTUROWEGO
Wewnętrzny rozw? socjologicznej teorii ?mile’a Durkheima: od wczesnych pism do
dojrzałości
Znaczenia życia (społecznego). O źr?łach socjologii kulturowej
Mocny program socjologii kulturowej
Machina informatyczna jako sacrum i profanum
Kulturowe przygotowanie do wojny: kod, narracja i działanie społeczne
Nowoczesność, antynowoczesność, ponowoczesność i neo-nowoczesność. Jak
intelektualiści wyjaśniają „nasze czasy”
III. ZBIOROWA TRAUMA I ZBIOROWA TO ŻSAMOŚĆ
Trauma kulturowa i tożsamość zbiorowa
O społecznej konstrukcji uniwersali? moralnych. „Holokaust” – od zbrodni wojennej
do dramatu traumy
IV. SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE
Obywatel i wr? jako symboliczna klasyfikacja: o polaryzującym dyskursie społeczeństwa
obywatelskiego
Sprzeczności. Decywilizujące naciski przestrzeni, czasu i funkcji
Watergate jako rytuał demokratyczny
V. SPOŁECZNE PERFORMANSE
Pragmatyka kulturowa: performanse społeczne między rytuałem a strategią
Performans i przeciw-władza: ruch praw obywatelskich i sfera obywatelska
VI. NOWE KIERUNKI
Globalizacja jako przedstawienie zbiorowe: nowe marzenie o kosmopolitycznej sferze
obywatelskiej
Świadomość ikoniczna: materialne odczuwanie znaczenia
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
540 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda