Zachowania informacyjne w życiu codziennym
Narzekamy na upodobania młodego pokolenia do bezrefleksyjnego korzystania z
elektronicznych zasobów informacyjnych i związanych z nimi technologii. Zarówno
artykuły w popularnych periodykach, jak i naukowe monografie pełne są opisów młodych
ludzi wysiadujących dzień i noc przed ekranem komputera i spustoszeń, jakie to czyni w
ich organizmach, a mózgach w szczególności. Niewiele jest badań, pokazujących realną
sytuację i ewentualne rzeczywiste zagrożenia.
Książka powstała jako rezultat badań dr Barbary Kamińskiej-Czubały zapełnia tę
lukę, ukazując młodych ludzi (studentów) w codziennych sytuacjach realizacji potrzeb
informacyjnych, podczas pracy, poszukiwań wiadomości praktycznych i rozrywki.
Bardzo interesujący i cenny jest opis oraz typologia strategii informacyjnych
realizowanych przez Pokolenie Y w życiu codziennym. Zaletą książki jest też wyraźne
wskazywanie przez Autorkę na problemy dotąd nierozwiązane.
Barbara Kamińska-Czubała podjęła się wyzwania trudnego pod względem skali i
metodologii, jakim jest przeprowadzenie analizy informatologicznej codziennych zachowań
ludzi młodych.
Zebrany materiał badawczy pozwolił na wyodrębnienie kilku specyficznych kategorii
strategii informacyjnych, które zostały skonfrontowane z najważniejszymi pojęciami
oraz teorią informatologii. Ogromną zaletą opisywanych badań jest praktyczna
weryfikacja popularnych w literaturze przedmiotu założeń i intuicji dotyczących
aktywności i kompetencji informacyjnych współczesnego człowieka, a także próba
uporządkowania uzyskanego obrazu w postaci syntetycznego modelu pozyskiwania i
użytkowania informacji w życiu codziennym.
- dr hab. Małgorzata Kisilowska
Wstęp
1. Zachowania informacyjne w życiu codziennym. Problemy teoretyczne
1.1 Problemy codzienności a nauka o informacji
1.2 Zachowania informacyjne jako przedmiot badań informatologii
1.3 Zachowania informacyjne a problemy edukacji informacyjnej
1.4 Od kognitywnego do społecznego ujęcia problemów zachowań informacyjnych
1.5 Badania zachowań informacyjnych w życiu codziennym
1.6 Zachowania informacyjne w koncepcji informacyjnego świata
1.7 Informacja w ujęciu informatologicznym. Zaproszenie do dyskusji
1.8 O potrzebach i zadaniach informacyjnych
1.9 Infosfera, przestrzeń, środowisko i gatunki informacyjne
2. Opis projektu badawczego
3. Strategie informacyjne – próba typologii
3.1 Monitorowanie infosfery
3.2 Przeglądanie informacji
3.3 Sprawdzanie informacji
3.4 Wyszukiwanie informacji
3.5 Poszukiwanie informacji
3.6 Gromadzenie informacji
3.7 Opracowanie informacji
3.8 Wymiana informacji
4. Sytuacje informacyjne w życiu codziennym
4.1 Wybór strategii informacyjnej w zależności od typu zadania
4.2 Wybór strategii ze względu na czas, miejsce, motywację, typ nośnika
4.3 Użyteczność źródeł informacji w wybranych strategiach
4.4 Wpływ lokalizacji na wybór strategii informacyjnej
4.5 Presja czasu a wybór strategii
4.6 Strategie informacyjne stosowane w wybranych sferach życia codziennego
4.7 Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna w wyborze strategii informacyjnych
4.8 Miejsce realizacji zadań informacyjnych
4.9 Presja czasu w realizacji zadań informacyjnych
4.10 Zadania informacyjne w życiu prywatnym i zawodowym
4.11 Motywacja w realizacji zadań informacyjnych
4.12 Źródła informacji w realizacji zadań informacyjnych
4.13 Źródła informacji a czynnik czasu
4.14 Źródła informacji w sferach aktywności prywatnej i zawodowej
4.15 Motywacja w wyborze źródeł informacji
4.16 Użyteczność źródeł informacji
4.17 Profil użytkownika informacji. Podsumowanie
5. Praktyka informacyjna
5.1 Zadania orientacyjne
5.2 Zadania decyzyjne
5.3 Zadania wykonawcze
5.4 Zadania poznawcze
6. Horyzont informacyjny
6.1 Ludzie jako źródła informacji w życiu codziennym
7. Informacyjny świat pokolenia Y – podsumowanie
8. Model pozyskiwania i użytkowania informacji w życiu codziennym
9. Diagnoza i terapia – czego i jak uczyć w ramach edukacji
informacyjnej
10. Zakończenie
Summary
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Indeks autorski
Indeks terminów i pojęć
300 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka