ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ PODSTAWY TEORETYCZNE


PIECUCH T.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie II

cena netto: 53.00 Twoja cena  50,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Przedsiębiorczość

Podstawy teoretyczne


Monografia stanowi syntetyczną, a jednocześnie szeroką analizę literatury przedmiotu z zakresu przedsiębiorczości.

Kierowana jest przede wszystkim do studentów szkół wyższych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania jako podręcznik do podstaw przedsiębiorczości. Stanowi też interesującą lekturę dla praktyków – przedsiębiorców oraz menedżerów działających w sektorze MSP.

Książka prezentuje m.in.:

  • różnorodne podejścia do przedsiębiorczości zawarte w teoriach ekonomii i zarządzania,

  • charakterystykę przedsiębiorczości w różnych ujęciach, nowe aspekty w teorii przedsiębiorczości,

  • charakterystykę przedsiębiorcy – jego cechy, motywy, różne rodzaje przedsiębiorców,

  • uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – zarówno wewnętrzne (tkwiące w przedsiębiorcy – podmiocie), jak i zewnętrzne (wynikające z otoczenia),

  • specyfikę MSP oraz ich rolę w kreowaniu zachowań przedsiębiorczych,

  • tradycyjne i niekonwencjonalne formy finansowania działalności MSP oraz instytucjonalne formy wsparcia tego sektora.

Drugie wydanie zostało wzbogacone o zagadnienia dotyczące:

  • przedsiębiorczości rodzinnej, jej istoty i rodzajów, najważniejszych problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw rodzinnych;

  • przedsiębiorczości kobiet, którą scharakteryzowano w kontekście trudnej sytuacji kobiet na rynku pracy i w pracy zawodowej;

  • przedsiębiorczości akademickiej, będącej przejawem innowacyjnej koncepcji przedsiębiorczości rozwijanej wśród studentów i pracowników naukowych uczelni; 

  • przedsiębiorczości społecznej, a także ekonomii społecznej.


Wprowadzenie

Rozdział 1. Przedsiębiorczość w teoriach ekonomii i zarządzania
1.1. Geneza przedsiębiorczości
1.2. Wybrane teorie przedsiębiorczości
1.2.1. Przedsiębiorczość w ujęciu R. Cantillona
1.2.2. Przedsiębiorczość w ekonomii klasycznej
1.2.3. Przedsiębiorczość w ujęciu J.B. Saya
1.2.4. Przedsiębiorczość w teorii T. Veblena
1.2.5. Przedsiębiorczość w teorii J. Schumpetera
1.2.6. Przedsiębiorczość w teorii I. Kirznera
1.2.7. Przedsiębiorczość w teorii F. Knighta
1.2.8. Przedsiębiorczość w teorii P.F. Druckera
1.3. Ewolucja teorii przedsiębiorczości
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 2. Przedsiębiorczość i jej rodzaje
2.1. Analiza pojęcia "przedsiębiorczość"
2.1.1. Przedsiębiorczość jako postawa
2.1.2. Przedsiębiorczość jako zachowanie
2.1.3. Przedsiębiorczość jako proces
2.2. Rodzaje, typy i modele przedsiębiorczości
2.3. Nowe aspekty przedsiębiorczości
2.3.1. Przedsiębiorczość wewnętrzna
2.3.2. Przedsiębiorczość intelektualna
2.4. Znaczenie przedsiębiorczości we współczesnych procesach gospodarowania
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 3. Charakterystyka przedsiębiorcy
3.1. Pojęcie przedsiębiorcy
3.2. Cechy człowieka przedsiębiorczego
3.3. Czy przedsiębiorczości można się nauczyć?
3.4. Motywy działalności przedsiębiorczej
3.5. Rodzaje przedsiębiorców
3.5.1. Przedsiębiorca kupiec
3.5.2. Przedsiębiorca kapitalista
3.5.3. Przedsiębiorca menedżer
3.5.4. Przedsiębiorca lider
3.6. Typy przedsiębiorców w małych firmach
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 4. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości
4.1. Problematyka uwarunkowań przedsiębiorczości w literaturze przedmiotu
4.2.1. Przedsiębiorczość wyrazem podmiotowości człowieka w procesie celowego działania
4.2.2. Przedsiębiorca jako podmiot gospodarowania
4.2.3. Przedsiębiorca jako podmiot wolny, twórczy i aktywny
4.3.1. Podstawowe założenia rynkowego modelu gospodarowania jako warunek konieczny rozwoju przedsiębiorczości
4.3.2. Uwarunkowania otoczenia bliższego
4.3.3. Uwarunkowania otoczenia dalszego
4.3.4. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 5. Małe i średnie przedsiębiorstwa efektem zachowań przedsiębiorczych
5.1. Specyfika sektora małych i średnich przedsiębiorstw
5.2. Zagrożenia uniemożliwiające rozwój sektora MSP w Polsce
5.3. Tradycyjne źródła finansowania MSP
5.4. Niekonwencjonalne formy finansowania MSP
5.4.1. Leasing
5.4.2. Faktoring
5.4.3. Franchising
5.4.4. Venture capital
5.5. Polityka państwa wobec MSP
5.6. Działalność Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania przedsiębiorczości
5.7. Instytucjonalne i organizacyjne wsparcie sektora MSP
5.7.1. Parki technologiczne
5.7.2. Inkubatory przedsiębiorczości
5.7.3. Klastry
5.8. Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział. 6. Przedsiębiorczość rodzinna
6.1. Istota firmy rodzinnej
6.2. Rodzaje przedsiębiorstw rodzinnych
6.3. Problemy z dziedziczeniem firm rodzinnych
6.5. Stosunek do kredytów bankowych i podejmowania ryzyka w firmie rodzinnej
6.6. Wizerunek i marka firmy rodzinnej
6.7. Kultura organizacyjna, tradycje i system wartości firmy rodzinnej
6.8. Atuty przedsiębiorstw rodzinnych
6.9. Bariery funkcjonowania firm rodzinnych
6.10. Znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce oraz w lokalnych społecznościach
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 7. Przedsiębiorczość kobiet
7.1. Sytuacja kobiet na rynku pracy i w pracy zawodowej
7.3. Atuty kobiet prowadzących działalność gospodarczą
7.4. Bariery i słabości kobiet prowadzących działalność gospodarczą
7.5. Przedsiębiorczość "kobieca" a przedsiębiorczość "męska"
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 8. Przedsiębiorczość akademicka
8.1. Geneza i istota przedsiębiorczości akademickiej
8.2. Firmy spin-off i spin-out jako forma realizacji przedsiębiorczości akademickiej w praktyce
8.3. Bariery rozwoju przedsiębiorczości akademickiej
8.4. Przedsiębiorczość akademicka jako sposób promowania przedsiębiorczych zachowań wśród ludzi młodych
8.4.1. Sytuacja ludzi młodych na rynku pracy
8.4.3. Bariery przedsiębiorczości ludzi młodych
8.4.4. Promowanie wśród ludzi młodych kariery przedsiębiorcy
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Rozdział 9. Przedsiębiorczość społeczna
9.1. Ekonomia społeczna jako mechanizm pobudzania przedsiębiorczości społecznej
9.2. Charakterystyka przedsiębiorstwa społecznego
9.3. Geneza i istota przedsiębiorczości społecznej
9.4. Charakterystyka przedsiębiorcy społecznego
9.5. Spółdzielnia socjalna jako podmiot przedsiębiorczości społecznej przeciwdziałający wykluczeniu społecznemu
Zagadnienia do dyskusji
Literatura zalecana

Bibliografia

Słowniczek

Glossary

Indeks rzeczowy


272 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022