ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.40 35,53   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KOMPETENCJE KREATYWNE NAUCZYCIELA WCZESNEJ EDUKACJI DZIECKA


ADAMEK I.

wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 37.40 Twoja cena  35,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka


Książka jest próbą opracowania zagadnień związanych z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Czy rzeczywiście – jak pyta D. Klus-Stańska – zniewolony administracyjnie i biurokratycznie nauczyciel zrzuca z siebie odpowiedzialność za wychowawczą i kształceniową rzeczywistość szkolną  Odpowiedź na to pytanie jest ważne, gdyż kompetencje nauczyciela decydują o przebiegu procesu edukacyjnego, o charakterze działań nie tylko jego samego, ale i uczniowskich. Stanowią bowiem kontekst kształtowania się takich samych kompetencji u podopiecznych...
[…] Monografia […] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka jest ważnym przyczynkiem do dyskusji nad konstruowaniem takiego modelu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w którym kompetencje kreatywne nauczyciela staną się nie tylko pożądane, ale wręcz niezbędne, ponieważ […] potrzebny staje się człowiek ,,wielowymiarowy’’, charakteryzujący się mobilnością, synergetyzmem, otwartością i wyobraźnią, umiejący pokonywać trudności i przekraczać granice własnych możliwości, ale też człowiek o analityczno-syntetycznym spojrzeniu na świat.

prof. UAM, dr hab. Hanna Krauze-Sikorska

Autorki zmuszają czytelnika do refleksji nad celowością, metodami i skutecznością pracy nauczycielskiej. Udowadniają, że kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji są i powinny być przedmiotem uwagi i dyskusji nad problematyką kształcenia nauczycieli.

prof. UŚ, dr hab. Urszula Szuścik


Wstęp    9


Irena Adamek
Rozdział 1. Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych nauczyciela   15
Wprowadzenie   15
1.1. Ustalenia terminologiczne   16
1.2. Podstawowe kompetencje kluczowe   20
1.3.  Swoistość/charakter kompetencji kreatywnych nauczyciela   25
1.4.  Kreatywność nauczyciela a kształcenie kreatywności uczniów   33
1.5.  Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela   35
Podsumowanie   45


Irena Adamek
Rozdział 2. Metodologia badań własnych  49
2.1. Przedmiot, cele i problematyka badawcza   49
2.2. Dobór i uzasadnienie metod badań   51
2.3. Charakterystyka badanej próby   51


Elżbieta Marek
Rozdział 3. Rozwój zawodowy badanych nauczycieli   57
Wprowadzenie   57
3.1. Problemy w pracy zawodowej   59
3.2. (Samo)doskonalenie   62
3.3. Samopoczucie nauczycieli w pracy zawodowej   76
3.4. Plany dotyczące rozwoju zawodowego badanych   80
Podsumowanie   81


Iwona Czaja-Chudyba
Rozdział 4. Osobowe i profesjonalne uwarunkowania aktywności twórczej nauczyciela    85
Wprowadzenie    85
4.1. Personalne uwarunkowania twórczości    86
4.2. Społeczne uwarunkowania kreatywności    95
4.3.  Osobowe uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli    99
4.4.  Społeczne i demograficzne uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli    108
4.5. Kompetencje kreatywne w ocenie badanych nauczycieli   111
Podsumowanie   114


Józefa Bałachowicz
Rozdział 5. Wiedza nauczycieli o twórczości   115
Wprowadzenie   115
5.1. Stan wiedzy nauczycieli o twórczości   117
5.2.  Czynniki społeczne, zawodowe i personalne a stan wiedzy nauczycieli o twórczości    121
Podsumowanie   127


Iwona Czaja-Chudyba
Rozdział 6. Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczyciela    129
Wprowadzenie   129
6.1.  Kompetencje krytyczne z perspektywy psychopedagogiki twórczości    133
6.2. Problemy krytyki i refleksji nauczycieli   138
6.3. Kompetencje krytyczne nauczycieli   142
6.4.  Inhibitory i stymulatory kompetencji krytycznych w ocenie badanych nauczycieli    151
Podsumowanie   154


Józefa Bałachowicz
Rozdział 7. Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli    157
Wprowadzenie   157
7.1. Obraz idealnego ucznia w poglądach nauczycieli   162
7.2. Czy uczeń idealny to uczeń twórczy    168
7.3.  Czynniki społeczne i zawodowe a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego ucznia   171
7.4.  Wiedza nauczyciela o twórczości a wzorzec idealnego ucznia   174
7.5.  Czynniki personalne a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego ucznia   176
Podsumowanie   178


Józefa Bałachowicz
Rozdział 8. Cechy stylu działań edukacyjnych nauczyciela    181
Wprowadzenie   181
8.1. Działania edukacyjne w opisie nauczycieli   186
8.2.  Osobowe uwarunkowania deklarowanego i obserwowanego stylu działań edukacyjnych nauczycieli   195
8.3.  Czynniki demograficzne i zawodowe a styl działań edukacyjnych nauczyciela    199
Podsumowanie   200


Tatiana Kłosińska
Rozdział 9. Postawy nauczycieli wobec twórczości   203
Wprowadzenie   203
9.1.  Samopoczucie nauczycieli a czynniki warunkujące postawy wobec twórczości    205
9.2.  Samopoczucie w zawodzie a postawy nauczycieli wobec zachowań twórczych    209
9.3.  Czynniki warunkujące akceptację zachowań twórczych   217
9.4. Staż a samopoczucie nauczycieli w zawodzie   219
Podsumowanie   222


Tatiana Kłosińska
Rozdział 10. Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli    223
Wprowadzenie   223
10.1. Postawa twórcza – ustalenia terminologiczne   224
10.2.  Zewnętrzne i wewnętrzne bariery oraz stymulatory warunkujące postawy twórcze    225
10.3.  Własne osiągnięcia twórcze w opinii badanych nauczycieli   232
10.4.  Styl myślenia a uwarunkowania postawy twórczej w samoocenie badanych    235
10.5. Nauczyciel wobec własnego potencjału twórczego   240
Podsumowanie   242

Irena Adamek
Józefa Bałachowicz
Zakończenie   247

Bibliografia   253

Aneks   267


292 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022