Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej
Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy.
Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, często
przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka bardzo ważne środowisko wychowawcze. Biorąc
pod uwagę fakt, iż w Polsce istnieje usankcjonowany prawnie obowiązek szkolny, każdy
przedstawiciel młodego pokolenia musi z tym środowiskiem mieć styczność. Co więcej,
dużą część swojego młodego życia uczniowie spędzają właśnie w szkole. Dlatego
też tak istotne jest właściwe funkcjonowanie tego środowiska, prowadzenie
działalności wychowawczej i wywieranie pozytywnych ze społecznego punktu widzenia
wpływów, zwłaszcza na tych uczniów, których środowisko wychowawcze, jakim jest
rodzina, zawiodło bądź w niewystarczającym stopniu spełnia swoją wychowawczą i
socjalizacyjną rolę.
W przypadku dzieci w wieku szkolnym istotny wpływ odgrywa również grupa
rówieśnicza szczególnie z tego względu, że w tym okresie pojawia się potrzeba
izolacji od osób dorosłych a na jej miejsce przychodzi zapotrzebowanie na przebywanie
wśród osób w zbliżonym wieku i o podobnych zainteresowaniach czy upodobaniach. Grupy
rówieśnicze rządzą się określonymi prawami – dzielą dzieci na popularne i
niepopularne, wyodrębniają przywódców i ich zwolenników.
W przypadku dzieci odrzucanych, możemy mieć do czynienia z pewnymi negatywnymi
konsekwencjami, jak społeczna izolacja, poczucie niekompetencji społecznej, a nawet
nerwice czy zachowania przestępcze. Sytuacje takie można z całą pewnością
zaobserwować w klasie szkolnej. Pamiętać należy, że z nieszczęśliwych dzieci
wyrosną nieszczęśliwi dorośli dlatego też jak najwcześniej należy podjąć
działania, aby udzielić im pomocy i wsparcia.
Wstęp
Rozdział 1. Osobowe wychowanie ucznia
Rozdział 2. Relacja wychowawcy i wychowanka
Rozdział 3. Współczesny problem edukacji i kształcenia przed wychowaniem
Rozdział 4. Odrzucenie rówieśnicze
Rozdział 5. Uczeń wpisywany w odgrywanie określonej roli w zespole klasowym
Rozdział 6. Uczeń w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
Rozdział 7. Uczniowie – ofiary przemocy domowej
Rozdział 8. Uczeń doświadczający zaniedbań ze strony środowiska domowego
Rozdział 9. Uczeń, którego rodzice pracują za granicą/migrują zarobkowo
Rozdział 10. Uczniowie – ofiary i sprawcy mobbingu
Rozdział 11. Niepowodzenia szkolne uczniów
Rozdział 12. Drugoroczność i wieloroczność uczniów
Rozdział 13. Odmowa chodzenia do szkoły
Rozdział 14. Nieśmiały uczeń w klasie szkolnej
Rozdział 15. Uczeń z ADHD
Rozdział 16. Uczeń z niepełnosprawnością
Rozdział 17. Uczeń niedostosowany społecznie
Rozdział 18. Uczeń zdolny
Zakończenie
Summary
248 stron, B5, oprawa miękka