ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 57.20 54,34   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECKO W SZKOLNEJ RZECZYWISTOŚCI


SOWIŃSKA H. / ZAŁOŻONY A RZECZYWISTY OBRAZ EDUKACJI ELEMENTARNEJ

wydawnictwo: UAM , rok wydania 2013, wydanie II

cena netto: 57.20 Twoja cena  54,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dziecko w szkolnej rzeczywistości

Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej


Książka prezentuje badania nad obecnym stanem edukacji wczesnoszkolnej prowadzone w 2009 roku w 107 szkołach z różnych środowisk (dużych i małych miast oraz wsi) kraju. Celem było ukazanie zmian, jakie nastąpiły w edukacji elementarnej po 10 latach wdrażania reformy polskiej oświaty.

Autorzy starają się odpowiedzieć na takie pytania, jak: na ile szkoła tworzy dziecku warunki do wielorakiej autentycznej aktywności, w jakim stopniu realizowana jest koncepcja holistycznego postrzegania dziecka jako indywidualnego podmiotu, jakie strategie edukacyjne stosują nauczyciele małego dziecka, jakie są osiągnięcia rozwojowe dzieci kończących obecnie edukację elementarną w zakresie kluczowych kompetencji?


Wstęp - Halina Sowińska

CZĘŚĆ I.EDUKACJA ELEMENTARNA PO REFORMIE POLSKIEGO SYSTEMU OŚWIATY - KIERUNKI ZMIAN I WARUNKI REALIZACJI

Rozdział 1.Założenia programowo-organizacyjne reformy oświaty z 1999 roku w zakresie edukacji elementarnej - Grażyna Rura, Michał Klichowski
Wprowadzenie
1.Główne funkcje i zadania wczesnej edukacji w założeniach reformy
2.Nowelizacje i zmiany w toku wdrażania reformy - ich kierunek i charakter
3.Organizacyjno-materialny stan badanych szkół z punktu widzenia szans realizacji założeń reformy
Podsumowanie

Rozdział 2.Zmiany w edukacji przedszkolnej jako warunek podniesienia ja kości życia dzieci w okresie średniego dzieciństwa - Kinga Kuszak
Wprowadzenie
1.Zmiany związane z upowszechnianiem edukacji przedszkolnej
2.Zmiany podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Podsumowanie

Rozdział 3.Program nauczania w szkolnej rzeczywistości edukacji elementarnej - Renata Michalak
Wprowadzenie
1.Zintegrowane programy nauczania - próba poszukiwania istoty i znaczeń
2.Analiza programów nauczania w kontekście założeń edukacji zintegrowanej
3.Program szkolny w świetle badań
Podsumowanie

CZĘŚĆ II.OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE DZIECI KOŃCZĄCYCH EDUKACJĘ WCZESNOSZKOLNĄ

Rozdział 4.Poznawanie świata przyrody jako kontekst rozwoju kompetencji poznawczych trzecioklasistów - Renata Michalak
Wprowadzenie
1.Kompetencje poznawcze - poszukiwanie znaczeń
2.Edukacyjne warunki nabywania i rozwoju kompetencji poznawczych
3.Poznawanie przyrody kontekstem rozwoju kompetencji poznawczych
4.Edukacyjne warunki rozwoju kompetencji poznawczych w świetle badań
5.Kompetencje poznawcze uczniów klas III w świetle badań
Podsumowanie

Rozdział 5.Kompetencje językowe uczniów klas młodszych szkoły podstawowej - Kinga Kuszak
Wprowadzenie
1.Słuchanie jako aspekt kompetencji językowych dziecka
2.Mówienie jako kompetencja komunikacyjna
3.Kompetencje dziesięciolatków związane z pisaniem
4.Umiejętność czytania jako źródło rozwoju kompetencji językowych
Wnioski

Rozdział 6.Kompetencje matematyczne - założone sposoby kształtowania i dyskursy popkulturowe - Grażyna Rura, Michał Klichowski
Wprowadzenie
1.Kształtowanie kompetencji matematycznych w klasach I - III w świetle założeń i praktyki nauczycielskiej
2.Kompetencje matematyczne dzieci kończących edukację elementarną
3.(Pop)kulturowe i szkolne uwikłania procesów rozwoju kompetencji matematycznych dzieci
Podsumowanie

Rozdział 7.Kompetencje emocjonalne dziecka w późnej fazie dzieciństwa - Klaudia Mikołajczyk
1.Emocje jako złożona struktura psychiczna
2.Tendencje rozwojowe w zakresie funkcjonowania emocjonalnego
3.Pojmowanie emocji przez dzieci
4.Emocje a aktywność umysłowa dziecka
5.Pojęcie kompetencji emocjonalnych
6.Kompetencje emocjonalne dzieci kończących edukację elementarną i ich poziom - doniesienia z badań
Podsumowanie

