ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 69.50 66,03   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STYLE MYŚLENIA PRZESTĘPCZEGO PODSTAWY TEORETYCZNE I DIAGNOSTYCZNE


RODE M.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 69.50 Twoja cena  66,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Style myślenia przestępczego

Podstawy teoretyczne i diagnostyczne


Celem pracy jest wyróżnienie stylów myślenia nieletnich dziewcząt i chłopców – wobec których toczy się postępowanie sądowe – oraz określenie psychospołecznych i osobowościowych czynników warunkujących styl myślenia przestępczego nieletnich.

Postawienie takiego celu wynika ze stwierdzenia, iż problematyka demoralizacji osób nieletnich odnosiła się w głównej mierze do teorii behawiorystycznych i psychoanalitycznych. Wyróżnienie stylów myślenia przestępczego nieletnich pozwoli na ukazanie różnic versus podobieństw w sposobie myślenia tych osób, w zakresie postrzegania świata, innych i siebie. W książce została ustalona wielopłaszczyznowa zależność między wyróżnionymi stylami myślenia o charakterze przestępczym a przejawami negatywnego funkcjonowania środowiska rodzinnego – przede wszystkim psychospołecznego funkcjonowania opiekunów (rodziców) nieletnich, jak również między wybranymi cechami osobowościowymi nieletnich.

Jako biegły sądowy, pracownik Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno-Konsultacyjnego, autorka przeprowadziła badania psychologiczne w sprawach karnych osób nieletnich, dostrzegając, iż proces diagnozy osób nieletnich jest zawężony do wybranych zmiennych psychologicznych, co nie stanowi kompleksowej diagnozy psychologicznej. W dość ograniczonym stopniu weryfikuje się system poznawczy w kontekście sposobu przetwarzania informacji społecznych. Dodać należy, iż określenie procesu przetwarzania informacji stanowi znaczący czynnik determinujący zachowanie jednostki. W Polsce niestety, na gruncie psychologii nie występuje narzędzie badawcze/diagnostyczne weryfikujące procesy myślenia osób skłonnych do działań antyspołecznych.

W publikacji autorka przedstawiała Inwentarz Stylów Myślenia G. Waltersa w adaptacji Magdaleny Rode. Celem jego skonstruowania było dostarczenie psychologom odpowiedniego narzędzia psychometrycznego umożliwiającego oszacowanie profilu stylów myślenia osób nieletnich na potrzeby przede wszystkim ekspertalno-sądowe.


Wstęp

ROZDZIAŁ 1. Pojęcie procesu i mechanizmu myślenia w psychologii

1.1. Definicje procesu myślenia
1.2. Klaryfikacje różnych rodzajów myślenia
1.3. Struktura i mechanizm myślenia
1.4. Myślenie a proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji

ROZDZIAŁ 2. Rola myślenia w wyjaśnianiu zachowań przestępczych

2.1. Pojęcie stylu myślenia w kontekście różnych teorii poznawczych
2.1.1. Struktura systemu poznawczego człowieka
2.1.2 Rola stylów myślenia w zachowaniu człowieka
2.2. Rola systemu poznawczego w etiologii zachowań przestępczych na gruncie teorii społecznego przetwarzania informacji N.R. Crick i K.A. Dodge’a
2.3. Kształtowanie się systemu poznawczego

ROZDZIAŁ 3. Przestępczy styl myślenia w ujęciu Glenna Waltersa

3.1. Związek między stylem myślenia a stylem życia
3.2. Wzory stylów myślenia jako element strukturalny systemu poznawczego jednostki

ROZDZIAŁ 4. Uwarunkowania przestępczego stylu myślenia

4.1. Wpływ środowiska rodzinnego na późniejsze przestępcze preferencje poznawcze
4.1.1. Rola międzypokoleniowej transmisji postaw i zachowań antyspołecznych
4.1.2. Proces uczenia się społecznego w mechanizmie oddziaływań środowiska rodzinnego
4.2. Osobowościowe korelaty przestępczego stylu myślenia
4.2.1. Samoocena w etiologii kształtowania się przestępczych stylów myślenia
4.2.2. Poczucie kontroli a przestępcze style myślenia
4.2.3. Znaczenie empatii w poznawczym przetwarzaniu informacji społecznych
4.2.4. System wartości rodziców

ROZDZIAŁ 5. Problematyka badań własnych

5.1. Problem pracy i cel badań
5.1.1. Problem pracy
5.1.2. Cel badań
5.2. Założenia teoretyczno-metodologiczne
5.3. Zadania i pytania badawcze
5.4. Model badawczy. Dobór zmiennych i ich operacjonalizacja
5.5. Kierunki analizy materiału badawczego. Sposoby statystycznego opracowania wyników badań

ROZDZIAŁ 6. Dobór osób, metody i organizacja badań

6.1. Dobór i charakterystyka badanych osób
6.2. Zastosowane metody i techniki badawcze
6.2.1. Wybrane metody i techniki badawcze do pomiaru zmiennych psychospołecznych i osobowościowych
6.2.2. Adaptacja Psychological Inventory of Criminal Thinking Styles (Inwentarz Stylów Myślenia) do pomiaru zmiennych wyjaśnianych
6.3. Przebieg i organizacja badań

ROZDZIAŁ 7. Charakterystyka nieletnich w kontekście funkcjonowania poznawczego

7.1. Profile stylów myślenia przestępczego nieletnich dziewcząt i chłopców
7.2. Myślenie a rodzaje przestępstw popełnionych przez nieletnich
7.2.1. Aktywność przestępcza nieletnich
7.2.2. Analiza porównawcza funkcjonowania behawioralnego i poznawczego nieletnich
7.3. Struktura myślenia przestępczego

ROZDZIAŁ 8. Modele czynników ryzyka stylów myślenia przestępczego nieletnich

8.1. Teoretyczny model czynników ryzyka stylów myślenia przestępczego nieletnich
8.2. Typologia systemu wartości matek jako czynników ryzyka
8.3. Modele czynników ryzyka myślenia przestępczego
8.3.1. Czynniki ryzyka roszczeniowo-defensywnych stylów myślenia
8.3.2. Czynniki ryzyka myślenia o charakterze bierno-zależnym

ROZDZIAŁ 9. Uwarunkowania mechanizmu kształtowania się przestępczych stylów myślenia

9.1. Teoretyczny model analizy ścieżek
9.2. Empiryczny model stylów myślenia przestępczego nieletnich
9.2.1. Ogólny empiryczny model uwarunkowań stylów myślenia przestępczego
9.2.2. Uwarunkowania powstawania wzorców myślenia przestępczego nieletnich

Podsumowanie wyników badań własnych

Bibliografia

Aneks


324 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022