Na dojrza³ych rynkach osi±gniêcie trwa³ego wzrostu zysków jest zadaniem
coraz trudniejszym. Wiêkszo¶æ firm wykorzysta³a ju¿ ca³kowicie mo¿liwo¶æ redukcji
kosztów jako ¼ród³a oszczêdno¶ci. Konkurencja jest ostra, a szanse na
wprowadzenie innowacyjnego produktu – nik³e. W obliczu takich ograniczeñ wielu
mened¿erów skupia siê jedynie na zwiêkszaniu i utrzymaniu udzia³u w rynku,
co ma zapewniæ wy¿sze zyski.
Hermann Simon, Frank F. Bilstein i Frank Luby twierdz±, ¿e ka¿da firma ma
szanse wygenerowania zysku stanowi±cego od 1 do 3 procent ich rocznego przychodu, je¶li
zdecyduje siê obraæ zupe³nie inn± drogê postêpowania. Jaki jest klucz do sukcesu?
Nale¿y przekonfigurowaæ marketing mix, tak aby sprzedawaæ produkty i us³ugi w sposób
nieintuicyjny.
Opieraj±c siê na bogatych do¶wiadczeniach zebranych w pracy w roli
konsultantów, autorzy przedstawiaj± mnóstwo skutecznych strategii, zawieraj±cych
miêdzy innymi wskazówki, jak:
- zidentyfikowaæ potencjalne ¼ród³a zysku,
- podejmowaæ decyzje marketingowe, opieraj±c siê na obiektywnej,
dog³êbnej analizie, a nie na intuicji i emocjach,
- dokonaæ segmentacji klientów wed³ug nowego kryterium, czyli ich
chêci do zap³aty, a nastêpnie skomponowaæ dla nich odpowiednie pakiety
produktowo-us³ugowe,
- dokonaæ strategicznej podwy¿ki cen i oprzeæ siê pokusie ich
ponownej redukcji, gdy pojawia siê zagro¿enie ze strony konkurentów,
- stworzyæ system motywacyjny, który zachêci s³u¿by marketingowe i sprzeda¿owe
do skoncentrowania siê na zysku.
Bez w±tpienia jest to ksi±¿ka prowokacyjna, która rozprawia siê z wszechobecnym
dogmatem udzia³u w rynku. Przedstawia nowe podej¶cie i zestaw narzêdzi
niezbêdnych dla mened¿erów pragn±cych doprowadziæ firmê do szczytowych wyników na
dojrza³ych rynkach.
Hermann Simon jest za³o¿ycielem i prezesem firmy konsultingowej
Simon-Kucher & Partners Strategy and Marketing Consultants (SKP) w Niemczech.
Frank F. Bilstein oraz Frank Luby s± partnerami w spó³ce i pracuj±
w bostoñskim oddziale firmy.
OPINIE
Udzia³ w rynku i rentowno¶æ musz± byæ zrównowa¿one. Niestety ta ostatnia
jest czêsto pomijana. Ta ksi±¿ka jest cennym ¼ród³em wiedzy pozwalaj±cej
skorygowaæ b³êdy.
- Peter F. Drucker
Zwiêkszanie udzia³u w rynku czêsto odzwierciedla ego kierownictwa. Natomiast to,
co jest istotne dla udzia³owców, to generowane zyski. Jedynie zrozumienie, na którym
etapie cyklu ¿ycia znajduje siê rynek, pozwoli nam podtrzymaæ poziom zysków. Ta ksi±¿ka
pomaga nam to sobie uzmys³owiæ.
- J. Joe Ricketts, za³o¿yciel i prezes Ameritrade
Skupiaj±c siê na ciêciu kosztów po stronie wydatków, mened¿erowie czêsto nie
dostrzegaj± potencjalnych ¼róde³ zysku po stronie przychodów. Zasady przedstawione
w tej ksi±¿ce pozwol± firmom wykorzystaæ na w³asne potrzeby wszystkie d¼wignie
marketingowe, a w szczególno¶ci niezmiernie skuteczn± d¼wigniê cenow±.
- James Q. Crowe, dyrektor zarz±dzaj±cy Level3 Communications
Wolumen sprzeda¿y i udzia³ w rynku nie powinny byæ g³ównymi priorytetami
– rentowny wzrost stanowi w³a¶ciwe wyzwanie.
- Dieter Zetsche, dyrektor zarz±dzaj±cy DaimlerChrysler
224 strony, A5, miêkka oprawa