|
DIALOG ZACHÓD-AZJA WSCHODNIA W DZIEDZINIE PRAW CZŁOWIEKA
KOSMALA-KOZŁOWSKA M. / WIZJE I PRAKTYKA wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 50.30 Twoja cena 47,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dialog Zachód-Azja Wschodnia w dziedzinie praw człowieka
Wizje i praktyka
Praca wydaje się jednym z pierwszych na polskim rynku tak pełnym i szczególowym
naukowym opracowaniem analizującym podejście do praw człowieka w różnych
cywilizacjach.
Ze zrozumiałych względów w treści dominują relacje świata zachodniego z Chinami
- zarówno jako najważniejszym jego partnerem ekonomicznym, jak i niezwykle prężnym
podmiotem stosunków międzynarodowych [...]. Również interesujące są opisy podejść
i praktyka w dziedzinie praw człowieka wybranych państw azjatyckich.
W Polsce - poza tematem Birmy i Korei Północnej, które bezwstydnie te prawa łamią
- niewiele się o tym pisze.
Fragment recenzji Prof. dr hab. Grażyny Michałowskiej
PRZEDMOWA
WSTĘP
Rozdział I. DIALOG MIĘDZY CYWILIZACJAMI W DZIEDZINIE PRAW CZŁOWIEKA - KONCEPCJE
TEORETYCZNE I POJĘCIA BADAWCZE WPROWADZENIE
1. PRÓBA DEFINICJI POJĘCIA "CYWILIZACJA" I ZWIĄZANYCH Z NIM KATEGORII
ANALITYCZNYCH _
2. DIALOG MIĘDZY CYWILIZACJAMI JAKO NOWA ODSŁONA PARADYGMATU CYWILIZACYJNEGO STOSUNKÓW
MIĘDZYNARODOWYCH
3. PRAWA CZŁOWIEKA JAKO ELEMENT DIALOGU MIEDZY CYWILIZACJAMI
3.1. Definicja pojęcia "praw człowieka"
3.2. Prawa człowieka w stosunkach międzynarodowych
3.2.1. Między uniwersalizmem praw człowieka a relatywizmem kulturowym
3.2.2. Prawa człowieka a specyfika wschodnioazjatycka
3.2.3. Prawa człowieka a hutnan secuńty
3.3. Konfucjanizm elementem nowej etyki globalnej?
Rozdział II. WIZJE PRAW CZŁOWIEKA - PORÓWNANIE ZACHODNIEGO I KONFUCJAŃSKIEGO
SYSTEMU WARTOŚCI WPROWADZENIE 1. ZACHODNI MODEL PRAW CZŁOWIEKA
1.1. Ewolucja koncepcji prawa naturalnego oraz narodziny idei praw człowieka
1.2. Przemiany społeczno-polityczne w świecie zachodnim a ewolucja koncepcji praw
człowieka
2. POJĘCIE "PRAWA" I ETYKA W TRADYCJI KONFUCJAŃSKIEJ
2.1. Ewolucja chińskiej idei "praw człowieka"
2.2. Tradycja konfucjańska a wybrane elementy organizacji społeczeństw i kultur
politycznych w odniesieniu do praw człowieka w Azji Wschodniej
3. UNIWERSALNY MODEL PRAW CZŁOWIEKA W AZJI WSCHODNIEJ?
3.1. Uniwersalizm a relatywizm kulturowy w odniesieniu do Azji Wschodniej
3.2. Konfucjański EAM alternatywą dla uniwersalizmu zasad demokracji liberalnej?
4. ZACHÓD I AZJA WSCHODNIA - SYSTEMY ETYCZNE W UJĘCIU FILOZOFII PORÓWNAWCZEJ
4.1. "Złota reguła etyczna" we wschodnioazjatyckiej praktyce społecznej
4.2. Specyfika relacji jednostki konfucjańskiej ze społeczeństwem i władzą
4.3. Komparatystyka systemów wartości i wizji praw człowieka zakorzenionych w
cywilizacji zachodniej i wschodnioazjatyckiej
4.3.1. Równouprawnienie a wszechobecna hierarchia
4.3.2. Monoteizm a politeistyczny brak idei Absolutu w religijnych korzeniach ładu
społecznego
