ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 41.50 39,43   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BADANIA FOKUSOWE PROBLEMY METODOLOGICZNE I ETYCZNE


LISEK-MICHALSKA J.

wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 41.50 Twoja cena  39,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Badania fokusowe

Problemy metodologiczne i etyczne


Głębokie przemiany społeczne, technologiczne i mentalne zachodzące w ostatnich dekadach, wywołują i wymuszają także ustawiczną rewizję metodologicznych i etycznych reguł badań społecznych i socjologicznych. W procesie podążania za tymi zmianami nie tylko stale wzrasta ranga etyki, ale rozszerza się także zakres zjawisk podlegających etycznym regulacjom. Jest to proces nieskończony i dynamiczny, za którym nie są w stanie nadążyć kolejne ustalenia etycznych kodeksów badawczych. Świadectwem znaczenia, jakie współcześnie przyznaje się kwestiom etycznym są chociażby dwie polskie inicjatywy kodyfikacyjne z 2012 roku — sformułowanie Kodeksu Etyki Pracownika Nauki i Kodeksu Etyki Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Jednak kodeksy są dość stabilne, bowiem zinstytucjonalizowana procedura wprowadzania w nich zmian jest bardzo rozciągnięta w czasie. Ponadto kodeksy ze swojej istoty są ogólnikowe, często pozbawione wystarczająco szczegółowych wskazówek wykonawczych, nie dają tym samym odpowiedzi na wiele istotnych pytań o charakterze etycznym nurtujących badaczy.

Ta książka ma za zadanie pokazać, jak w zgodzie z istniejącymi ogólnymi ustaleniami kodeksowymi traktować szczegółowe problemy badawcze i jak złożonym i wielowymiarowym zagadnieniem jest etyka współczesnych badań fokusowych.

Wiele poruszonych tu wątków, mimo że dotyczą bezpośrednio zogniskowanego wywiadu grupowego, znajduje swoje odpowiedniki w innych metodach badawczych. W tym sensie Autorka ma nadzieję, że książka ta okaże się przydatna także dla tych Czytelników, którzy nie stosują FGI w swojej działalności badawczej.


WSTĘP

ROZDZIAŁ 1
ZOGNISKOWANY WYWIAD GRUPOWY - CHARAKTERYSTYKA METODY
WPROWADZENIE
FOKUS - GENEZA
FOKUS - DEFINICJA I RODZAJE
Dobór uczestników
Grupa fokusowa
Role grupowe
Dynamika grupowa
Moderator
Sesja - organizacja
Sesja - przebieg
MITY NA TEMAT FOKUSA
WADY I ZALETY BADAŃ FOKUSOWYCH
FGI A SURVEYE
FOKUS A WYWIAD INDYWIDUALNY
PODSUMOWANIE

ROZDZIAŁ 2
ETYKA W NAUCE I BADANIACH SPOŁECZNYCH
WPROWADZENIE
KODEKSY ZAWODOWE - ZA I PRZECIW
ETOS NAUKI - ETYKA BADAŃ NAUKOWYCH
ETYKA W BADANIACH SPOŁECZNYCH
PROBLEMY ETYCZNE W TECHNIKACH BADAWCZYCH
PODSUMOWANIE

ROZDZIAŁ 3
ETYKA BADAŃ FOKUSOWYCH W KONTEKŚCIE ELEMENTÓW METODY BADAWCZEJ
WPROWADZENIE
PROBLEMY WYNIKAJĄCE Z ELEMENTÓW PROCEDURY
Lokalizacja badania
Rejestracja przebiegu sesji
Informacje przekazywane badanym w fazie rekrutacji
a ich wyobrażenia o przebiegu sesji
Świadoma zgoda na udział w badaniu
Rejestracja i podgląd przebiegu sesji
Obecność innych uczestników badania
Czas trwania sesji
PROBLEMY ETYCZNE WYNIKAJĄCE ZE SPECYFIKI METODY FGI
Tematyka badania (drażliwość, trudność, kontrowersyjność)
Treść wypowiedzi uczestników: możliwość modyfikacji opinii innych uczestników, konsekwencje dla samooceny badanych
CHARAKTER NARZĘDZIA (SCENARIUSZ MODERATORA) - RODZAJ PYTAŃ I ZADAŃ
STAWIANYCH UCZESTNIKOM, TECHNIKI PROJEKCYJNE
RELACJE MIĘDZY UCZESTNIKAMI
I POMIĘDZY UCZESTNIKAMI A MODERATOREM
Porównanie pod kątem zagadnień etycznych kontaktu ankieter - respondent w wywiadzie kwestionariuszowym i uczestnicy - moderator w fokusie
PROBLEMY ETYCZNE ZWIĄZANE Z ROLĄ MODERATORA
PROBLEMY ETYCZNE REALIZATORA BADAŃ
Selekcja/rekrutacja uczestników sesji
Relacja moderator - badacz, moderator - zleceniodawca
KONSEKWENCJE DLA OBIEKTU BADANIA
ETYKA FOKUSOWA W PRAKTYCE BADAWCZEJ
PODSUMOWANIE

ROZDZIAŁ 4
ETYCZNE ASPEKTY BADAŃ FOKUSOWYCH Z UDZIAŁEM DZIECI I MŁODZIEŻY
WPROWADZENIE
KODEKSY ETYCZNE
ŚWIADOMA ZGODA
POUFNOŚĆ
DYLEMATY ETYCZNE W BADANIACH Z UDZIAŁEM DZIECI
PRZYCZYNY ZAGROŻEŃ O CHARAKTERZE ETYCZNYM W BADANIACH
Z UDZIAŁEM DZIECI
ROZWIĄZYWANIE W PRAKTYCE BADAWCZEJ PROBLEMÓW ETYCZNYCH W BADANIACH
FOKUSOWYCH Z UDZIAŁEM DZIECI
PODSUMOWANIE

ROZDZIAŁ 5
ZASTOSOWANIE METODY FGI DO ROZWOJU METODOLOGII BADAŃ OSÓB STARSZYCH
WPROWADZENIE
CECHY WIEKU PODESZŁEGO W KONTEKŚCIE
METOD BADAŃ SPOŁECZNYCH
BADANIE PERCEPCJI TECHNIK OTRZYMYWANIA MATERIAŁU - PRZYCZYNEK DO BADANIA
METODOLOGII I ETYKI BADAŃ SPOŁECZNYCH Z UDZIAŁEM SILVER GENERATION
PODSUMOWANIE

ZAKOŃCZENIE

ANEKS

ZAŁĄCZNIK 1
David B. Resnik, Kalendarium wydarzeń (od 1931 r. do teraz)
ZAŁĄCZNIK 2
Badanie uczestników sesji fokusowych metodą
wywiadów swobodnych. Dyspozycje do wywiadu
ZAŁĄCZNIK 3
Formularz zgody rodzica/opiekuna prawnego
ZAŁĄCZNIK 4
Formularz zgody dziecka
ZAŁĄCZNIK 5
Projekt Speak Up! Scenariusz FGI
ZAŁĄCZNIK 6
Scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego do badania problematyki przemocy wśród dzieci i młodzieży

BIBLIOGRAFIA


316 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022