Zamówienia podprogowe w praktyce
W przypadku zamówień podprogowych nie mają zastosowania przepisy ustawy – Prawo
zamówień publicznych, podlegają one jednak obowiązkowi sprawozdawczości – należy
wykazać je w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach.
Odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie środków publicznych ponosi kierownik
zamawiającego, który musi uzasadnić swoje decyzje wobec organów kontrolnych,
zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych.
W książce zostało umówionych wiele zagadnień dotyczących udzielania zamówień
podprogowych, m.in.:
obowiązek stosowania Pzp,
obliczanie wartości zamówienia,
odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Praktyczne zastosowanie wskazówek i porad przedstawionych w publikacji ułatwią:
orzecznictwo KIO, sądów i organów orzekających administracji,
wzory dokumentów wykorzystywanych przy udzielaniu zamówień podprogowych oraz
liczne odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Zamówienia o wartości podprogowej, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy
Prawo zamówień publicznych, odgrywają coraz istotniejszą rolę. Wielu zamawiających
większość swoich budżetów wydatkuje nie stosując standardowych, ustawowych procedur.
Publikacja skierowana jest przede wszystkim do praktyków udzielania zamówień
publicznych, a więc kierowników zamawiającego oraz osób odpowiedzialnych za
prowadzenie dokumentacji postępowań, pracujących w administracji samorządowej,
rządowej oraz firmach prywatnych wydatkujących środki unijne, które często muszą
uzasadniać swoje decyzje wobec różnych instytucji kontrolnych, zarówno wewnętrznych,
jak i zewnętrznych. Również osoby odpowiedzialne za kontrolę prawidłowości
udzielania zamówień znajdą tutaj znaczną ilość usystematyzowanych informacji
pozwalających na akceptację różnych dróg postępowania zamawiających.
Książka została napisana jako kompendium wiedzy praktycznej wspartej solidnymi
wskazaniami podstaw prawnych dla poszczególnych interpretacji. Wykorzystano w niej
aktualne, dostępne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, sądów oraz organów
orzekających administracji, aby jak najlepiej połączyć teorię z praktyką.
Znaczną część opracowania poświęcono na wzory funkcjonujących w obrocie
zamówieniowym dokumentów, pomocnych przy udzielaniu zamówień podprogowych.
Wprowadzenie
Nota biograficzna
Wykaz skrótów
Wykaz piktogramów
I. Zamówienia podprogowe
1. Zamówienia poniżej progu a zamówienia publiczne
2. Zamówienia podprogowe a brak obowiązku stosowania Pzp
3. Stosowanie Pzp poniżej progu bagatelności
4. Obliczanie wartości zamówienia w kontekście zamówień podprogowych
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na tle zamówień
podprogowych
6. Procedura udzielania zamówień o wartości podprogowej
II. Podstawy prawne
1. Ustawa o finansach publicznych
2. Kodeks cywilny
III. Wybór przepisów
1. Ustawa - Prawo zamówień publicznych {wyciąg)
2. Ustawa - Kodeks cywilny {wyciąg)
3. Ustawa o finansach publicznych {wyciąg)
IV. Wybór orzecznictwa i dokumentów dodatkowych
1. Szacowanie wartości zamówienia - przykłady nieprawidłowości wykrywanych w toku
kontroli przeprowadzanej przez Prezesa UZP (Informator UZP Nr 4/2011)
2. Opinia UZP nt. dopuszczalności zwracania się do wykonawców o przedstawienie cen
zamawianych usług jako podstawy sposobu szacowania wartości zamówienia
3. Wyrok ZA z 16.1.2006 r. sygn. UZP/ZO/0-36/06
4. Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 11.04.2012 r., sygn. 38/12
5. Komunikat wyjaśniający Komisji Europejskiej dotyczący prawa wspólnotowego
obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub sąjedynie
częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02)
6. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 11.10.2007 r. sygn.
DF/GKO-4900-42/46/RN-18/07/1788
7. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 12.11.1998 r., I ACa 779/98
8. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 14.2.2011 r., BDF1/4900/122/134/10/627
9. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 29.9.2011 r., BDF1 /4900/77/81 /RN-23/11
/2381
10. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 11.09.2009 r, sygn. II
SA/Ol 713/09
11. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 19.07.2012 r., sygn. BDF1
/4900/59/59/12/77
V. Procedura udzielania zamówień podprogowych
1. Regulamin udzielania zamówień podprogowych
2. Rozpoznanie rynku
3. Wybór wykonawców
4. Dokumentowanie czynności
5. Jawność
6. Zamówienia o najmniejszej wartości
7. Zamówienia podprogowe w referencjach i oraz jako podstawa wykluczenia
8. Zamówienia dodatkowe i uzupełniające a zamówienia podprogowe
9. Zamówienia podprogowe a stosowanie art. 6a
VI. Wzory dokumentów
1. Zarządzenie w zakresie udzielania zamówień publicznych
2. Regulamin postępowania w zakresie udzielenia zamówień publicznych
3. Wniosek o wszczęcie postępowania
4. Protokół z ustalenia wartości zamówienia
5. Protokół odbioru prac
6. Regulamin pracy komisji przetargowej
7. Protokół z przekazania dokumentacji z postępowania
8. Regulamin udzielania zamówień
VII. Zamówienia podprogowe w pytaniach i odpowiedziach
1. Wartości netto i brutto w zamówieniach
2. Kolejny przetarg na część zamówienia, na którą nie wpłynęła żadna oferta
3. Zwrot kosztów a stosowanie Pzp
4. Dysponowanie środkami na koncie a obowiązek stosowania Pzp
5. Utrzymanie czystości i porządku w gminach a obowiązek stosowania Pzp
6. Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia bez zagwarantowanych środków
finansowych na jego realizację
7. Zamówienia tożsame lub bardzo zbliżone rodzajowo
8. Zakaz dzielenia zamówienia
9. Grupowe ubezpieczenie pracowników finansowane przez pracowników
10. Szacowanie wartości zamówienia na usługi szkoleniowe dotyczące różnych obszarów
tematycznych
11. amówienie na usługi drukowania a zastosowanie art. 6a Pzp
12. Zamówienia do kwoty 14 000 euro a forma rozeznania rynku
13. Szacowanie wartości zamówienia
14. Stosowanie Pzp
15. Szacowanie wartości zamówienia na usługi sprzątania
16. Szacowanie wartości zamówienia w przypadku cyklicznych imprez w instytucjach kultury
17. Tożsamość zamówienia na roboty budowlane
18. Oddzielne postępowania w ramach jednego projektu unijnego
19. Przeprowadzenie 2 postępowań o łącznej wartości powyżej 14 000 euro w trybie Pzp
20. Zakup książek do biblioteki w trybie zapytania o cenę
21. Łączne oszacowanie wartości koncepcji i dokumentacji
22. Jedno zamówienie, które może zostać udzielone w częściach
23 Przeprowadzenie przetargu w formie rozpoznania cenowego zgodnie z art. 4 pkt 8 Pzp na
prowadzenie akcji "zima na drogach gminnych" oddzielenie dla każdej
miejscowości
24. Zmiana umowy zawartej bez stosowania Pzp
25. Szacowanie wartości zamówień niezwiązanych rodzajowo
26. Udzielenie kolejnego zamówienia o takim samym lub podobnym przedmiocie
27. Przeprowadzenie w ciągu roku kilku postępowań o łącznej wartości powyżej 14 000
euro
28. Tożsamość czasowa zamówienia przy usługach artystycznych
29. Szacowanie wartości zamówienia na różne usługi artystyczne
30. Tożsamość zamówień zwoązanych z produkcją spektakli teatralnych
201 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka