ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PUBLICZNE PRAWO GOSPODARCZE SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO TOM 8A


HAUSER R. NIEWIADOMSKI Z. WRÓBEL A.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 299.00 Twoja cena  284,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publiczne prawo gospodarcze

System Prawa Administracyjnego Tom 8 A


Tom 8A Systemu Prawa Administracyjnego porządkuje wiedzę na temat publicznego prawa gospodarczego.

Problematyka ta została ujęta w pięciu powiązanych ze sobą rozdziałach.

W książce dokładnie omówione zostały:

  • funkcje i zadania państwa w gospodarce,

  • kompetencje poszczególnych organów administracji w kwestiach gospodarczych,

  • mechanizmy podejmowania decyzji przez poszczególne organy,

  • prawa i obowiązki podmiotów gospodarczych.

Znakomite grono Autorów – z udziałem zarówno przedstawicieli nauki, jak i praktyki – zapewnia wysoki poziom merytoryczny publikacji. Autorzy prezentują swoje poglądy, uwzględniając liczne publikacje i orzecznictwo właściwe dla omawianego tematu.

Pozycja ta będzie przydatna w codziennej praktyce dla sędziów sądów administracyjnych, radców prawnych, aplikantów, pracowników administracji oraz pracowników biur prawnych przedsiębiorców.


Wykaz skrótów

Rozdział I. Prawo a gospodarka
§ 1. Rola i funkcje prawa w kształtowaniu stosunków gospodarczych
I. Wzajemna współzależność prawa i gospodarki
II. Funkcja służebna prawa wobec gospodarki
III. Rola prawa w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarki rynkowej
IV. Rola prawa w korygowaniu negatywnych skutków społeczno-ekonomicznych liberalnej gospodarki rynkowej. Pierwszeństwo prawa stanowionego wobec "naturalnych" praw rynku
§ 2. Kryteria wyodrębnienia, przedmiot i zakres publicznego prawa gospodarczego
I. Kryterium ogólne
II. Geneza
III. Zakres, metody i kryteria wyodrębnienia
IV. Przedmiot i zakres publicznego prawa gospodarczego
§ 3. Źródła publicznego prawa gospodarczego
I. Informacje ogólne
II. Konstytucja jako podstawa ustroju gospodarczego Polski
III. Umowy międzynarodowe
IV. Ustawy jako główne narzędzie regulacji publicznego prawa gospodarczego
V. Akty wykonawcze
VI. Akty prawa miejscowego
VII. Akty prawa wewnętrznego oraz quasi-źródła prawa

Rozdział II. Podstawowe pojęcia publicznego prawa gospodarczego
§ 4. Podstawowe wolności gospodarcze
I. Swobody rynku wewnętrznego i reguły konkurencji w prawie Unii Europejskiej
II. Wolność działalności gospodarczej
III. Wolność wykonywania zawodu
§ 5. Funkcje administracji publicznej wobec gospodarki
§ 6. Działalność gospodarcza
§ 7. Działalność zawodowa
§ 8. Przedsiębiorca
I. Prawne pojęcie przedsiębiorcy
II. Przedsiębiorcy zagraniczni
III. Przedsiębiorcy publiczni (państwowi i komunalni)
IV. Rejestracja przedsiębiorców
§ 9. Przedsiębiorstwo
§ 10. Kontrola i nadzór (policyjny, reglamentacyjny, właścicielski)
I. Kontrola i nadzór jako funkcja
II. Kontrola i nadzór - dylematy terminologiczne
III. Uwarunkowania historyczne
IV. Istota kontroli i nadzoru
V. Nadzór gospodarczy
VI. Nadzór policyjny
VII. Nadzór reglamentacyjny
VIII. Nadzór regulacyjny
IX. Nadzór właścicielski
§ 11. Konkurencja i konkurenci
§ 12. Konsument
§ 13. Rynek
I. Rynek wewnętrzny
II. Rynek właściwy
§ 14. Pojęcie interesu publicznego
I. Wstęp
II. Pojmowanie interesu
III. Rozumienie "interesu publicznego". Dotychczasowe poglądy
IV. Wybrane definicje legalne interesu publicznego w ustawodawstwie polskim
V. Interes publiczny a interes społeczny

