Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej
Rozważania o dojrzałości informacyjnej
Autorka podjęła w książce bardzo ważną kwestię dojrzałości informacyjnej
jako ważnej i pożądanej cechy ludzi funkcjonujących we współczesnym
społeczeństwie, w którym doświadczenia związane z tworzeniem i korzystaniem z
informacji są bardzo skomplikowane.
Dojrzałość ta jest rozumiana szerzej niż tylko sprawne posługiwanie się
informacją i nowymi technologiami informacyjnymi. Droga do jej osiągnięcia, w ujęciu
Autorki, przebiega równolegle z permanentnym procesem wychowania do informacji oraz
kształtowania kultury informacyjnej jednostki i całych grup społecznych.
(…) Omawiana praca jest bardzo ważnym głosem w dyskusji nad zakresem edukacji
informacyjnego społeczeństwa, celami i kierunkami tego kształcenia.
Proponowana przez Autorkę szeroka i kompleksowa perspektywa kształtowania
dojrzałości informacyjnej jest bardzo wartościowa. Pokazuje, że odpowiedzialność za
jej rozwój spoczywa nie tylko na środowisku bibliotekarzy, bibliotekoznawców i
informatologów, lecz również na szerszych kręgach specjalistów z zakresu edukacji i
jest ważną kwestią społeczną. Dlatego książka powinna mieć szeroki krąg
odbiorców.
- z recenzji prof. UMK dr hab. Ewy Głowackiej
Wstęp
1. Między dorosłością a dojrzałością informacyjną
1.1. Wyznaczniki dorosłości w standardach kompetencji informacyjnych
1.2. Dojrzałość informacyjna jako komponent kultury informacyjnej jednostki
1.3.Kształtowanie kultury informacyjnej poprzez wychowanie do informacji
2. Kultura informacyjna - dynamika rozwoju
2.1. Sposoby definiowania kultury informacyjnej
2.2. Information literacy - biegłość, sprawność, umiejętność, kompetencja,
proces badawczy, dyscyplina
2.3. Kultura informacyjna w ujęciu wybranych dyscyplin wiedzy
2.4. Sposoby kształtowania kultury informacyjnej użytkowników
3. Kultura informacyjna podstawą istnienia społeczeństwa informacyjnego
3.1. Kultura informacyjna w kontekścieprawa i etyki
3.2. Kultura informacyjna w kontekście ekologii informacji
3.3. Kształtowanie dojrzałości informacyjnej w zależności od przyjętej definicji
kultury informacyjnej
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz rysunków i tabel
Wykaz terminów i pojęć umieszczonych na marginesach
156 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka