ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OD ZACIEKAWIENIA DO ZAANGAŻOWANIA O ROZWOJU SAMOREGULACJI


KMITA G. / W INTERAKCJACH Z RODZICAMI NIEMOWLĄT URODZONYCH WCZEŚNIE

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 48.90 Twoja cena  46,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Od zaciekawienia do zaangażowania

O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie


Studium dotyczące rozwoju samoregulacji u niemowląt urodzonych przedwcześnie jest podsumowaniem doświadczeń badawczych i klinicznych autorki z ostatnich lat jej pracy.

Autorka wykracza poza ramy koncepcji "traumy wcześniactwa", zaproponowanej w jej wcześniejszych pracach (2002, 2003), oraz odchodzi od tradycyjnego podejścia do badania rozwoju wcześniaków, polegającego na psychometrycznym pomiarze kolejnych osiągnięć rozwojowych tych dzieci oraz przeprowadzaniu analiz porównawczych w odniesieniu do dzieci donoszonych, w dużej mierze uzupełniając je i rozbudowując.

Autorka stawia i udowadnia tezę, że samoregulacja może stanowić klucz do zrozumienia zarówno trudności, jak i kompetencji rozwojowych wcześniaków, a rozwój kompetencji samoregulacji ma charakter społeczny, dokonuje się w interakcji z najbliższymi opiekunami i zależy zarówno od czynników biologicznych (zdrowotnych), jak i od charakteru więzi z rodzicami.

Grażyna Kmita łączy podejście ilościowe z jakościowym i prezentuje sposoby badania zachowania dzieci w zależności od ich wieku i sytuacji społecznej. Podejmuje pionierską próbę opisania procesów samoregulacji w ujęciu interakcyjno-relacyjnym w odniesieniu do dzieci urodzonych przedwcześnie, o zróżnicowanym poziomie biologicznego ryzyka zaburzeń rozwoju. Stawia też tezę, że różnice w przebiegu procesów samoregulacji u dzieci urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie nie są wyłącznie ilościowe. W swoich rozważaniach łączy perspektywę kliniczną i rozwojową oraz odwołuje się do dwóch perspektyw czasowych: mikroanalitycznie uchwyconej dynamiki "obecnej chwili" oraz zmian zachodzących w ciągu pierwszych 12. miesięcy życia dziecka.

Książka przeznaczona jest dla studentów psychologii, lekarzy-klinicystów zajmujących się problematyką rozwoju dzieci urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie, a także dla rodziców takich dzieci, poszukujących porady i wyjaśnienia nurtujących ich kwestii.


Grażyna Kmita  psycholog kliniczny, adiunkt w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny na Wydziale Psychologii UW oraz kierownik Zakładu Wczesnej Interwencji Psychologicznej w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Jej zainteresowania badawcze i kliniczne obejmują m.in. problematykę rozwoju psychicznego dzieci urodzonych przedwcześnie, zdrowia psychicznego niemowląt i małych dzieci oraz relacji rodzice ¦ dziecko. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, World Association for Infant Mental Health oraz International Society for the Study of Behavioral Development.


Wprowadzenie

Podziękowania

Rozdział I. Psychologiczne koncepcje samoregulacji/ regulowania się

1. Wstępne rozważania terminologiczne
2. Czym jest samoregulacja?
2.1. Samoregulacja a regulacja uwagi
2.2. Samoregulacja a regulacja emocji
2.2.1. Regulacja emocji – wybrane definicje
2.2.2. Koncepcja regulacji emocji Jamesa Grossa
2.2.3. Regulacja emocji w teorii emocji odrębnych Carrolla Izarda
2.2.4. Postulat relacyjnego podejścia do regulacji emocji Josepha Camposa
2.3. Próby całościowego ujęcia samoregulacji
2.3.1. Samoregulacja a regulacja z udziałem innych
3. Struktura samoregulacji
4. Mechanizmy samoregulacji
5. Samoregulacja czy regulowanie się?
6. Podsumowanie

Rozdział II. Z badań nad wczesnym rozwojem samoregulacji

1. Wybrane koncepcje rozwoju samoregulacji/regulowania się
1.1. Koncepcja rozwoju samoregulacji Claire Kopp
1.2. Koncepcja rozwoju samoregulacji Ruth Feldman
2. Z badań nad wczesnym rozwojem regulowania się
2.1. Metody badania samoregulacji we wczesnym rozwoju
2.2. Wybrane wyniki badań nad regulowaniem się we wczesnym rozwoju
2.3. Problemy metodologiczne związane z badaniem regulowania się we wczesnym rozwoju

Rozdział III. Relacyjne uwarunkowania regulowania się

1. Relacja, interakcja i regulacja interakcyjna
2. Znaczenie regulacji interakcyjnej dla rozwoju regulowania się
3. Więź z podstawowym opiekunem i motyw chronienia siebie a kompetencje regulacyjne dziecka .
4. Rola zaciekawienia oraz motywu intersubiektywności
4.1. Intersubiektywność pierwotna
4.2. Intersubiektywność wtórna
4.2.1. Wspólna uwaga
4.2.2. Inicjowanie wspólnej uwagi oraz odpowiadanie na wspólną uwagę
4.2.3. Konieczność wyjścia poza paradygmat wspólnej uwagi wzrokowej
5. Rola zaciekawienia i motywu poznawania
6. Próba syntezy: regulowanie się jako efekt integracji motywów chronienia siebie, poznawania i intersubiektywności

