Marketingowe zarządzanie uczelnią staje się niezbędne wskutek: masowego charakteru
usług edukacji wyższej, ograniczania ich dotowania poprzez środki będące w dyspozycji
państwa, intensyfikacji konkurencji w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej oraz
rosnących oczekiwań względem jakości, budzącej poważne zastrzeżenia, przy
wzrastających równocześnie wymaganiach pod jej adresem zarówno ze strony Unii
Europejskiej, jak różnych grup interesariuszy, w tym bezpośrednich klientów.
Zarządzanie marketingowe usługami edukacji wyższej zostało przedstawione na szerokim
tle istoty tych usług i oczekiwań pod ich adresem, formułowanych tak przez klientów,
jak i społeczeństwo. Słusznie położono nacisk na oddziaływanie na rynek różnymi
czynnikami, w tym w szczególności usługą edukacyjną z uwzględnieniem bogactwa i
różnorodności jej zawartości oraz jakości. Istotne są rozważania odnoszące się do
usprawnienia komunikacji uczelni z otoczeniem, a także potrzeby i konsekwencji
wykorzystania w usługach edukacyjnych najnowszej technologii.
Przedstawiono doświadczenia amerykańskie, wielce inspirujące dla zarządzania
marketingowego polskimi uczelniami. Wzbogaciło to wartościowe rozważania odnoszące
się do operacyjnego zarządzania marketingowego uczelniami i strategiami realizowanymi
lub możliwymi do zastosowania w odniesieniu do rynku usług edukacji wyższej.
Książka składa się z artykułów napisanych przez wybitnych specjalistów krajowych i
zagranicznych z zakresu marketingu, będących równocześnie nauczycielami akademickimi.
Stanowi ona kompendium wiedzy wielce użyteczne dla osób zaangażowanych w proces
zarządzania uczelnią i realizację jej programu dydaktycznego i naukowego.
Spis treści
Od redaktorów
Wprowadzenie
Część I. KONCEPCJE ZARZĄDZANIA MARKETINGOWEGO W SZKOLE WYŻSZEJ
Jolanta Mazur
Dylematy marketingu szkół wyższych
Dariusz Oczachowski
Wybrane problemy adaptacji marketingu w szkolnictwie
Anna Buchner-Jeziorska
Konkurencja na rynku usług edukacyjnych na poziomie wyższym
Izabela Seredocha
Potrzeba planowania strategicznego w usługach edukacyjnych
Dariusz Sobotkiewicz
Funkcja marketingowa w szkole wyższej
Leo V. Ryan
Marketing szkół wyższych o profilu biznesowym z perspektywy amerykańskiej
Maciej Kolasiński
Strategie marketingowe amerykańskich uczelni for-profit
Dariusz Sobolewski
Zaufanie w procesie nabywania usług edukacyjnych przez studentów
Część II MARKETINGOWA ORIENTACJA NA KLIENTA W SZKOLE WYŻSZEJ
Mariusz Szabłowski
Selekcja kandydatów na studia strategii marketingowej uczelni
Richard Nicholls
Marketingowe zarządzanie szkołami wyższymi z perspektywy relacji zachodzących
pomiędzy konsumentami usług
Robert Sevier
Segmentacja w kontekście szkolnictwa wyższego: strategie zwiększania efektywności
Alina Oczachowska
Przyczyny wyboru uczelni ekonomicznej przez kandydatów na studia
Część III POLITYKA JAKOŚCI W USŁUGACH EDUKACYJNYCH
Barbara Iwankiewicz-Rak, Sylwia Wrona
Jakość kształcenia - czynniki i kryteria oceny
Jolanta Radkowska, Jerzy Stefaniak
Jakość w usługach edukacyjnych
Część IV ZARZĄDZANIE PRODUKTEM W USŁUCHACH EDUKACYJNYCH
Paweł Zeller
Produkt w usługach edukacyjnych - sposób definiowania i konsekwencje dla działań
marketingowych
Piotr Lisiecki
Branding jako element marketingowego zarządzania szkołą wyższą na przykładzie
uczelni polskich i amerykańskich
Bogdan Sojkin, Piotr Ratajczyk
Praktyka gospodarcza w procesie kształcenia na poziomie wyższym
Część V PERSONEL W ZARZĄDZANIU MARKETINGOWYM SZKOŁĄ WYŻSZĄ
Jerzy Paszkowski
Kluczowe etapy procesu kadrowego w szkolnictwie wyższym
Edyta Jurczak-Pejko, Izabela Kozłowska
Zasoby ludzkie jako element kształtowania wizerunku niepublicznej szkoły wyższej
Sylwia Rudnicka
Specyfika osobowości i zachowań młodego nauczyciela akademickiego a kształtowanie
wizerunku uczelni
Część VI ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ W SZKOŁACH WYŻSZYCH
Stanisław Kaczmarczyk, Katarzyna Pawlak
Podstawy zarządzania promocją szkoły wyższej
Barbara Minkiewicz, Aleksander Sulejowicz
Reklama prasowa szkół wyższych
Dariusz Tworzydło, Tomasz Soliński
Rola i zadania komórek public relations w strukturach uczelni
Ewa Małgorzata Cenker
Targi edukacyjne jako narzędzie kształtowania wizerunku szkoły wyższej
Henryk Mruk
Zarządzanie relacjami z absolwentami
Jakub Jasiczuk
Współpraca ze studentami w zakresie aktywności promocyjnej uczelni
Część VII NOWE TECHNOLOGIE NA RYNKU EDUKACJI WYŻSZEJ
Mirosław Pluta-Olearnik
Zmiany strategii marketingowych szkół wyższych w dobie społeczeństwa informacyjnego
Lucyna Michniewicz
Pozycjonowanie serwisów internetowych szkół wyższych
Część VIII BADANIA MARKETINGOWE W ZARZĄDZANIU SZKOŁĄ WYŻSZĄ
Arkadiusz Kulig
Badania i analizy marketingowe w szkole wyższej
Dawid Wosik
Pomiar satysfakcji klienta jako element systemu zarządzania jakością w szkole wyższej
Bogna Pilarczyk, Marek Zieliński
Badanie opinii studentów jako przesłanka doskonalenia jakości kształcenia
Jan Sikora, Krystyna Buchta
Marketingowe aspekty działalności uczelni wychowania fizycznego w opinii studentów
Bibliografia
Autorzy
Informacja o recenzentach
Informacja do redaktorach
507 stron, B5, miękka oprawa