Nie sztuką jest zachęcić klienta, żeby wszedł do naszego sklepu.
Sztuka jest sprawić, żeby wracał i namawiał innych.
Z badań wynika, że 70% decyzji nabywczych podejmowanych jest przed półką
sklepową. Fakt ten powinien skłaniać producentów i handlowców do zgłębiania wiedzy,
nabywania umiejętności oraz poszukiwania narzędzi i metod, w celu zaspokajania potrzeb
klientów w punkcie sprzedaży.
Autorka odpowiada między innymi na pytania:
- jak poprowadzić klienta po sklepie i jak wpływać na wybory konsumentów
w miejscu sprzedaży?
- jak uprzyjemnić klientom robienie zakupów?
- jak zaaranżować powierzchnie sprzedażową i witrynę sklepową?
- jakie formy promocji zastosować, żeby osiągnąć najlepszy efekt?
- jak wykorzystać merchandising w tworzeniu przewagi konkurencyjnej małego
sklepu?
Praca oparta jest na badaniach z zakresu marketingu, handlu oraz psychologii, jak
również na licznych doświadczeniach wielu firma handlowych.
Autorka omawia w sposób pogłębiony i kompleksowy, z duża starannością i
znawstwem szerokie spektrum zagadnień konstytuujących merchandising. Niniejsza
propozycja wydawnicza powinna być inspiracją i pomocą fachową nie tylko dla
środowiska akademickiego, słuchaczy kursów doskonalących umiejętności menedżerskie
w zakresie sprzedaży, ale przede wszystkim dla firma handlowych, w szczególności
małych firm rodzinnych, albowiem daje ona podstawy od samodzielnego stosowania
merchandisingu.
Z recenzji prof. dr hab. Jacka Otto, Dziekana Wydziału Organizacji i Zarządzania
Politechniki Łódzkiej, Kierownika Katedry Integracji Europejskiej i Marketingu
Międzynarodowego
Książka uświadamia potrzeby, identyfikuje błędy i niedociągnięcia oraz
radzi i podaje cenne wskazówki praktyczne, jak poprawić sytuacje konkurencyjną.
Publikacja o takiej treści może być użyteczna do projektowania działań
marketingowych w punkcie sprzedaży oraz służyć jako pomoc dla studentów kierunków
ekonomicznych. Demaskuje większość technik manipulacyjnych, stad książka może być
przydatne każdemu człowiekowi.
Z recenzji prof. dr hab. Jana Adamczyka, Kierownika Katedry Marketingu Politechniki
Rzeszowskiej
Lucyna Witek jest doktorem nauk ekonomicznych. Prowadzi wykłady w
Katedrze Marketingu Politechniki Rzeszowskiej. Współpracuje ze Szkołą Główną
Handlową w Warszawie i Uniwersytetem Humanistycznym Zidmu w Zaporożu. Jest autorem 60
publikacji, głównie z zakresu merchandisingu, marketingu ekologicznego, a także
współautorem podręcznika pt. Marketing. Ponadto interesuje się marketingiem
międzynarodowym i nowoczesnymi formami komunikacji marketingowej oraz problematyką
zachowań konsumentów. Uzyskała dwie nagrody Rektora Politechniki Rzeszowskiej.
