Wszyscy jesteśmy konsumentami różnego rodzaju produktów, usług i
informacji. Dlatego też często spotykamy się z reklamowymi apelami, zachęcającymi do
zakupu. Czy nasza obecna reklama ma taką siłę oddziaływania, aby nas do czegoś
zachęcić?
Prawdopodobnie odpowiedzi na tak postawione pytanie byłyby w znacznej mierze
podzielone. Tak się dzieje, że reklama jest komunikatem, który ma nas o czymś
informować w sposób sympatyczny, atrakcyjny i zrozumiały. Używa do tego języka
mówionego. Ale też języka obrazu, muzyki, animacji itp. W sumie taki komunikat jest
złożonym tworem i ma u nas jako konsumentów wywołać określone emocje, a także
refleksje. Tymczasem, śledząc nasze kampanie reklamowe spotykamy się na ogół z
brakiem pomysłu na przyciągnięcie uwagi klienta. Język reklamy zamyka się w paru
wymyślonych sloganach. W kilku banalnych zdaniach lub niewyszukanych skojarzeniach. Nie
ma w bieżących komunikatach odrobiny poezji, nieco bardziej wysmakowanych animacji itp.
A już na pewno brak odniesień do sztuki, kultury, nauki, tradycji itd.
W komunikowaniu, a zwłaszcza w komunikowaniu biznesowym, należy uwzględnić elementy
nie tylko języka potocznego. Jest do dyspozycji, na wyciągnięcie ręki, język
literacko-artystyczny (trafne myśli poetów, ludowych twórców itp.). Istnieje ogromny
potencjał języka religijno-mistycznego (alegorie, mity, a nawet baśnie i bajki). Jest w
końcu zasób języka symbolicznego, który "mówi" nam o wszystkim w jednej
chwili, wykorzystując nasze wyobrażenia, archetypy, stereotypy.
Jakże miło byłoby usłyszeć, że "Posiłek bez wina - to jak dzień bez
słońca." zamiast nagabywania typu "Podaruj sobie odrobinę luksusu!".
Komunikat, aby być skutecznym, musi być przyjazny i sympatyczny. A poza tym - już z
praktycznego punktu widzenia - wręcz powinien być konkurencyjny, atrakcyjny, skuteczny i
aktualny. O tym wszystkim traktuje proponowana Państwu książka "Język reklamy w
komunikacji medialnej".
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Komunikat i komunikowanie w świetle współczesnych prądów umysłowych
1.1. Egzystencjalizm
1.2. Fenomenologia
1.3. Strukturalizm
1.4. Psychoanaliza
1.5. Psychologia głębi
1.6. Intuicjonizm
1.7. Logicyzm
1.8. Relatywizm
1.9. Symboliczny interakcjonizm
1.10. Amerykanizm
11.1. Ogólne aspekty komunikowania
Rozdział 2
Szczegółowe aspekty komunikowania jako procesu społecznego
2.1. Lingwistyczny kontekst komunikacji biznesowej
2.2. Kulturowy kontekst komunikacji biznesowej
2.3.Literacki kontekst komunikacji biznesowej
2.4. Dialogiczny kontekst komunikacji biznesowej
2.5. Biznesowy kontekst komunikowania
Rozdział 3
Mit, iluzja i slogan w kulturze, biznesie i komunikacji społecznej
3.1. Mit i metafora w komunikacji biznesowej
3.2. Iluzja i przesąd w komunikacji biznesowej
3.3. Hasło i slogan w komunikacji biznesowej
3.4. Kulturowe i biznesowe środowisko języka reklamy
Zakończenie
Bibliografia
317 stron, B5, miękka oprawa