Rozdział 8.Rozwój kompetencji społecznych dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej - Halina Sowińska
Wstęp
1.Analiza pojęcia kompetencja społeczna
2.Szkolne determinanty rozwoju kompetencji społecznych dzieci
3.Relacje nauczyciela z dzieckiem jako źródło doświadczeń społecznych dziecka
4.Stosunek dziesięcioletnich dzieci do norm szkolnych
5.Kompetencje społeczne związane z realizacją roli członka grupy
6.Kompetencje związane z utrzymywaniem bliskich związków rówieśniczych
Podsumowanie

CZĘŚĆ III. PRZYGOTOWANIE DZIECKA PIĘCIOLETNIEGO DO PRZEKROCZENIA PROGU SZKOLNEGO

Rozdział 9.Poziom rozwoju sprawności motorycznych dzieci pięcioletnich - Ewa Lewandowska
Wprowadzenie
1.Sprawności dzieci pięcioletnich w zakresie motoryki dużej na przykładzie prób koordynacji statycznej
2.Sprawności dzieci pięcioletnich w zakresie motoryki małej na przykładzie prób grafomotorycznych dotyczących kalkowania
Podsumowanie

Rozdział 10.Kompetencje poznawcze dzieci pięcioletnich - Jolanta Andrzejewska
1.Pojęcie i mechanizmy rozwoju kompetencji poznawczych
2.Poziom rozwoju kompetencji poznawczych badanych dzieci
Wnioski

Rozdział 11.Kompetencje emocjonalne dzieci pięcioletnich - Bożena Grzeszkiewicz
Wprowadzenie
1.Uwarunkowania rozwoju kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym
2.Poziom rozwoju kompetencji emocjonalnych dzieci pięcioletnich
Podsumowanie

Rozdział 12.Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu - Jadwiga Lubowiecka
Wprowadzenie
1.Teoretyczny kontekst zagadnienia
2.Rodzina jako najważniejsze środowisko doświadczeń społecznych dziecka
3.Rola przedszkola w rozwijaniu kompetencji społecznych dziecka
4.Kompetencje społeczne - wyjaśnienia terminologiczne
5.Kompetencja komunikacyjna. Interakcja z osobą nieznajomą
6.Kompetencja sprawczo-instrumentalna: efektywne porozumiewanie się w sytuacji zadaniowej
7.Współdziałanie badanych w zabawie ruchowej
8.Kompetencja pozycjonalna
Podsumowanie

Rozdział 13.Strategie stosowane przez przedszkole w realizacji jego funkcji i zadań edukacyjnych - Teresa Parczewska
Wprowadzenie
1.Styl pracy jako wyznacznik kompetentnych działań nauczyciela w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych
2.Charakterystyka i przebieg badań
3.Formalny i mentalny obraz nauczyciela przedszkola - analiza wyników badań
Podsumowanie

CZĘŚĆ IV. SZKOLNE I ŚRODOWISKOWE DETERMINANTY INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA NA POZIOMIE EDUKACJI ELEMENTARNEJ

Rozdział 14.Ocenianie jako mechanizm wspierania rozwoju dziecka. Mit czy rzeczywistość - Elżbieta Misiorna, Renata Michalak
Wprowadzenie
1.Ocenianie zorientowane na proces osiągania celów rozwojowych
2.Ocenianie wspierające rozwój - poszukiwanie sensu i znaczeń
3.Determinanty efektywnej strategii oceniania wspierającego
4.Ocenianie w rzeczywistości szkolnej dziecka
Podsumowanie

Rozdział 15.Nauczyciel jako kreator aktywności dziecka w środowisku - Anna Basińska
Wstęp
1.Świat zewnętrzny jako środowisko życia
2.Pojęcie przestrzeni edukacyjnej
3.Rola szkoły i nauczyciela w kreowaniu przestrzeni edukacyjnej dziecka w okresie późnego dzieciństwa
4.Obraz edukacji dziecka w relacjach ze środowiskiem
5.Analiza wybranych środowisk edukacyjnych
Podsumowanie

Rozdział 16.Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jej implikacje dla ich rozwoju - Hanna Krauze-Sikorska
Wprowadzenie
1.Zrozumieć pojęcie "dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych" - wprowadzenie w kluczowe terminy i zagadnienia
2.Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w warunkach szkoły ogólnodostępnej - edukacyjne bariery sukcesu szkolnego
3.Dziecko kreatywne w szkole, czyli o edukacyjnej sytuacji dzieci zdolnych i uzdolnionych jako osób o specjalnych potrzebach
4.Interakcyjna diagnoza pedagogiczno-psychologiczna -"poznać, aby działać i skutecznie pomagać" jako warunek wstępny pomocy dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych
5.Działania edukacyjne, profilaktyczne i terapeutyczne w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Podsumowanie

Rozdział 17.Dziecko u progu edukacji przedmiotowej - Renata Michalak
Wprowadzenie
1.Edukacja elementarna jako kontekst nabywania gotowości rozwojowej do pokonywania progów szkolnych
2.Ideologie edukacji elementarnej jako źródła doświadczeń adaptacyjnych
3.Cechy realizowanego modelu edukacji elementarnej w perspektywie drugiego progu szkolnego
Podsumowanie
Podsumowanie i wnioski - Halina Sowińska, Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Renata Michalak, Grażyna Rura
Bibliografia


594 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022