Rozdział III. Zasady ogólne publicznego prawa gospodarczego
§ 15. Społeczna gospodarka rynkowa jako konstytucyjna zasada ustroju gospodarczego
I. Wstęp
II. Zasada społecznej gospodarki rynkowej w Konstytucji RP
III. Podsumowanie
§ 16. Zasada wolności działalności gospodarczej i jej ograniczenia
I. Wolność działalności gospodarczej jako filar społecznej gospodarki rynkowej
II. Rozumienie konstytucyjnej wolności działalności gospodarczej
III. Treść zasady wolności działalności gospodarczej i jej ograniczanie
IV. Ograniczenia wolności działalności gospodarczej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
V. Podsumowanie
§ 17. Zasada równego traktowania przedsiębiorców
I. Uwagi wstępne
II. Zakres podmiotowy zasady równego traktowania przedsiębiorców
III. Zakres przedmiotowy zasady równego traktowania przedsiębiorców
IV. Treść zasady równego traktowania przedsiębiorców
§ 18. Zasada ochrony własności
I. Uwagi ogólne
II. Konstytucyjne rozumienie własności
III. Konstytucyjna zasada ochrony własności a gospodarka i rozwój społeczny
§ 19. Zasada rejestracji przedsiębiorców
I. Wprowadzenie
II. Rejestr przedsiębiorców w znaczeniu wąskim
III. Rejestr przedsiębiorców w znaczeniu szerokim
§ 20. Zasada przestrzegania reguł uczciwej konkurencji i dobrych obyczajów w działalności gospodarczej
I. Wprowadzenie
II. Klauzula generalna dobrych obyczajów. Uwagi ogólne
III. Przegląd poszczególnych kryteriów ocennych odnoszących się do klauzuli dobrych obyczajów
IV. Dobre obyczaje a zasady współżycia społecznego
V. Wpływ poszczególnych kryteriów ocennych związanych z klauzulą generalną dobrych obyczajów na orzecznictwo sądowe
VI. Zasada przestrzegania przez przedsiębiorców reguł uczciwej konkurencji
VII. Podsumowanie

Rozdział IV. Ustrój i zadania administracji gospodarczej
§ 21. Administracja gospodarcza - pojęcie
§ 22. Podmioty pełniące funkcje administracji gospodarczej w Unii Europejskiej
§ 23. Podmioty pełniące funkcje administracji gospodarczej w Polsce
I. Organy administracji państwowej pełniące funkcje administracji gospodarczej
II. Organy i podmioty rządowej administracji gospodarczej
III. Administracja samorządowa wobec działalności gospodarczej
IV. Samorząd gospodarczy i zawodowy
V. Administracja gospodarcza zorganizowana w sposób swoisty
§ 24. Partnerzy społeczni administracji gospodarczej
I. Uwagi wstępne
II. Partnerzy społeczni
III. Organizacje pracodawców
IV. Izby gospodarcze
V. Samorząd zawodowy rzemiosła
VI. Samorządy niektórych przedsiębiorców
VII. Związki pracodawców
VIII. Samorządy wolnych zawodów
IX. Związki zawodowe
X. Trójstronna Komisja do spraw Społeczno-Gospodarczych
XI. Wojewódzkie komisje dialogu społecznego

Rozdział V. Funkcje administracji gospodarczej
§ 25. Policja gospodarcza
I. Uwagi ogólne
II. Policja w ujęciu historycznym
III. Pojęcie policji gospodarczej
IV. Istota zagrożeń policyjnych
V. Instrumenty prawne
VI. Podmiotowe określenie policji
VII. Stany i dobra chronione
VIII. Prewencyjno-zachowawczy charakter działań organów policyjnych
IX. Materialne i osobiste obciążenia jednostek i przedsiębiorców obowiązkami policyjnymi - ciężary policyjne
§ 26. Reglamentacja działalności gospodarczej
I. Uwagi wstępne
II. Pojęcie reglamentacji
III. Reglamentacja w gospodarce nakazowo-rozdzielczej
IV. Cele reglamentacji
V. Istota reglamentacji
VI. Reglamentacja a policja gospodarcza
VII. Określenie reglamentacji
VIII. Sfery ograniczeń reglamentacyjnych
§ 27. Funkcja regulacyjna
§ 28. Zarząd mieniem publicznym
I. Pojęcie mienia publicznego a pojęcie majątku publicznego
II. Pojęcie mienia publicznego a pojęcie rzeczy publicznych
III. Kryteria wyodrębnienia mienia publicznego
IV. Zarząd mieniem publicznym w ramach funkcji administracji gospodarczej
V. Kryteria zarządu mieniem publicznym
§ 29. Planowanie gospodarcze
I. Planowanie gospodarcze - zagadnienia wprowadzające
II. Charakter prawny norm planowych
III. Założenia regulacji prawnej procesów planowania w gospodarce
IV. Klasyfikacja planów gospodarczych wedle kryterium stopnia związania adresatów
V. Planowanie gospodarcze w realizacji wybranych zadań administracji gospodarczej
§ 30. Wspieranie gospodarki
I. Wspieranie gospodarki - zagadnienia wprowadzające
II. Podstawy prawne funkcji wspierania gospodarki
III. Selektywne środki wspierania gospodarki a ogólne instrumenty interwencji
IV. Wybrane przejawy realizacji funkcji wspierania gospodarki

Indeks rzeczowy


790 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022