ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 35.20 33,44   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCENA SYSTEMU AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI W POLSCE


ZIELIŃSKA A. WIŁKOMIRSKA A. / STUDIUM EMPIRYCZNE

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 35.20 Twoja cena  33,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce

Studium empiryczne


W książce przedstawiono wyniki pierwszego rzetelnego i obszernego problemowo badania funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli.

Zagadnienia związane z awansem zbadano, stosując metody ilościowe i jakościowe. Przeprowadzono badania ankietowe wśród nauczycieli i dyrektorów szkół, wywiady z przedstawicielami organów prowadzących, kuratoriów, ekspertami komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych, wywiady zbiorowe z wybranymi grupami nauczycieli. Analizie poddano rozwiązania prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli: nowelizacje przepisów prawnych oraz ich konsekwencje dla nauczycieli i jakości pracy szkół. Przeprowadzono także studia przypadków szkół, żeby poznać praktyczne zastosowanie obowiązujących rozwiązań w zróżnicowanych społecznie, demograficznie i pedagogicznie środowiskach edukacyjnych.

Autorki podjęły próbę zweryfikowania zalet i wad systemu, jego znaczenia dla podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i poprawienia jakości pracy szkoły oraz przedstawiły propozycje zmian. Na problematykę awansowania i promowania nauczycieli starały się spojrzeć możliwie szeroko, uwzględniając perspektywę wszystkich uczestników tego procesu.


Wstęp

ROZDZIAŁ 1. Założenia projektu

ROZDZIAŁ 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela w Polsce - wprowadzenie nowego systemu awansu zawodowego i pierwsze oceny

ROZDZIAŁ 3. System awansu zawodowego - analiza pedagogiczno-prawna przyjętych rozwiązań
3.1. Próby reformowania systemu awansu zawodowego

ROZDZIAŁ 4. System rozwoju zawodowego nauczycieli - analiza opinii nauczycieli i dyrektorów szkół. Badanie ankietowe
4.1. Opis próby badanych
4.2. Procedura badania
4.3. Najważniejsze wyniki badania ankietowego
4.3.1. Motywy podejmowania awansu
4.3.2. Ocena awansu zawodowego
4.3.3. Wybrane uwarunkowania ogólnej oceny systemu awansu zawodowego nauczycieli
4.3.4. Ocena trafności wymagań awansu zawodowego nauczycieli
4.3.5. Awans a jakość pracy szkoły
4.3.5. Nabywanie kwalifikacji w miejscu pracy
4.3.7. Doskonalenie zawodowe nauczycieli
4.3.8. Ocena roli dyrektora i innych podmiotów w procesie awansu zawodowego nauczycieli
4.3.9. Rozwój zawodowy a poczucie satysfakcji zawodowej
4.3.10. Zmiany w systemie awansu zawodowego

ROZDZIAŁ 5. Badanie sondażowe techniką wywiadów zbiorowych
5.1. Opis próby
5.2. Scenariusz wywiadu zbiorowego i procedura
5.3. Wyniki wywiadów zbiorowych
5.3.1. Nabywanie kompetencji w miejscu pracy
5.3.2. Związek między systemem awansu zawodowego nauczycieli a jakością pracy
5.3.3. Ocena i modyfikacje systemu awansu

ROZDZIAŁ 6. Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli przez ekspertów, liderów i kuratorów
6.1. Perspektywa ekspertów komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
6.1.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu
6.1.2. Ocena wymagań stawianych nauczycielom
6.1.3. Ocena przygotowania przez uczelnię
6.1.4. Ocena przygotowania nauczyciela w miejscu pracy
6.1.5. Ocena przygotowania nauczycieli na kursach i szkoleniach
6.1.6. Postulowane zmiany w systemie awansu
6.2. Perspektywa przedstawicieli organów prowadzących
6.2.1. Ocena słabych i mocnych stron systemu awansu
6.2.2. Ocena pracy dyrektora
6.2.3. Ocena znaczenia awansu dla poprawy jakości pracy szkoły
6.2.4. Ocena przygotowania nauczycieli na uczelniach, w miejscu pracy, przez szkolenia
6.2.5. Ocena możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych systemu awansu
6.2.6. Ocena współpracy z innymi podmiotami w procedurze awansu
6.2.7. Postulowane zmiany
6.3. Perspektywa organu sprawującego nadzór pedagogiczny
6.3.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu
6.3.2. Wymagania awansu a doskonalenie zawodowe nauczycieli i poprawa jakości pracy szkoły
6.3.3. Ocena pracy komisji i możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych
6.3.4. Ocena przygotowania przyszłych nauczycieli przez szkoły wyższe i w miejscu pracy
6.3.5. Postulowane zmiany
6.4. Ocena reform oświatowych po 2000 roku przez zewnętrzne podmioty

ROZDZIAŁ 7. Analiza studiów przypadków szkół
7.1. Analiza planowanych zadań na podstawie planów rozwoju nauczycieli
7.2. Analiza zrealizowanych zadań na podstawie sprawozdań z realizacji stażu na stopień awansu zawodowego
7.3. Analiza i ocena stopnia wykorzystania zadań i celów z programu wychowawczego i programu profilaktyki
7.4. Opinie dyrektorów z badanych przypadków szkół o systemie awansu
7.5. Opinie nauczycieli z badanych przypadków szkół o systemie awansu
7.6. Korzyści z systemu awansu

ROZDZIAŁ 8. Odpowiedź na pytania badawcze i rekomendacje
8.1. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego w Polsce motywuje nauczycieli do rozwoju zawodowego?
8.2. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego zapewnia rozwój kwalifikacji i kompetencji zawodowych nauczycieli?
8.3. Jaki jest związek między zdobywaniem stopni awansu zawodowego przez nauczycieli i samymi procedurami awansu a jakością wypełniania
przez szkołę zadań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych?
8.4. Jak jest oceniane przez nauczycieli wypełnianie zadań stawianych przez system awansu zawodowego dyrektorom szkół, organom prowadzącym
szkoły i organom sprawującym nadzór pedagogiczny?
8.5. Jaki jest udział organów społecznych szkoły w osiąganiu przez nauczycieli stopni rozwoju zawodowego?
8.6. Czy i w jaki sposób system awansu wpływa na osiąganie przez nauczycieli satysfakcji zawodowej?
8.7. Jakie są korzyści i braki systemu awansu zawodowego w ocenie dyrektorów szkół i lokalnych władz oświatowych?
8.8. Jakie zmiany w systemie awansu zawodowego nauczycieli należy wprowadzić?
8.9. Rekomendacje

Aneks

Bibliografia

Posłowie

Spis ilustracji


170 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022