ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 23.60 22,42   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

LUKSUS W SZAREJ CODZIENNOŚCI SPOŁECZNO-MORALNE KONTEKSTY KONSUMPCJI


JARECKA U.

wydawnictwo: IFIS PAN , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 23.60 Twoja cena  22,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Luksus w szarej codzienności

Społeczno-moralne konteksty konsumpcji


W 2011 roku rozpoczęły się badania w ramach projektu grantowego „Luksusowa bieda. Społeczno-moralne aspekty konsumpcji”. Były one próbą odpowiedzi na pytania o moralne aspekty konsumpcji i konsumenckich aspiracji; o jednostkowa konceptualizację pojęć związanych z luksusem; o stopień kompatybilności subiektywnych wyznaczników luksusu i modeli luksusu projektowanych w tekstach kulturowych.

Studia te miały przede wszystkim wymiar poznawczy; punktem wyjścia była tu świadomość i samoświadomość konsumencka w zakresie postrzegania własnych możliwości finansowych i potrzeb konsumpcyjnych, a także postrzegania obszarów luksusu w sferze konsumpcji.

Wybrane wyniki badań jakościowych, głównie wywiadów, a także analiza danych wtórnych przeprowadzona pod kątem rozwoju regionalnego w aspekcie instytucjonalnego radzenia sobie z biedą zostały zamieszczone w opracowaniu Luksus versus niedostatek. Społeczno-ekonomiczne tło konsumpcji (Wyd. IFiS PAN, 2013). (…) Natomiast przedstawione w niniejszej pracy rezultaty badań stanowią spojrzenie na problematykę konsumpcji z uwzględnieniem jej wymiaru społeczno-moralnego. Do analiz zostały wykorzystane przede wszystkim wybrane wyniki ankiety pocztowej; a także teksty kultury popularnej przybliżające kulturowe ujęcie wspomnianego zakresu zagadnień.
(ze „Wstępu)


Wstęp. Luksus i szara codzienność

Rozdział 1. Etyczne wymiary konsumpcji
Etyka i moralność w kulturze konsumpcji
Konsumpcja i jej wymiary etyczne

Rozdział 2. Koncepcja luksusu w kulturze konsumpcji
Co to jest luksus?
Luksus w świetle wypowiedzi badanych
Luksus jako wizytówka społeczeństwa konsumpcyjnego
Nowy luksus
Luksus i jego imitacje
Banalność luksusu

Rozdział 3. Wyznaczniki luksusu. Dobra codzienne i luksusowe
Dobra pozycyjne w perspektywie historycznej
Demokratyzacja luksusu - "inflacja" dóbr pozycyjnych
Wyznaczniki luksusu. Analiza wypowiedzi badanych

Rozdział 4. Obraz luksusu w reklamie
Reklama, zazdrość, luksus i blichtr
Barwy luksusu
Luksus w tekstach reklamowych

Rozdział 5. Iluzje luksusu. Różnorodność przestrzeni konsumpcji
Bogate centrum i biedne peryferia
"Miejsca bez właściwości"
Bazar - miejsce z "charakterkiem"
Salony kultury: usługi wyższego rzędu

Rozdział 6. Marzenia na miarę możliwości...
Stan subiektywnej deprywacji
Na co mnie nie stać?
"Marzenia na miarę możliwości..."
Rzeczy używane

Zakończenie. Społeczno-moralne konteksty konsumpcji
Kryzys i anty-Robin Hood
Opór wobec konsumpcji

Bibliografia

Aneks. Krótka charakterystyka badań


264 strony, Format: 12.8x19.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022