Luksus w szarej codzienności
Społeczno-moralne konteksty konsumpcji
W 2011 roku rozpoczęły się badania w ramach projektu grantowego „Luksusowa bieda.
Społeczno-moralne aspekty konsumpcji”. Były one próbą odpowiedzi na pytania o
moralne aspekty konsumpcji i konsumenckich aspiracji; o jednostkowa konceptualizację
pojęć związanych z luksusem; o stopień kompatybilności subiektywnych wyznaczników
luksusu i modeli luksusu projektowanych w tekstach kulturowych.
Studia te miały przede wszystkim wymiar poznawczy; punktem wyjścia była tu
świadomość i samoświadomość konsumencka w zakresie postrzegania własnych
możliwości finansowych i potrzeb konsumpcyjnych, a także postrzegania obszarów luksusu
w sferze konsumpcji.
Wybrane wyniki badań jakościowych, głównie wywiadów, a także analiza danych
wtórnych przeprowadzona pod kątem rozwoju regionalnego w aspekcie instytucjonalnego
radzenia sobie z biedą zostały zamieszczone w opracowaniu Luksus versus niedostatek.
Społeczno-ekonomiczne tło konsumpcji (Wyd. IFiS PAN, 2013). (…) Natomiast
przedstawione w niniejszej pracy rezultaty badań stanowią spojrzenie na problematykę
konsumpcji z uwzględnieniem jej wymiaru społeczno-moralnego. Do analiz zostały
wykorzystane przede wszystkim wybrane wyniki ankiety pocztowej; a także teksty kultury
popularnej przybliżające kulturowe ujęcie wspomnianego zakresu zagadnień.
(ze „Wstępu)
Wstęp. Luksus i szara codzienność
Rozdział 1. Etyczne wymiary konsumpcji
Etyka i moralność w kulturze konsumpcji
Konsumpcja i jej wymiary etyczne
Rozdział 2. Koncepcja luksusu w kulturze konsumpcji
Co to jest luksus?
Luksus w świetle wypowiedzi badanych
Luksus jako wizytówka społeczeństwa konsumpcyjnego
Nowy luksus
Luksus i jego imitacje
Banalność luksusu
Rozdział 3. Wyznaczniki luksusu. Dobra codzienne i luksusowe
Dobra pozycyjne w perspektywie historycznej
Demokratyzacja luksusu - "inflacja" dóbr pozycyjnych
Wyznaczniki luksusu. Analiza wypowiedzi badanych
Rozdział 4. Obraz luksusu w reklamie
Reklama, zazdrość, luksus i blichtr
Barwy luksusu
Luksus w tekstach reklamowych
Rozdział 5. Iluzje luksusu. Różnorodność przestrzeni konsumpcji
Bogate centrum i biedne peryferia
"Miejsca bez właściwości"
Bazar - miejsce z "charakterkiem"
Salony kultury: usługi wyższego rzędu
Rozdział 6. Marzenia na miarę możliwości...
Stan subiektywnej deprywacji
Na co mnie nie stać?
"Marzenia na miarę możliwości..."
Rzeczy używane
Zakończenie. Społeczno-moralne konteksty konsumpcji
Kryzys i anty-Robin Hood
Opór wobec konsumpcji
Bibliografia
Aneks. Krótka charakterystyka badań
264 strony, Format: 12.8x19.5cm, oprawa miękka