|
PERSONALIZACJA ZACHOWAŃ WYBORCZYCH W POLSCE
MARCINIAK E.M. /W KONTEKŚCIE MODELU ZGODNOŚCI PREFERENCJI POLITYCZNYCH wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 38.30 Twoja cena 36,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Personalizacja zachowań wyborczych w Polsce w kontekście Modelu
Zgodności Preferencji Wyborczych
Zachowania wyborcze społeczeństwa pozostają w centrum zainteresowania badaczy,
mediów i opinii publicznej. Wyjaśnienie, w jaki sposób wyborcy podejmują decyzje,
dlaczego udzielają poparcia tym a nie innym partiom politycznym i politykom, stanowi
wyzwanie o charakterze teoretycznym i empirycznym.
Wśród koncepcji dotyczących zachowań wyborczych zwracam uwagę na te, które
akcentują znaczenie liderów politycznych w procesie wyborczym. Wzrost znaczenia liderów
w polityce przyczynia się do personalizacji polityki. Ta zaś skłania do wyjaśniania
relacji między politykami a wyborcami przez pryzmat indywidualnych cech polityków.
Mechanizmy systemu politycznego, cechy sytuacji politycznej w mniejszym stopniu mają
określać sferę polityki. Ponieważ na politykę największy wpływ wywierają liderzy
partyjni, a także premierzy, prezydenci, to od ich postaw, intencji, wartości,
motywacji, sposobu myślenia,
Wstęp
Rozdział I.
Koncepcje personalizacji polityki
I.1. Pojęcie personalizacji
1.2. Personalizacja a personifikacja
1.3. Nurty badań nad personalizacja polityki
Rozdział II.
Uwarunkowania i konsekwencje personalizacji polityki
II.1. Uwarunkowania o charakterze społeczno-ustrojowym
II.2. Uwarunkowania o charakterze marketingowo-medialnym
II.3. Skutki personalizacji polityki
Rozdział III.
Empiryczno-pragmatyczne modele zachowań wyborczych
III.1. Preferencje wyborcze a zachowania wyborcze
III.2. Model socjalno-strukturalny, czyli wyborca umiejscowiony w strukturze społecznej
III.3. Model racjonalnego wyboru, czyli wyborca racjonalny
III.3.1. Wyborca nieracjonalny - w stronę krytyki modelu racjonalnego wyboru
III.3.2. Koncepcja głosowania tematycznego jako nurt ekonomicznego podejścia do
zachowań wyborczych
III.4. Wyborca uspołeczniony - model psychologii społecznej
III.5. Głosowanie skoncentrowane na osobie polityka
Rozdział IV.
Osobowość jako kategoria wyjaśniająca zachowania wyborcze
IV.1. Pojęcie osobowości
IV.2. Korelacje między typem osobowości a predyspozycjami do określonych orientacji i
postaw w sferze polityki
IV.2.1. Autorytarna percepcja polityki
IV.2.2. Osobowość dogmatyczna
IV.2.3. Osobowość twarda vs miękka jako czynnik aktywizacji zachowań politycznych
IV.2.4. Polaryzacja afektywna jako fundament osobowości lewicowej vs prawicowej
IV.2.5. Potrzeba domknięcia poznawczego a preferencje ideologiczne
IV.3. Polityka i wybory jako procesy angażujące osobowość - próba reasumpcji badań
Rozdział V.
Personalizacja wyborów w świetle Modelu Zgodności Preferencji Politycznych
(MZPP)
V.1. Oszczędność poznawcza jako podstawa MZPP
V.2. Koncepcja "wielkiej piątki" jako fundament MZPP
V.3. Skutki uproszczeń wyborczych
Rozdział VI.
Psychologiczne profile elektoratów i liderów przed wyborami w 2011 roku
VI.1. Profile elektoratów Prawa i Sprawiedliwości i Platformy Obywatelskiej
VI.2. Profile elektoratów Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Polskiego Stronnictwa Ludowego
VI.3. Społeczna percepcja liderów głównych partii politycznych przed wyborami w 2011
roku
Rozdział VII.
Zachowania wyborcze Polaków w perspektywie Modelu Zgodności Preferencji
Politycznych - testowanie koncepcji
VII.1. Założenia metodologiczne badań
VII 2. Postrzeganie cech osobowości liderów i ich zwolenników
VII.2.1. Jak wyborcy rozumieją cechy osobowości
VII.2.2. Percepcja polityków - analiza badań jakościowych
VII.2.3. Autopercepcja osobowości wyborców - analiza badań ilościowych
VII.2.4. Percepcja cech osobowości polityków przez ich zwolenników - analiza badań
ilościowych
VII.3. Wymiary zgodności cech osobowości liderów i ich wyborców
VII.4. Zgodność osobowości liderów i wyborców jako czynnik poparcia wyborczego
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel, wykresów i map
240 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|