Spis treści
Rozdział I. Istota i znaczenie merchandisingu
1.1. Istota i ewolucja merchandisingu
1.2. Funkcje i zadania merchandisingu
1.3. Merchandising producenta a merchandising handlowy
1.4. Instrumenty merchandisingu
1.5. Strategie merchandisingowe
1.6. Merchandising wizualny
1.7. Przypisy
Rozdział II. Zachowania konsumentów w miejscu sprzedaży
2.1. Rodzaje produktów a sposoby zachowań konsumentów
2.2. Typy decyzji zakupu konsumentów
2.3. Zakupy impulsowe
2.4. Uwarunkowania zachowań konsumentów w miejscu sprzedaży
2.5. Proces decyzyjny konsumenta
2.6. Przypisy
Rozdział III. Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej
3.1. Typy aranżacji i ich zastosowanie w punktach handlowych
3.2. Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej a ekspozycja
3.3. Urzadzenia ekspozycyjne - ich dobór i zagospodarowanie
3.4. Przypisy
Rozdział IV. Sterowanie ruchem nabywców
4.1. Prawostronny i lewostronny ruch klienta
4.2. Wejście do sklepu
4.3. Strefa kasy
4.4. Przypisy
Rozdział V. Atmosfera sklepu
5.1. Istota i elementy atmosfery
5.2. Funkcje kolorystyki
5.3. Zapach
5.4. Muzyka
5.5. Oświetlenie
5.6. Przypisy
Rozdział VI. Ekspozycja produktów na półce
6.1. Istota i rodzaje ekspozycji towarów
6.2. Ekspozycje promocyjne
6.3. Zasady i techniki ekspozycji produktu na półce
6.4. Błędy w zarządzaniu półką
6.5. Facing
6.6. Opakowanie a ekspozycja
6.7. Zarządzanie kategorią
6.8. Planogram jako narzędzie zarządzania półką
6.9. Crossmerchandising
6.10. Przypisy
Rozdział VII. Promocja w miejscu sprzedaży
7.1. Materiały POS
7.2. Display
7.3. Gazetki reklamowe
7.4. Nowoczesne formy reklamy w miejscu sprzedaży
7.5. Degustacje
7.6. Wybór nośników reklamowych i ich efektywność
7.7. Przypisy
Rozdział VIII. Tworzenie witryn sklepowych
8.1. Znaczenie i rodzaje wystaw sklepowych
8.2. Cechy perswazyjnej wystawy sklepowej
8.3. Zasady ekspozycji towaru w witrynie
8.4. Proces projektowania wystaw sklepowych
8.5. Przypisy
Rozdział IX. Psychologia w merchandisingu
9.1. Wywieranie wpływu na klientów w sklepie
9.2. Komunikacja czy manipulacja w merchandisingu?
9.3. Strategie i techniki cenowe
9.4. Zakupy kompulsywne
9.5. Przypisy
Rozdział X. Efektywność i kontrola w merchandisingu
10.1. Miary efektywności
10.2. Kontrola w merchandisingu
10.3. Rola pracowników w systemie merchandisingu
10.4. Monitoring działań konkurencji
10.5. Przypisy
Rozdział XI. Merchandising w małym sklepie
11.1. Obszary budowania przewagi konkurencyjnej w małym sklepie
11.2. Ruch klientów i ekspozycja na półce
11.3. Błędy w merchandisingu w małym sklepie
11.4. Rola komunikacji w małym sklepie
11.5. Przypisy
Rozdział XII. Najczęściej popełniane błędy i szybkie działania zaradcze
12.1. Błędy w zagospodarowaniu półki
12.2. Niewłaściwa komunikacja w sklepie
12.3. Przypisy
Rozdział XIII. Kierunki i perspektywy rozwoju merchandisingu
13.1. Społeczna odpowiedzialność w handlu
13.2. Merchandising kierowany do dzieci i produktów dziecięcych
13.3. Marki własne
13.4. Programy lojalnościowe w handlu
13.5. Perspektywy merchandisingu
13.6. Przypisy
Rozdział XIV. Merchandising wybranych produktów
14.1. Merchandising półki śniadaniowej
14.2. Merchandising słodyczy i słonych przekąsek
14.3. Merchandising napojów
14.4. Merchandising kawy i herbaty
14.5. Merchandising makaronów, kasz i ryżu
14.6. Merchandising przypraw
14.7. Merchandising mrożonek
14.8. Merchandising środków chemicznych i higienicznych oraz kosmetyków
14.9. Merchandising leków i prezerwatyw
14.10. Merchandising pościeli, szlafroków i ręczników
14.11. Merchandising wyrobów tytoniowych i prasy
14.12. Merchandising biżuterii
14.13. Przypisy
Bibliografia
Indeks
291 stron, B5, miękka oprawa