ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PERSONALIZACJA ZACHOWAŃ WYBORCZYCH W POLSCE


MARCINIAK E.M. /W KONTEKŚCIE MODELU ZGODNOŚCI PREFERENCJI POLITYCZNYCH

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 38.30 Twoja cena  36,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Personalizacja zachowań wyborczych w Polsce w kontekście Modelu Zgodności Preferencji Wyborczych


Zachowania wyborcze społeczeństwa pozostają w centrum zainteresowania badaczy, mediów i opinii publicznej. Wyjaśnienie, w jaki sposób wyborcy podejmują decyzje, dlaczego udzielają poparcia tym a nie innym partiom politycznym i politykom, stanowi wyzwanie o charakterze teoretycznym i empirycznym.

Wśród koncepcji dotyczących zachowań wyborczych zwracam uwagę na te, które akcentują znaczenie liderów politycznych w procesie wyborczym. Wzrost znaczenia liderów w polityce przyczynia się do personalizacji polityki. Ta zaś skłania do wyjaśniania relacji między politykami a wyborcami przez pryzmat indywidualnych cech polityków. Mechanizmy systemu politycznego, cechy sytuacji politycznej w mniejszym stopniu mają określać sferę polityki. Ponieważ na politykę największy wpływ wywierają liderzy partyjni, a także premierzy, prezydenci, to od ich postaw, intencji, wartości, motywacji, sposobu myślenia,


Wstęp

Rozdział I.
Koncepcje personalizacji polityki
I.1. Pojęcie personalizacji
1.2. Personalizacja a personifikacja
1.3. Nurty badań nad personalizacja polityki

Rozdział II.
Uwarunkowania i konsekwencje personalizacji polityki
II.1. Uwarunkowania o charakterze społeczno-ustrojowym
II.2. Uwarunkowania o charakterze marketingowo-medialnym
II.3. Skutki personalizacji polityki

Rozdział III.
Empiryczno-pragmatyczne modele zachowań wyborczych
III.1. Preferencje wyborcze a zachowania wyborcze
III.2. Model socjalno-strukturalny, czyli wyborca umiejscowiony w strukturze społecznej
III.3. Model racjonalnego wyboru, czyli wyborca racjonalny
III.3.1. Wyborca nieracjonalny - w stronę krytyki modelu racjonalnego wyboru
III.3.2. Koncepcja głosowania tematycznego jako nurt ekonomicznego podejścia do zachowań wyborczych
III.4. Wyborca uspołeczniony - model psychologii społecznej
III.5. Głosowanie skoncentrowane na osobie polityka

Rozdział IV.
Osobowość jako kategoria wyjaśniająca zachowania wyborcze
IV.1. Pojęcie osobowości
IV.2. Korelacje między typem osobowości a predyspozycjami do określonych orientacji i postaw w sferze polityki
IV.2.1. Autorytarna percepcja polityki
IV.2.2. Osobowość dogmatyczna
IV.2.3. Osobowość twarda vs miękka jako czynnik aktywizacji zachowań politycznych
IV.2.4. Polaryzacja afektywna jako fundament osobowości lewicowej vs prawicowej
IV.2.5. Potrzeba domknięcia poznawczego a preferencje ideologiczne
IV.3. Polityka i wybory jako procesy angażujące osobowość - próba reasumpcji badań

Rozdział V.
Personalizacja wyborów w świetle Modelu Zgodności Preferencji Politycznych (MZPP)
V.1. Oszczędność poznawcza jako podstawa MZPP
V.2. Koncepcja "wielkiej piątki" jako fundament MZPP
V.3. Skutki uproszczeń wyborczych

Rozdział VI.
Psychologiczne profile elektoratów i liderów przed wyborami w 2011 roku
VI.1. Profile elektoratów Prawa i Sprawiedliwości i Platformy Obywatelskiej
VI.2. Profile elektoratów Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Polskiego Stronnictwa Ludowego
VI.3. Społeczna percepcja liderów głównych partii politycznych przed wyborami w 2011 roku

Rozdział VII.
Zachowania wyborcze Polaków w perspektywie Modelu Zgodności Preferencji Politycznych - testowanie koncepcji
VII.1. Założenia metodologiczne badań
VII 2. Postrzeganie cech osobowości liderów i ich zwolenników
VII.2.1. Jak wyborcy rozumieją cechy osobowości
VII.2.2. Percepcja polityków - analiza badań jakościowych
VII.2.3. Autopercepcja osobowości wyborców - analiza badań ilościowych
VII.2.4. Percepcja cech osobowości polityków przez ich zwolenników - analiza badań ilościowych
VII.3. Wymiary zgodności cech osobowości liderów i ich wyborców
VII.4. Zgodność osobowości liderów i wyborców jako czynnik poparcia wyborczego

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel, wykresów i map


240 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022