|
PATOLOGIA FONOHOLIZMU PRZYCZYNY SKUTKI I LECZENIE
KOZAK ST. / UZALEŻNIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY OD TELEFONU KOMÓRKOWEGO wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 52.40 Twoja cena 49,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Patologia fonoholizmu
Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu
komórkowego
W XXI wieku informatyka i cyfryzacja objęły wszystkie dziedziny życia na świecie.
Komputery, internet, telefony komórkowe opanowały nie tylko matematykę i informatykę,
ale też inne nauki. Nastąpił ogromny postęp technologiczny w gromadzeniu,
opracowywaniu i popularyzowaniu informacji i wiedzy. Nie ma już chyba dziedziny nauki,
ekonomii czy gospodarki, która nie stosuje dzisiaj nowych technologii komunikowania się
w cyberprzestrzeni.
W 2011 roku było w Polsce więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców (wiele osób
posiadało więcej niż jedną komórkę). Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża codziennego
funkcjonowania (w szkole, na uczelni, w pracy, rodzinie i w wielu innych sytuacjach) bez
telefonu komórkowego. Jest on potrzebny, a nawet niezbędny w sytuacjach zwyczajnych,
codziennych, ale też w sytuacjach ratujących życie.
Jednak internet i telefony komórkowe stwarzają również zagrożenia dla ludzi:
techniczne, np. gdy wyczerpie się bateria w telefonie komórkowym, a nie mamy ładowarki,
ale też społeczne (konflikty). Bardzo niebezpieczne są zachowania nieetyczne - agresja
elektroniczna (jest już 20 jej odmian), i niemoralne w cyberprzestrzeni, a nawet czyny o
charakterze przestępczym, np. stalking, lobbing, szantaż emocjonalny, sexting.
Myślą przewodnią prezentowanej książki jest pogląd, że świata realnego
(codziennego) nie można zastąpić światem wirtualnym- w internecie czy telefonie
komórkowym.
Nomofobia (z ang. no mobile phone phobia), czyli lęk przed odcięciem od telefonu,
staje się zjawiskiem powszechnym.
Wstęp
Rozdział 1. Komunikowanie się interpersonalne nadawców i odbiorców w świecie
realnym w ujęciu interdyscyplinarnym
1.1. Pojęcie, rodzaje i cele komunikowania się dzieci, młodzieży i dorosłych w
rodzinach, szkołach i w pracy zawodowej
1.2. Komunikowanie się interpersonalne - warunki skutecznego komunikowania się i
zakłócenia w relacjach nadawców i odbiorców
1.3. Różnice kulturowe w komunikowaniu się w Polsce oraz międzynarodowy język ciała
Rozdział 2. Komunikacja elektroniczna we współczesnym świecie - w internecie i
w telefonach komórkowych
2.1. Historia internetu i telefonów komórkowych na świecie i w Polsce
2.2. Fonoholizm, nowe groźne uzależnienie od telefonów komórkowych
2.3. Diagnoza fonoholizmu, metody i wyniki badań interdyscyplinarnych nad skutkami
nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych
Rozdział 3. Ergonomiczne aspekty używania telefonów komórkowych -
bezpieczeństwo techniczne i psychologiczne w układzie człowiek-telefon komórkowy
3.1. Ergonomia - nauka interdyscyplinarna - cele, zadania i zasady projektowania narzędzi
technicznych, również internetu i telefonów komórkowych
3.2. Rola barw, dźwięków, czcionki w projektowaniu i użytkowaniu telefonów
komórkowych
3.3. Zagrożenia ergonomiczne dla zdrowia i życia w nadużywaniu telefonów komórkowych
przez dzieci, młodzież i dorosłych
Rozdział 4. Wpływ portali społecznościowych na dzieci i młodzież -
zagrożenia i skutki dla osobowości
4.1. Pojęcie, rodzaje i historia portali społecznościowych na świecie
4.2. Historia portalu Facebook i jego wpływ na życie dzieci, młodzieży i dorosłych
4.3. Czy infoholizm i fonoholizm mają cechy wspólne?
4.4. Czy dzieci i młodzież zagrożone są zaburzeniami osobowości w komunikowaniu się
na Facebooku?
4.5. Zagrożenia medyczne, społeczne i moralne w nadużywaniu telefonów komórkowych
przez dzieci i młodzież w opiniach studentów
Rozdział 5. Zachowania patologiczne i przestępcze w cyberprzestrzeni dzieci,
młodzieży i dorosłych
5.1. Cyberprzemoc-agresja elektroniczna: stalking, grooming, sexting, trolling i inne
zagrożenia dla dzieci i młodzieży
5.2. Patologiczne i kliniczne przypadki funkcjonowania osobowości dzieci, młodzieży i
dorosłych w cyberprzestrzeni
Rozdział 6. Zapobieganie i leczenie fonoholizmu w rodzinach i w szkołach
6.1. W jaki sposób rodzice mogą pomóc dzieciom i młodzieży w ograniczaniu i leczeniu
fonoholizmu
6.2. Leczenie internetoholizmu i fonoholizmu na świecie i w Polsce
Bibliografia
242 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|