Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego
Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o
naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w
sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym
wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają,
od czego zależą i jak nimi zarządzać.
Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i
przedstawicielom handlowym.
Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie
perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby
kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi
emocjami w obu grupach zawodowych.
Od autorki
Wstęp
Wprowadzenie
Co to są emocje?
Emocje podstawowe i pochodne
Proces regulacji emocji
ROZDZIAŁ I. Założenia metodologiczne
1.1. Inspiracje badawcze
1.2. Badanie emocji. Problemy metodologiczne
1.2.1. Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji
1.2.2. Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji
1.2.3. Zastosowanie studium przypadku do badania emocji
1.3. Cel i problematyka pracy
1.4. Metoda badawcza
1.4.1. Obserwacja uczestnicząca
1.4.2. Wywiad swobodny
1.4.3. Inne techniki badawcze zastosowane w pracy
1.5. Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej
1.6. Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji
1.7. Badanie emocji. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ II. Socjologiczne koncepcje emocji
2.1. Pierwsze koncepcje emocji
2.1.1. Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka
2.1.2. Karol Darwin o emocjach
2.1.3. Emocje w koncepcji Emila Durkheima
2.2. Emocje a rytuały interakcyjne
2.2.1. Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana
2.2.2. Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa
2.3. Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych
2.3.1. Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa
2.3.2. Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney
2.4. Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla
2.5. Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild
2.6. Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera
ROZDZIAŁ III. Praca jako źródło emocji
3.1. Praca w ujęciu socjologicznym
3.1.1. Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej
3.1.2. Praca w koncepcji Karola Marksa
3.1.3. Praca w koncepcjach interakcjonistycznych
3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne
3.2. Praca przedstawiciela handlowego - cechy charakterystyczne
3.3. Praca nauczyciela - cechy charakterystyczne
ROZDZIAŁ IV. Rytuały organizacyjne - wspólne odczuwanie emocji
4.1. Rytuał wśród innych typów zachowań
4.2. Reguły wśród innych typów zachowań
4.3. Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli
4.3.1. Rytuały
4.3.2. Reguły
4.4. Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego
4.5. Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej
4.5.1. Metody i techniki szkoleniowe
4.5.2. Szkolenia w percepcji uczestników
ROZDZIAŁ V. Sposoby motywowania jako źródło emocji
5.1. Motywacja, motyw, motywowanie - próba zdefiniowania pojęć
5.2. Krótka charakterystyka teorii motywacji
5.3. Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do
środowiska pracy
5.4. Rytualno-symboliczny system motywowania
5.5. Duma jako motywator
ROZDZIAŁ VI. Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy
6.1. Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy
6.1.1. Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie
negatywnych emocji
6.1.2. Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami
6.1.3. Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań
kwestionariuszowych
6.2. Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy
6.2.1. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela
6.2.1.1. Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w
pracy nauczyciela
6.2.1.2. Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami
negatywnymi w pracy nauczyciela
6.2.2. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów
Od redakcji
252 strony, oprawa miękka