Funkcjonalność aplikacji mobilnych
Nowoczesne standardy UX i UI
Urządzenia mobilne pomimo rosnących rozmiarów wciąż są zdecydowanie mniejsze od
naszych laptopów i komputerów stacjonarnych. Zaprojektowanie funkcjonalnego i
eleganckiego interfejsu użytkownika na tak ograniczonej przestrzeni wymaga nie lada
kunsztu. Obecnie jednak urządzenia te dają programistom nowe możliwości, a wśród
nich dostęp do ekranów dotykowych. Warto dobrze wykorzystać ich potencjał!
Dzięki tej książce, napisanej przez najlepszych specjalistów w branży, dowiesz
się, jak najlepiej przygotować aplikację lub stronę internetową dla małych ekranów.
Poznasz zalety i wady smartfonów, tabletów oraz czytników e-booków. Ponadto
nauczysz się rozpoznawać typowe błędy, które obniżają doznania Twoich
użytkowników w trakcie korzystania z Twojego oprogramowania, i unikać ich. A potem
spojrzysz w przyszłość i przekonasz się, co może nas czekać wkrótce w dziedzinie
urządzeń mobilnych.
Ta książka to niezbędna pozycja dla każdego projektanta stron i aplikacji
przeznaczonych na mniejsze ekrany.
Poznaj:
zalety i wady urządzeń mobilnych
zasady tworzenia stron internetowych i aplikacji dla telefonów czy tabletów
typowe problemy powodujące irytację użytkowników
przyszłość branży mobilnej
O autorach (7)
Przedmowa (9)
- Dlaczego mobilne znaczy różne (9)
- Zrzuty ekranu to jedynie przykłady (11)
1. Nasze badania: jak przeprowadzaliśmy testy oceniające funkcjonalność (15)
- Badania bezpośrednie (17)
- Testowanie funkcjonalności (17)
- Jakościowe badanie użytkowników (19)
2. Strategia mobilna (25)
- Funkcjonalność na urządzeniach mobilnych różnego rodzaju (31)
- Odrębne doświadczenie mobilne jest najlepsze (33)
- Strona mobilna a strona pełna (34)
- Strony zoptymalizowane pod kątem komórek (37)
- Dlaczego pełne strony nie sprawdzają się na urządzeniach mobilnych (38)
- Strony mobilne wybaczają mniej niż stacjonarne (41)
- Projekt responsywny (44)
- Wskazówki dotyczące funkcjonalności rzadko są dychotomiczne (49)
- Strony mobilne a aplikacje: nadchodząca zmiana strategii (51)
- Obecna strategia mobilna: najlepsze są aplikacje (52)
- Przyszła strategia mobilna: najlepsze są strony (53)
- Kiedy nastąpi zmiana strategii? (57)
- Aplikacje mobilne (59)
- Aplikacje mobilne są używane okresowo (59)
- Połowiczny postęp, nadzieja na horyzoncie (62)
3. Projektowanie na małe ekrany (67)
- Zmarnowana przestrzeń mobilna (70)
- Chrom (74)
- Polecenia przeładowane a polecenia generyczne (82)
- Studium: optymalizacja ekranu do użytku mobilnego (86)
- Pisanie na telefonie komórkowym (96)
- Czas pobierania (98)
- Wczesna rejestracja musi umrzeć (100)
- Przykład: aplikacja do zamawiania pizzy (105)
- Studium: aplikacja mobilna "WSJ" (108)
- Mylący ekran początkowy (109)
- Degradacja marki (111)
- Lepszy projekt (112)
- Nowe etapy działania w aplikacji "WSJ" (115)
- Zmiany na lepsze w kolejnym roku (116)
4. Pisanie stron na telefony komórkowe (123)
- Treść mobilna jest dwukrotnie trudniejsza (124)
- Dlaczego czytanie na telefonie jest wyzwaniem (126)
- Jeśli masz wątpliwości, zrezygnuj z tego (129)
- Wypełniacz = zło (131)
- Stare słowa są najlepsze (133)
- Dane autora w treściach mobilnych? (135)
- Przekieruj drugorzędne informacje na drugorzędne ekrany (137)
- Przykład 1: kupony mobilne (138)
- Przykład 2: odkrycia postępowe na Wikipedii (141)
- Przekierowanie informacji = przycisk czytaj więcej (142)
- Mini-IA: strukturyzacja treści (144)
- Strona linearna? Zazwyczaj zły wybór (146)
- Sortowanie alfabetyczne musi (najczęściej) umrzeć (147)
- Przykład: struktura według ważności użycia (150)
- Funkcjonalne struktury (153)
5. Tablety i czytniki e-booków (155)
- Funkcjonalność iPada (156)
- Tablety to urządzenia współdzielone (159)
- Do czego używa się iPada? (161)
- Potrójne zagrożenie dla projektów na iPada (162)
- Niespójny projekt interakcji (169)
- Metafora druku (176)
- Karty kontra przewijanie (178)
- Niejasne przewracanie stron (181)
- ZDN: zbyt dużo nawigacji (184)
- Ekran powitalny i dźwięki uruchomienia (190)
- Położenie pionowe bądź poziome (191)
- Dążąc do lepszego doświadczenia użytkownika na iPadzie (192)
- Funkcjonalność Kindle'a (194)
- Kindle: czytnik e-książek (194)
- Funkcjonalność Kindle Fire (197)
6. Rzut oka w przyszłość (207)
- Projekt transmedialny na trzy ekrany (208)
- PC pozostanie ważny (209)
- Trzeci ekran: telewizor (210)
- Transmedialne doświadczenie użytkownika (210)
- Poza płaskim ekranem (212)
- W przyszłości każdy z nas będzie jak Harry Potter (215)
- Magia nowej generacji (215)
- Nie krzywdź mugoli (217)
Dodatek. Trochę historii (219)
- Badanie terenowe z 2000 roku (221)
- WAP nie działa (221)
- Déja vu: rok 1994 raz jeszcze (222)
- Zwycięzca wśród aplikacji: zabijanie czasu (224)
Skorowidz (227)