Rozdział IV. Wcześniactwo, rozwój, regulowanie się

1. Zjawisko wcześniactwa
2. Skutki doświadczenia wcześniactwa
2.1. Wcześniactwo a rozwój dziecka
2.2.Wcześniactwo a funkcjonowanie rodziny oraz jakość interakcji rodzice-dziecko
3. Wcześniactwo a rozwój regulowania się
4. Podsumowanie

Rozdział V. Cel badań własnych i ogólny zarys metody

1. Wprowadzenie
2. Cel badań własnych
3. Metoda
3.1. Osoby badane
3.2. Procedura badawcza
3.3. Metody zbierania i analizy materiału badawczego
3.3.1. Uwagi ogólne
3.3.2. Analiza danych z dokumentacji medycznej
3.3.3. Pomiar samoregulacji/regulowania się oraz regulacji interakcyjnej
3.3.4. Zmienne kontrolowane
3.3.5. Opracowanie danych i analiza statystyczna

Rozdział VI. „Wyłaniająca się” samoregulacja? Analiza wyników badania Skalą oceny zachowania noworodka (NBAS)

1. Wprowadzenie
2. Przebieg badania
3. Wyniki
4. Dyskusja

Rozdział VII. Przejawy samoregulacji/regulowania się u niemowląt 3-miesięcznych. O czym świadczy zdolność do protodialogu? Znaczenie regulacji interakcyjnej

1. Wprowadzenie
2. Przebieg procedury obserwacyjnej i sposób analizy materiału badawczego
3. Wyniki
4. Dyskusja

Rozdział VIII. Regulowanie się u niemowląt 6- i 12-miesięcznych: rola odwracania uwagi, utrzymywania kontaktu wzrokowego i bliskości fizycznej z rodzicami oraz regulacyjna funkcja aktywności na przedmiotach

1. Wprowadzenie
2. Przebieg procedury obserwacyjnej i sposób analizy materiału badawczego
3. Wyniki
3.1. Regulowanie się u niemowląt 6-miesięcznych.
3.1.1. Wyniki mikroanalizy zachowania. Samoregulacyjna rola odwracania uwagi
3.1.2. Próba wyodrębnienia strategii samoregulacji stosowanych przez niemowlęta 6-miesięczne
3.2. Regulowanie się u niemowląt 12-miesięcznych
3.2.1. Strategie samoregulacji w wieku 12-miesięcy w obecności osoby obcej
3.2.2. Strategie samoregulacyjne niemowląt 12-miesięcznych w sytuacji wyjścia matki z pokoju

Rozdział IX. Wzorce regulacji interakcyjnej – analiza interakcji rodziców z niemowlętami w wieku 6- i 12-miesięcy. Rola radosnego zaciekawienia

1. Wprowadzenie
2. Sposób analizy materiału badawczego
3. Wyniki
3.1. Wzorce regulacji interakcyjnej w triadach matka-ojciec-niemowlę 6-miesięczne
3.2. Wzorce regulacji interakcyjnej a strategie regulowania się stosowane przez dzieci 6-miesięczne
3.3. Wzorce regulacji w interakcjach niemowląt 12-miesięcznych z rodzicami
3.4. Wzorce interakcyjne a strategie regulowania się u niemowląt 12-miesięcznych
4. Dyskusja

Rozdział X. Próba syntezy i dyskusja: w poszukiwaniu dynamicznych związków pomiędzy jakością interakcji rodzice-dziecko oraz uwarunkowaniami biologicznymi a rozwojem regulowania się

1. Podsumowanie i próba syntezy wyników
1.1. Wczesne przejawy regulowania się oraz strategie samoregulacji u dzieci z trzech analizowanych grup
1.2. Związki pomiędzy wskaźnikami regulowania się u niemowląt na kolejnych etapach badania
1.3. Wzorce regulacji w interakcjach rodziców z niemowlętami 3-miesięcznymi, 6-miesięcznymi i 12-miesięcznymi
1.4. Czynniki ryzyka biologicznego – interakcje rodziców z dziećmi – regulowanie się
1.5. Podsumowanie i wnioski
2. Ograniczenia przeprowadzonych badań
3. W poszukiwaniu trajektorii rozwoju regulowania się: dalsze kierunki badań

Rozdział XI. Od zaciekawienia do zaangażowania: jak wspierać rozwój regulowania się u wcześniaków? Implikacje dla praktyki klinicznej

Piśmiennictwo

Indeks haseł

Indeks nazwisk

Załącznik 1: Procedura obserwacyjna. Dzieci 6-miesięczne

Załącznik 2: Procedura obserwacyjna. Dzieci 12-miesięczne

Załącznik 3: System kodowania zachowań interakcyjnych oraz samoregulacyjnych

Załącznik 4: Względny czas wybranych zachowań niemowląt 6-miesięcznych w grupach w1, w2 i k. Procentowy udział czasu poszczególnych kategorii zachowań w stosunku do całkowitego czasu analizowanego fragmentu nagrania


272 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022