Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej
Teoria i praktyka europejska
Pozycja prezentuje teoretyczne i metodologiczne problemy pedagogiki porównawczej,
przedstawia jej teorie, koncepcje oraz rys historyczny, a także znaczenie i funkcje.
Opisuje także europejską politykę kształcenia, zasady polityki edukacyjnej i
rozwojowe tredny kształcenia w krajach UE.
Ludzie już od epoki antycznej interesowali się tym, jak kształcą się ludzie innych
narodów, jak owo kształcenie organizują i jakim celom ono służy. Owo zainteresowanie
wypływa z rozpoznania, że rozwój cywilizacji ludzkiej jest kierowany tym, czego i jak
ludzie uczą się w swoich instytucjach kształcących. Jest oczywiste, że systemy
edukacyjne w różnych krajach także współtworzą osobowości ludzi oraz los całych
narodów – stąd tak wielkie zainteresowanie edukacją. Z drugiej strony owo
zainteresowanie motywowane jest zrozumieniem, że kształcenie w ramach jednego kraju czy
regionu rozwija się i wzbogaca tym, co użytecznego potrafią reprezentanci danego kraju
czy regionu rozpoznać i przyjąć z edukacji realizowanej w innym państwie.
Dr hab Jiří Prokop, nauczyciel akademicki, specjalista zajmujący
się od wielu lat teorią wychowania, socjologią wychowania i pedagogiką porównawczą.
Od roku 1989 jest wykładowcą na Wydziale Pedagogicznym na Uniwersytecie Karola w Pradze.
Pracuje również na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Instytucie Nauk o Wychowaniu
Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Współpracuje z Wydziałem Pedagogicznym
Uniwersytetu Pedagogicznego im. J. A. Komeńskiego w Bratysławie. Jest autorem ponad 160
publikacji o charakterze naukowym i popularnonaukowym, które zostały opublikowane w
formie monografii, skryptów akademickich oraz artykułów w czasopismach, w kraju i
zagranicą.
Wstęp
Część pierwsza
Teoretyczne i metodologiczne problemy pedagogiki porównawczej
1.1. Potrzeba pedagogiki porównawczej
1.2. Cele i definicje
1.3. Teorie i koncepcje pedagogiki porównawczej
1.4. Pedagogika porównawcza i inne nauki
1.5. Metodologia pedagogiki porównawczej
1.6. Znaczenie i funkcje pedagogiki porównawczej
1.7. Rozwój historyczny
1.8. Instytucjonalne zaplecze pedagogiki porównawczej
Część druga
Edukacja w Europie: trendy w rozwoju
2.1. Europejska polityka kształcenia i zasady polityki edukacyjnej
2.2. Problemy z porównywalnością zjawisk pedagogicznych
2.3. Międzynarodowe Standardy Klasyfikacji Kształcenia
2.4. Rozwojowe trendy kształcenia w krajach UE
Część trzecia
Wybrane zagadnienia pedagogiki porównawczej
3.1. Trendy w przygotowaniu nauczycieli w Europie
3.2. Prawo do kształcenia w języku rodzimym dzieci imigrantów w Unii Europejskiej
3.3. Kształcenie domowe w Republice Czeskiej i za granicą
3.4. Romska grupa etniczna w Republice Czeskiej
Literatura
280 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka