Relacje inwestorskie spółek kapitałowych
Rozwój rynku kapitałowego i gotowość spółek do pozyskiwania kapitału na
zorganizowanych rynkach zwiększa rolę relacji inwestorskich i właściwego
kształtowania kontaktów z uczestnikami rynku finansowego. Przedsiębiorstwa, które
chcą utrzymać stabilny, długoterminowy dostęp do kapitału, muszą wyznaczyć nowe
relacje inwestorskie, aby zabezpieczyć wzrost wartości swoich papierów wartościowych.
Niniejsza publikacja stanowi wieloaspektowe ujęcie złożonych problemów związanych
z wprowadzaniem i funkcjonowaniem relacji inwestorskich na współczesnych rynkach
finansowych, z wyróżnieniem głównie aspektów teoretycznych oraz normatywnych
(aktualne rozwiązania systemowe i tendencje zmian w tym zakresie).
Książka skierowana jest do osób zajmujących się profesjonalnie zarządzaniem
finansami, zainteresowanych problematyką relacji inwestorskich oraz kształtowaniem
wizerunku przedsiębiorstwa na rynku finansowym. Może być także przydatna dla
studentów kierunków ekonomicznych i finansowych, którzy chcą pogłębiać wiedzę na
temat funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku finansowym. Pozycja ta ze względu na
walory naukowe może stać się inspiracją dla dalszych badań i dyskusji.
Wprowadzenie
1. PODSTAWY RELACJI INWESTORSKICH NA WSPÓŁCZESNYCH RYNKACH FINANSOWYCH
1.1. Pojęcie i cele relacji inwestorskich
1.2. Ewolucja relacji inwestorskich
1.3. Rola relacji inwestorskich w świetle aktualnych teorii przedsiębiorstwa i cech
współczesnych rynków finansowych
1.3.1.Relacje inwestorskie a modele przedsiębiorstwa
1.3.2.Relacje inwestorskie a ład korporacyjny
1.3.3.Relacje inwestorskie a cechy rynków finansowych
1.4. Efektywność relacji inwestorskich - perspektywa przedsiębiorstwa
1.5. Wpływ relacji inwestorskich na wartość przedsiębiorstwa
1.6. Znaczenie relacji inwestorskich dla wartości przedsiębiorstwa w świetle wybranych
wyników badań empirycznych
2. SYSTEMOWE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA RELACJI INWESTORSKICH
2.1. Relacje inwestorskie i podstawy ich kształtowania przez podmioty gospodarcze
2.2. Zdolność do emisji w serii papierów wartościowych
2.3. Dostęp do szerokiej bazy inwestorów jako warunek tworzenia rozbudowanych relacji
inwestorskich
2.4. Przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę publiczną oraz obowiązek publikacji
dokumentów informacyjnych
2.5. Obowiązki informacyjne spółek kapitałowych będących emitentami papierów
wartościowych w ramach obrotu zorganizowanego
2.6. Rozwiązania uzupełniające kształtowanie relacji inwestorskich
3. MODELE, SPOSOBY I NARZĘDZIA KOMUNIKACJI Z INTERESARIUSZAMI
3.1. Komunikacja z interesariuszami jako element strategii komunikacji korporacyjnej
3.2. Elementy zintegrowanej komunikacji z interesariuszami
3.3. Grupy docelowe komunikacji finansowej
3.4. Metody i narzędzia komunikacji z interesariuszami
3.5. Modele dojrzałości relacji inwestorskich
4. PODSTAWY POLITYKI INFORMACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA I JEJ ROLA W KSZTAŁTOWANIU
RELACJI INWESTORSKICH
4.1. Założenia polityki informacyjnej przedsiębiorstwa
4.2. Zakres i znaczenie dla inwestorów informacji o działalności i dokonaniach spółki
4.3. Ryzyko w polityce informacyjnej przedsiębiorstwa
4.4. Raportowanie ryzyka jako element relacji inwestorskich
4.5. Kategoria wartości w polityce informacyjnej przedsiębiorstwa
5. RELACJE INWESTORSKIE A SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
5.1. Definicja i ewolucja pojęcia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
5.2. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne a wizerunek przedsiębiorstwa
5.3. Raportowanie w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
5.4. Raportowanie odpowiedzialności społecznej w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw
6. ROLA POLITYKI DYWIDENDY W KSZTAŁTOWANIU RELACJI INWESTORSKICH NA RYNKACH
FINANSOWYCH
6.1. Prawne aspekty wypłaty dywidendy w spółkach akcyjnych
6.2. Cel i zakres wykorzystania polityki dywidendy w funkcji sygnalizacyjnej
6.3. Realizacja sygnalizacyjnej funkcji polityki dywidendy - perspektywa badań
empirycznych
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
249 stron, B5, oprawa miękka