Książka zajmuje się szeroko rozumianymi problemami marketingu w turystyce.
Rozwój rynku usług spowodował potrzebę adaptacji marketingu do usług turystycznych.
Zadaniem autora było przedstawienie podstawowych zasad marketingowych i ich zastosowania
w turystyce.
Zainteresowania autora zostały skoncentrowane wokół pięciu wyszczególnionych
w formie rozdziałów zagadnień.
Rozdział pierwszy poświęcono omówieniu najważniejszych zjawisk turystycznych.
Zostały w nim poruszane takie kwestie jak: historyczne uwarunkowania rozwoju turystyki,
jej rodzaje, cechy ją charakteryzujące, funkcje i dysfunkcje, rynek, popyt i podaż
turystyczna oraz wiele innych. Poza tym zaprezentowano cele współczesnej turystyki i jej
znaczenie dla gospodarki i społeczności lokalnej.
W treści rozdziału drugiego omówiono specyfikę marketingu usług. W części tej
zaprezentowano m. in. systemowe uwarunkowania usług, ich charakterystyczne cechy oraz
zachowania i oczekiwania nabywców usług. Ważne miejsce w rozważaniach zajmują
teoretyczne zagadnienia marketingu, które są niezbędne dla funkcjonowania
przedsiębiorstwa turystycznego. Nabiera to o tyle istotnego znaczenie, że ogólne zasady
marketingu są takie same dla wszystkich towarów i usług. Osobne miejsce poświęcono
usługom turystycznym, świadczonym przez różne podmioty.
Rozdział trzeci to omówienie dwóch instrumentów marketingu-mix tj. produktu i ceny
w kontekście usług turystycznych. Obszar rozważań dotyczy istoty, składników oraz
rodzajów produktu turystycznego również w aspekcie przestrzennym. Ważne miejsce
zostało poświęcone takim zagadnieniom jak marka turystyczna czy segmentacja rynku. W
części dotyczącej ceny poruszono m.in. zagadnienia funkcji i ich ekonomicznego
znaczenia dla gospodarki. Szczególnie istotne są rozważania dotyczące polityki cen w
turystyce w tym stosowanych strategii, metod ich ustalania czy zróżnicowania
poziomu cen.
Rozdział czwarty poświęcono problematyce promocji i dystrybucji w turystyce. W
części tej dokonano omówienia promocji, jej znaczenia, narzędzi oraz podejmowanych
działań, które prowadzą do zwiększenia zdolności i efektywności gospodarczej
przedsiębiorstw. W sposób szczegółowy omówiono problematykę reklamy i jej
zastosowania w przypadku usług turystycznych. Następnie scharakteryzowano najważniejsze
zagadnienia związane z dystrybucją. W ramach tej problematyki poruszane są takie
zagadnienia jak m.in.: pojęcie dystrybucji usług turystycznych, jej funkcje oraz ogniwa
i wiele innych.
Piąty rozdział omawia kwestie związane z systemem informacyjnym przedsiębiorstwa
turystycznego. Szczególne miejsce poświęcono jednostkom informacji turystycznej oraz
roli kształtowania personelu pracującego w przedsiębiorstwach turystycznych.
Na końcu każdego rozdziału zamieszczono pytania kontrolne, które pozwalają na
sprawdzenie przyswojonej wiedzy. Znajduje się tam również bibliografia
zawierająca przykładowe pozycje literatury, w których można znaleźć rozszerzenie
zagadnień omawianych w poszczególnych częściach pracy.
Książkę zamykają cztery aneksy zawierające słownik terminów turystycznych,
wybrane pojęcia marketingu turystyki, ważniejsze atrakcje turystyczne Polski wg
podziału na województwa oraz atrakcje turystyczne w wybranych krajach Europy.
Adam Oleksiuk - absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego. W 2004r. uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych w Kolegium
Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył Kurs dla
Kandydatów na Członków Rad Nadzorczych JSSP zakończony zdaniem egzaminu państwowego.
W latach 2004-2006 analityk gospodarczy Rządowego Centrum Studiów Strategicznych,
zajmujący się m. in. problematyką rozwoju polskiej i międzynarodowej turystyki. Od
2006 r. kieruje Zespołem Analiz Społeczno- Ekonomicznych w Ministerstwie Rozwoju
Regionalnym. Pracownik naukowo dydaktyczny. W latach 2001-2004 asystent w Wyższej Szkole
Finansów i Bankowości w Radomiu. Od 2004 r. adiunkt w Wyższej Szkole
Umiejętności w Kielcach oraz wykładowca w Wyższej Szkole Biznesu im. bp. Jana Chrapka
w Radomiu. Wykładowca przedmiotów: ekonomika turystyki, marketing usług turystycznych,
międzynarodowych stosunków gospodarczych. Promotor prac dyplomowych z zakresu
marketingu, turystyki, międzynarodowych stosunków gospodarczych i polityki regionalnej.
Autor ponad 30 publikacji z zakresu marketingu, turystyki, międzynarodowych stosunków
gospodarczych i polityki regionalnej m. in. książki "Konsument na rynku e-commerce".
Spis treści
Przedmowa
Rozdział 1. Istota turystyki i podstawowe pojęcia
1.1. Zarys historyczny, pojęcia i rodzaje turystyki
1.2. Popyt i podaż turystyczna
1.3. Funkcje i dysfunkcje turystyki
1.4. Biznes turystyczny w drodze do nowoczesności
1.5. Gospodarcze aspekty turystyki
1.6. Polityka turystyczna
Rozdział 2. Specyfika marketingu usług
2.1. Systemowe uwarunkowania rozwoju usług
2.2. Przedsiębiorczość w usługach
2.3. Oferta usługowa
2.4. Zachowania i oczekiwania nabywców usług
2.5. Istota i znaczenie marketingu turystycznego
2.6. Usługi turystyczne
Rozdział 3. Produkt i cena na rynku usług turystycznych
3.1. Istota i rodzaje produktu turystycznego
3.2. Produkt turystyczny w aspekcie regionalnym
3.3. Elementy produktu turystycznego
3.4. Cykl życia produktu
3.5. Profile segmentów w turystyce i ich
charakterystyka
3.6. Cena a popyt
3.7. Strategia cen w turystyce
3.8. Ceny podstawowe a ceny zróżnicowane
Rozdział 4. Promocja i dystrybucja na rynku usług turystycznych
4.1. Efektywna promocja sprzedaży produktów turystycznych
4.2. Marka turystyczna
4.3. Przekaz reklamowy w turystyce
4.4. Strategiczny plan reklamy
4.5. Pojęcie dystrybucji usług turystycznych
4.6. Typologia kanałów dystrybucji w turystyce
Rozdział 5. Zarządzanie informacją turystyczną
5.1. System informacyjny przedsiębiorstwa turystycznego
5.2. Zadania jednostek organizacyjnych systemu informacji turystycznej
5.3. Rodzaje informacji turystycznych w bazie systemu "it"
5.4. Wykorzystywanie programów komputerowych i Internetu w informacji turystycznej
5.5. Pozostałe narzędzia systemu informacji turystycznej
Aneks 1. Słownik terminów turystycznych
Aneks 2. Wybrane pojęcia marketingu turystyki
Aneks 3. Ważniejsze atrakcje turystyczne Polski według podziału na województwa
Aneks 4. Atrakcje turystyczne w wybranych krajach Europy
Spis tabel
Spis rysunków
Spis literatury
326 stron, B5, miękka oprawa