W książce przedstawiono działania marketingowe nastawione na
pozyskiwanie klientów w obszarach dynamicznie rozwijających się funkcji finansowych
(kredytowych) zarówno w instytucjach finansowych, jak i w podmiotach tradycyjnie
nienależących do branży finansowej. Autor zdefiniował i przybliżył pojęcie enklaw
finansowych, opisał strategie produktów i cen stosowanych przez te podmioty.
Punktem wyjścia do rozważań jest teza, że cena pieniądza oferowana
klientom w enklawach finansowych jest znacznie niższa od średnich cen rynkowych, a nawet
zerowa. Autor, analizując przypadki konkretnych enklaw - kas mieszkaniowych, oferty
zintegrowanej SKOK, kredytu C2C na platformie internetowej itp., odpowiada na istotne
pytania - jak możliwe jest funkcjonowanie tego typu enklaw, na czym polega istota
stosowanego przez nie marketingu oraz kto je finansuje? Praca opiera się na solidnych
podstawach analizy studiów przypadków, danych statystycznych, kwerend literaturowych
oraz badań własnych i obcych.
Piotr Masiukiewicz jest doktorem nauk o zarządzaniu, członkiem
Towarzystwa Naukowego Prakseologii. Przez wiele lat pełnił funkcje prezesa i wiceprezesa
w zarządach banków, m.in. Mazowieckiego Banku Regionalnego i Banku Przemysłowego, był
członkiem rad nadzorczych spółek, w tym Staropolskiego Domu Maklerskiego i Biura
Informacji Kredytowej. Przeprowadził sanację 8 banków. Obecnie jest pracownikiem
naukowym Katedry Marketingu SGH. Opublikował ponad 70 artykułów fachowych; jest autorem
lub współautorem książek: "Zarządzanie bankiem", "Stopy procentowe w
bankach", "Finanse w zadaniach" (wspólnie z J. Ostaszewskim).
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Pojęcie i teoretyczne podstawy enklaw finansowych
1.1. Pojęcie i przesłanki powstawania enklaw finansowych
1.2. Przyczynek do teorii enklaw finansowych
1.3. Rynek kredytów konsumpcyjnych w Europie
Rozdział 2. Specyfika produktów finansowych i ich cen
2.1. Cechy produktów finansowych
2.2. Rodzaje cen
2.3. Strategie cen. Nowe tendencje
Rozdział 3. Regulacje prawne cen produktów finansowych
3.1. Regulacje Unii Europejskiej
3.2. Prawo krajowe
3.3. Ochrona konsumentów
3.4. Ceny zakazane przez prawo
3.5. Regulacje prawne reklamy cen
3.6. Kierunki dalszych zmian
Rozdział 4. Postrzeganie cen a decyzje finansowe
4.1. Czynniki percepcji cen
4.2. Świadomość cenowa w świetle badań
4.3. Specyficzne czynniki decyzji cenowych klientów
4.3.1. Siła potrzeb finansowych
4.3.2. Postawy wobec wydawania pieniędzy
4.3.3. Luka percepcji cen
4.3.4. Substytucyjność w zaspokajaniu potrzeb finansowych
4.3.5. Efekt przeniesienia
4.3.6. Bariery informacyjne
4.3.7. Zaufanie publiczne
4.3.8. Lojalność klientów
4.3.9. Rachunkowość mentalna i inne czynniki behawioralne
Rozdział 5. Modele enklaw finansowych. Produkty i ceny
5.1. Instytucje kredytowe
5.1.1. Kredyt bankowy w cenie prowizji
5.1.2. Obligacja prywatyzacyjna BWP
5.1.3. Kredyty zero procent w sieciach handlowych
5.1.3.1. Rozwój produktów finansowych w globalnym handlu
5.1.3.2. Kredyt zero procent i inne produkty
5.1.3.3. Nowe wartości dla klientów a rozwój bankowości sieci handlowych
5.1.4. Kasy mieszkaniowe
5.1.5. Preferencje cenowe w zintegrowanej ofercie banku
5.1.6. Oferty zintegrowane SKOK
5.1.6.1. Specyfika kas
5.1.6.2. Niskoprocentowy kredyt
5.2. Instytucje finansowe non-banking
5.2.1. Kredyt C2C na platformie internetowej
5.2.2. System argentyński
5.2.3. Sprzedaż lawinowa
5.2.4. Kredyt z autospłatą
5.2.5. Oferty pozorowane
5.2.5.1. Fikcyjne linie kredytowe na rynku UE
5.2.5.2. Kredyt bez amortyzacji (oszustwo zaliczkowe)
Rozdział 6. Elementy analizy marketingowej enklaw finansowych
6.1. Konkurencyjność i cykl życia produktów
6.2. Subsydiowana sprzedaż krzyżowa
6.3. Promocja i sukces cenowy
6.4. Łańcuch wartości dla klienta
6.5. Wartość klienta
Zakończenie
Dodatek: Instrumenty bezodsetkowe w Islamie
Wstęp
1. Idea pożyczek bezodsetkowych
2. Produkty finansowe
3. Systemy gwarantowania depozytów bankowych
4. Marketing
5. Kierunki rozwoju bankowości islamskiej
Bibliografia
190 stron, B5, miękka oprawa