4.3.3. Niezależność społeczna a nadrzędne znaczenie rodziny
4.3.4. Indywidualizm a kolektywizm w pojmowaniu jednostki
5. DIALOG W DZIEDZINIE WARTOŚCI I PRAW CZŁOWIEKA Z ZACHODNIEJ I WSCHODNIOAZJATYCKIEJ
PERSPEKTYWY FILOZOFICZNEJ
5.1. Dialog w myśleniu filozoficznym a dialog międzykulturowy
5.2. Dialog w zachodniej myśli filozoficznej
5.3. Konfucjanizm a dialog międzykulturowy
6. PODSUMOWANIE: AKSJOLOGIE MIĘDZYCYWILIZACYJNEGO DIALOGU ZACHÓD-AZJA WSCHODNIA
Rozdział III. STRUKTURA DIALOGU WPROWADZENIE
1. ZESTAWIENIE POTĘGI ZACHODU I AZJI WSCHODNIEJ W WARUNKACH TRANSFORMACJI PORZĄDKU
MIĘDZYNARODOWEGO
1.1. Definicja "potęgi" i badania potęgometryczne w stosunkach
międzynarodowych
1.2. Porównanie potęgi Zachodu i Azji Wschodniej w świetle postrzeganych badań
potęgometrycznych
1.3. Zestawienie potęgi Zachodu i Azji Wschodniej w świetle mierzalnych czynników
potęgi
1.4. Porównanie potęgi Zachodu i Azji Wschodniej w perspektywie podejścia chińskiego
2. MIĘDZYNARODOWY UKŁAD SIŁ A FORA DIALOGU MIĘDZY CYWILIZACJAMI
2.1. Dialog USA-ChRL
2.1.1. Główne problemy
2.1.2. Tryby dialogu
2.1.3. Dialog w dziedzinie praw człowieka
2.2. Dialog UE-ChRL
2.2.1. Podstawy stosunków dwustronnych
2.2.2. "Specyficzny" dialog w dziedzinie praw człowieka
2.2.3. ASEM/ASEF jako międzycywilizacyjna forma dialogu UE z Azją Wschodnią
2.3. Dialog w triadzie USA-UE-ChRL
2.3.1. Porównanie postaw reprezentantów Zachodu wobec dialogu
2.3.2. Możliwości współdziałania USA i UE na rzecz dialogu
3. POWSZECHNY I REGIONALNE SYSTEMY OCHRONY PRAW CZŁOWIEKA
3.1. Model powszechny
3.2. Model europejski
3.2.1. System Rady Europy
3.2.2. System UE (in statu nascendi)
3.3. Modele inspirowane europejskim: międzyamerykański i afrykański
3.3.1. System Organizacji Państw Amerykańskich
3.3.2. System Unii Afrykańskiej
3.3.3. Wnioski z działania modeli inspirowanych europejskim
3.4. Modele w opozycji do europejskiego
3.4.1. Model arabski
3.4.2. Model wschodnioazjatycki
3.4.2.1. System ASEAN (in statu nascendi)
3.4.2.2. System APF
3.4.2.3. Inicjatywy społeczności międzynarodowej w Azji Wschodniej na rzecz stworzenia
regionalnego systemu ochrony praw człowieka
Rozdział IV. PRAKTYKI AKTORÓW ZACHODU I AZJI WSCHODNIEJ W MIĘDZYCYWILIZACYJNYM
DIALOGU W DZIEDZINIE PRAW CZŁOWIEKA
1. PRAWA CZŁOWIEKA W PRAKTYCE UCZESTNIKÓW STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
1.1. Prawa człowieka w polityce zagranicznej państw i agendzie organizacji
międzyrządowych
1.2. Prawa człowieka w działalności organizacji pozarządowych
1.3. Prawa człowieka w działaniach korporacji transnarodowych
2. PRAKTYKA ZACHODU W AKTYWNOŚCI ZEWNĘTRZNEJ W DZIEDZINIE PRAW CZŁOWIEKA
2.1. Praktyka USA
2.1.1. Stosunek USA do regulacji prawnomiędzynarodowych
2.1.2. Przesłanki wewnętrzne dyplomacji USA w dziedzinie praw człowieka
2.1.3. Status i wymiary polityki USA w dziedzinie praw człowieka
2.2. Praktyka kanadyjska
