Książka ta prezentuje konkretne produkty, umożliwiając dokładne zapoznanie się z
procesami projektowania. Jakie są główne aspekty tworzenia produktu, okres jego
użytkowania, i rynek? Celem tej książki jest ukazanie materialnych i metafizycznych
aspektów w projektowaniu produktu.
Wzornictwo przemysłowe to wieloznaczny termin zawierający w sobie projektowanie
oświetlenia, mebli, grafikę, modę a także projektowanie przemysłowe. Wraz z
komunikacją globalną, ograniczenia percepcji i materii zacierają się. Różnorodność
narzuca nowe formy komunikacji, konfrontacji i kreatywności. Zjawisko to widoczne jest w
portfoliach różnych projektantów prezentujących odmienne style. Jednakże, wciąż
istnieją (i zawsze będą istnieć) wąskie specjalizacje w dziedzinie projektowania
produktu. Czy projektanci to nowa generacja futurologów? Nie, ale powinni znać potrzeby
ludzi, umieć odczytać relacje między przeszłością, teraźniejszością a
przyszłością, oraz przewidywać zmiany polityczne, społeczne i emocjonalne jakie
zachodzą w ich otoczeniu. Rozwój technologii w systemach informacyjnych i logistycznych
sprawił, że "globalni sąsiedzi" zbliżyli się do siebie. Projektowanie
stało się nową formą ekspresji, zaś produkty - środkiem wymiany. Produkty jako
wymienniki tworzą dochód. Postrzeganie designu w biznesie zmieniło się. Jest ono
obecnie kluczowym elementem wielkich korporacji. Firmy zauważyły, że inwestowanie w
design jest opłacalne. Dokładnie przemyślany produkt może stać się ikoną -
wizytówką firmy lub projektanta. Gwarantuje też wyjątkową pozycję na rynku.
Projektowanie produktu dotyczy tworzenia obiektu począwszy od rysunków, szkiców,
prototypów lub modeli, poprzez fazę produkcji, logistyki, aż po dystrybucję. Produkty
są projektowane zgodnie z określonymi wartościami wyznaczonymi przez projektanta,
klienta lub końcowego użytkownika. Produkt "istnieje" dopóki moda lub postęp
technologiczny nie narzucą nam nowego kryterium wyboru. Jak można tworzyć w sposób
bardziej innowacyjny i odważny uwzględniając jednocześnie oczekiwania użytkowników?
Produkty określają naszą pozycję społeczną. Może prowadzić to do manipulowania
kontekstem społecznym produktu. Obecnie możliwości wyboru są nieograniczone. Jak,
wobec tego, ulepszyć istniejący przedmiot lub zaoferować coś nowego? W obliczu
globalizacji i nowych technologii, twórcy powinni na nowo zastanowić się nad pytaniem
"czym jest wzornictwo" Na kim spoczywa odpowiedzialność za projektowanie
przyszłości i spełnianie naszych oczekiwań?"
256 stron, oprawa miękka