|
PERFUMY UWARUNKOWANIA KULTUROWO-SPOŁECZNE
HOFFMAN B. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 39.50 Twoja cena 37,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Perfumy
Uwarunkowania kulturowo-społeczne
Zapach jest elementem doświadczenia prawie wszystkich ludzi. Proces uspołecznienia,
któremu człowiek podlega jest również procesem socjalizacji zapachowej.
Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem, że zapachy wpływają na ludzkie
myślenie i zachowanie. Wiele jest też przykładów ukazujących jak ważnym nośnikiem
społecznych informacji jest zapach. Można śmiało powiedzieć, że woń wpisana jest we
współczesne zjawiska społeczne, jak i, co oczywiste, w życie poszczególnych
jednostek.
Mimo, że współczesna socjologia jest w coraz większym stopniu dyscypliną
wielowymiarową, niewiele jest w niej badań nad zmysłowymi aspektami życia
społecznego. Lukę tę stara się wypełnić ta książka. Składają się na nią dwie
podstawowe części: pierwsza poświęcona jest zapachowi i jego społecznym aspektom,
druga – perfumom.
Wstęp
Część I
Zapach
1. Zapach – próba definicji
2. Zmysł węchu i percepcja wrażeń węchowych
Zmysły
Zmysł wzroku
Zmysł słuchu
Zmysł równowagi
Odczuwanie skórne
Zmysł smaku
Zmysł powonienia
3. Zapach a fizjologiczne i psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka
4. Przestrzeń społeczna a zapach
5. Zapach jako źródło i nośnik informacji społecznych
Woń człowieka
Informacje społeczne a zapach
6. Kultura i nauka a zapach
Zmysłowość w poglądach filozofów
Przemiany poglądów na zapach i zmysł powonienia
Węch deprecjonowany
Węch uznany
Węch w naukach społecznych
7. Świat zapachu w języku, czyli (nie)autonomiczny opis woni
Część II
Pachnidła
1. Perfumy i wody zapachowe
Skład pachnideł
Otrzymywanie wonnych składników
Architektura perfum
Podstawowe rodziny zapachowe
2. Bohaterowie kreowanego zapachu
Krótka historia perfumiarzy
Inspiracje
3. Prawne aspekty stosowania substancji zapachowych w perfumach, wodach
perfumowanych, wodach toaletowych, wodach odświeżających i wodach kolońskich
4. Pachnidła w świecie otaczającym
W muzyce
W literaturze
W historii i mitologii
W filmie
W sztukach plastycznych
W przestrzeni miejskiej
W polityce
W religii
W sztuce kulinarnej
5. Człowiek w świecie perfum, czyli znaczenie „zapachu indywidualnego
wyboru”
6. Promocja
7. Perfumeryjne flakony
8. Nazwy pachnideł
9. Społeczno-kulturowa historia pachnideł
Starożytność
Cywilizacja babilońska
Egipt
Indie
Chiny
Japonia
Persja
Żydzi
Grecja
Rzym
Średniowiecze
Arabowie
Pachnidła w Europie późnego średniowiecza
Okres nowożytny
Renesans
Barok, rokoko, klasycyzm
Wiek XIX
Koniec XIX i początek XX wieku
Czasy najnowsze
Lata dwudzieste XX wieku
Lata trzydzieste XX wieku
Lata czterdzieste XX wieku
Lata pięćdziesiąte XX wieku
Lata sześćdziesiąte XX wieku
Lata siedemdziesiąte XX wieku
Lata osiemdziesiąte XX wieku
Lata dziewięćdziesiąte XX wieku
Początek XXI wieku
Ostatnie lata
10. Ekskluzywne kompozycje niszowe jako przykład próby indywidualizacji wonnej
kompozycji
Marka niszowa na tle innych
Specyfika marek niszowych
Krótka historia marek niszowych
Przykłady marek niszowych
11. Atlas upodobań, czyli społeczno-kulturowe uwarunkowania wyborów
perfumeryjnych w świecie (kultury Zachodu)
Zakończenie
Literatura cytowana i przywoływana w książce
Podstawowe informacje o wymienionych w książce
projektantach mody i kompozycji perfumeryjnych oraz właścicielach marek sygnowanych
zazwyczaj własnym nazwiskiem
Indeks nazwisk
300 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- CHEMIA KOSMETYCZNA ĆWICZENIA LABORATORYJNE GAWROŃSKA K. KACPRZAK K.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|