2.2.1. Udział Kanady w kształtowaniu regulacji prawnomiędzynarodowych
2.2.2. Przesłanki kanadyjskiej dyplomacji w dziedzinie praw człowieka
2.2.3. Ewolucja teorii i praktyki praw człowieka w polityce zagranicznej Kanady
2.3. Praktyka australijska
2.3.1. Stosunek Australii do regulacji prawnomiędzynarodowych
2.3.2. Przesłanki australijskiej polityki w dziedzinie praw człowieka
2.3.3. Koncepcje i praktyka praw człowieka w polityce zagranicznej Australii
2.3.4. Prawa człowieka w polityce regionalnej Australii
2.4. Praktyka europejska
2.4.1. Polityka unijna w dziedzinie praw człowieka
2.4.2. Polityki zagraniczne wybranych państw europejskich
w dziedzinie praw człowieka (na przykładzie Chin)
3. PRAKTYKA AZJI WSCHODNIEJ W DZIEDZINIE PRAW CZŁOWIEKA
3.1. Praktyka chińska
3.1.1. Stosunek ChRL do regulacji prawnomiędzynarodowych
3.1.2. Przesłanki wewnętrzne chińskiego stosunku do praw człowieka
3.1.3. Dyplomacja ChRL w dziedzinie praw człowieka
3.2. Praktyka japońska
3.2.1. Przesłanki japońskiego stosunku do praw człowieka
3.2.2. Dyplomacja japońska w dziedzinie praw człowieka
3.3. Demokracje o konfucjańskich korzeniach - Hongkong, Tajwan i Korea Południowa
3.3.1. Hongkong
3.3.2. Tajwan
3.3.3. Korea Południowa
3.4. Pionierzy "azjatyckich wartości" - Malezja i Singapur
3.4.1. Malezja
3.4.2. Singapur
3.5. Demokracje ASEAN - Indonezja, Tajlandia, Filipiny
3.5.1. Indonezja
3.5.2. Tajlandia
3.5.3. Filipiny
3.6. Państwa niezaangażowane w sferę praw człowieka - Indochiny
3.6.1. Wietnam
3.6.2. Kambodża
3.6.3. Laos
3.7. Reżimy wrogie prawom człowieka - Birma i Korea Północna
3.7.1. Birma (Myanmar)
3.7.2. Korea Północna
3.8. Prawa człowieka w polityce ASEAN
3.9. Sytuacja społeczeństwa obywatelskiego i NGOs
w Azji Wschodniej
Rozdział V. DYNAMIKA DIALOGU ZACHÓD-AZJA WSCHODNIA W DZIEDZINIE PRAW CZŁOWIEKA
WPROWADZENIE
1. Rozwój WYBRANYCH DIALOGÓW DWUSTRONNYCH I INNYCH FORM WSPÓŁPRACY W SFERZE WARTOŚCI
I PRAW CZŁOWIEKA
2. PRZYKŁAD "SPECYFICZNEGO" DIALOGU UE-CHRL
2.1. Droga do "specyficznego" dialogu
2.1.1. Wydarzenia na Placu Tiananmen i okres konfrontacji EWG-ChRL
2.1.2. Od polityki konfrontacji do strategii "konstruktywnego dialogu"
2.1.3. "Konstruktywny dialog" sukcesem chińskiej dyplomacji
2.2. Postrzeganie "specyficznego" dialogu
2.3. Style negocjacji
2.3.1. Chiński styl negocjacyjny
2.3.2. Styl negocjacji UE z Chinami
2.4. Polityka UE w ramach "specyficznego" dialogu
2.4.1. Prawa człowieka jako element strategii UE wobec ChRL
2.4.2. Priorytety
2.4.2.1. Wspieranie społeczeństwa obywatelskiego
2.4.2.2. Rozwój programów w dziedzinie praw człowieka i dobrego administrowania
2.4.3. Praktyka "specyficznego" dialogu
2.5. Efektywność i perspektywy
3. PRZYKŁAD DIALOGU W RAMACH ASEM
ZAKOŃCZENIE
ABSTRACT
WYKAZ SKRÓTÓW
WYKAZ TABEL
BIBLIOGRAFIA
DOKUMENTY I RAPORTY
KSIĄŻKI I DRUKI ZWARTE
ARTYKUŁ I ROZDZIAŁY W PUBLIKACJACH ZBIOROWYCH
504 strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|