|
OCENA SYSTEMU AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI W POLSCE
ZIELIŃSKA A. WIŁKOMIRSKA A. / STUDIUM EMPIRYCZNE wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 35.20 Twoja cena 33,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce
Studium empiryczne
W książce przedstawiono wyniki pierwszego rzetelnego i obszernego problemowo badania
funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli.
Zagadnienia związane z awansem zbadano, stosując metody ilościowe i jakościowe.
Przeprowadzono badania ankietowe wśród nauczycieli i dyrektorów szkół, wywiady z
przedstawicielami organów prowadzących, kuratoriów, ekspertami komisji egzaminacyjnych
i kwalifikacyjnych, wywiady zbiorowe z wybranymi grupami nauczycieli. Analizie poddano
rozwiązania prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli: nowelizacje przepisów
prawnych oraz ich konsekwencje dla nauczycieli i jakości pracy szkół. Przeprowadzono
także studia przypadków szkół, żeby poznać praktyczne zastosowanie obowiązujących
rozwiązań w zróżnicowanych społecznie, demograficznie i pedagogicznie środowiskach
edukacyjnych.
Autorki podjęły próbę zweryfikowania zalet i wad systemu, jego znaczenia dla
podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i poprawienia jakości pracy szkoły oraz
przedstawiły propozycje zmian. Na problematykę awansowania i promowania nauczycieli
starały się spojrzeć możliwie szeroko, uwzględniając perspektywę wszystkich
uczestników tego procesu.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Założenia projektu
ROZDZIAŁ 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela w Polsce - wprowadzenie nowego
systemu awansu zawodowego i pierwsze oceny
ROZDZIAŁ 3. System awansu zawodowego - analiza pedagogiczno-prawna przyjętych
rozwiązań
3.1. Próby reformowania systemu awansu zawodowego
ROZDZIAŁ 4. System rozwoju zawodowego nauczycieli - analiza opinii nauczycieli i
dyrektorów szkół. Badanie ankietowe
4.1. Opis próby badanych
4.2. Procedura badania
4.3. Najważniejsze wyniki badania ankietowego
4.3.1. Motywy podejmowania awansu
4.3.2. Ocena awansu zawodowego
4.3.3. Wybrane uwarunkowania ogólnej oceny systemu awansu zawodowego nauczycieli
4.3.4. Ocena trafności wymagań awansu zawodowego nauczycieli
4.3.5. Awans a jakość pracy szkoły
4.3.5. Nabywanie kwalifikacji w miejscu pracy
4.3.7. Doskonalenie zawodowe nauczycieli
4.3.8. Ocena roli dyrektora i innych podmiotów w procesie awansu zawodowego nauczycieli
4.3.9. Rozwój zawodowy a poczucie satysfakcji zawodowej
4.3.10. Zmiany w systemie awansu zawodowego
ROZDZIAŁ 5. Badanie sondażowe techniką wywiadów zbiorowych
5.1. Opis próby
5.2. Scenariusz wywiadu zbiorowego i procedura
5.3. Wyniki wywiadów zbiorowych
5.3.1. Nabywanie kompetencji w miejscu pracy
5.3.2. Związek między systemem awansu zawodowego nauczycieli a jakością pracy
5.3.3. Ocena i modyfikacje systemu awansu
ROZDZIAŁ 6. Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli przez ekspertów,
liderów i kuratorów
6.1. Perspektywa ekspertów komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
6.1.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu
6.1.2. Ocena wymagań stawianych nauczycielom
6.1.3. Ocena przygotowania przez uczelnię
6.1.4. Ocena przygotowania nauczyciela w miejscu pracy
6.1.5. Ocena przygotowania nauczycieli na kursach i szkoleniach
6.1.6. Postulowane zmiany w systemie awansu
6.2. Perspektywa przedstawicieli organów prowadzących
6.2.1. Ocena słabych i mocnych stron systemu awansu
6.2.2. Ocena pracy dyrektora
6.2.3. Ocena znaczenia awansu dla poprawy jakości pracy szkoły
6.2.4. Ocena przygotowania nauczycieli na uczelniach, w miejscu pracy, przez szkolenia
6.2.5. Ocena możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych systemu awansu
6.2.6. Ocena współpracy z innymi podmiotami w procedurze awansu
6.2.7. Postulowane zmiany
6.3. Perspektywa organu sprawującego nadzór pedagogiczny
6.3.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu
6.3.2. Wymagania awansu a doskonalenie zawodowe nauczycieli i poprawa jakości pracy
szkoły
6.3.3. Ocena pracy komisji i możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych
6.3.4. Ocena przygotowania przyszłych nauczycieli przez szkoły wyższe i w miejscu pracy
6.3.5. Postulowane zmiany
6.4. Ocena reform oświatowych po 2000 roku przez zewnętrzne podmioty
ROZDZIAŁ 7. Analiza studiów przypadków szkół
7.1. Analiza planowanych zadań na podstawie planów rozwoju nauczycieli
7.2. Analiza zrealizowanych zadań na podstawie sprawozdań z realizacji stażu na
stopień awansu zawodowego
7.3. Analiza i ocena stopnia wykorzystania zadań i celów z programu wychowawczego i
programu profilaktyki
7.4. Opinie dyrektorów z badanych przypadków szkół o systemie awansu
7.5. Opinie nauczycieli z badanych przypadków szkół o systemie awansu
7.6. Korzyści z systemu awansu
ROZDZIAŁ 8. Odpowiedź na pytania badawcze i rekomendacje
8.1. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego w Polsce motywuje nauczycieli do
rozwoju zawodowego?
8.2. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego zapewnia rozwój kwalifikacji i
kompetencji zawodowych nauczycieli?
8.3. Jaki jest związek między zdobywaniem stopni awansu zawodowego przez nauczycieli i
samymi procedurami awansu a jakością wypełniania
przez szkołę zadań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych?
8.4. Jak jest oceniane przez nauczycieli wypełnianie zadań stawianych przez system
awansu zawodowego dyrektorom szkół, organom prowadzącym
szkoły i organom sprawującym nadzór pedagogiczny?
8.5. Jaki jest udział organów społecznych szkoły w osiąganiu przez nauczycieli stopni
rozwoju zawodowego?
8.6. Czy i w jaki sposób system awansu wpływa na osiąganie przez nauczycieli
satysfakcji zawodowej?
8.7. Jakie są korzyści i braki systemu awansu zawodowego w ocenie dyrektorów szkół i
lokalnych władz oświatowych?
8.8. Jakie zmiany w systemie awansu zawodowego nauczycieli należy wprowadzić?
8.9. Rekomendacje
Aneks
Bibliografia
Posłowie
Spis ilustracji
170 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|