Dynamiczny rozwój nowoczesnych form komunikacji wywiera zasadniczy
wpływ na zmiany procesów gospodarowania i spojrzenie na usługi. Jeszcze niedawno nikt
nie przypuszczał, że usługi będzie można świadczyć na odległość, przy
wykorzystaniu komputera, Internetu czy mobilnego aparatu telefonicznego. Zachodzące we
współczesnym świecie dynamiczne zmiany technologiczne oddziałują na funkcjonowanie
rynku usług i sposób ich świadczenia, a także na zaspokajanie potrzeb przez
konsumentów i ich gospodarstwa domowe. Należy także podkreślić, że współcześnie
konsumenci mogą korzystać nie tylko z e-usług świadczonych w kraju zamieszkania, ale
także z e-usług transgranicznych.
Publikacja poświęcona jest analizie zachowań konsumentów na rynku e-usług w
wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, tj. w Estonii, na Litwie, Łotwie, w Polsce
i na Ukrainie. Zaprezentowano e-usługi pogrupowane w trzy bloki – usługi publiczne
(e-administracja, e-zdrowie, e-edukacja), usługi związane z czasem wolnym (e-handel,
e-kultura, e-turystyka) i usługi finansowe (e-bankowość, e-ubezpieczenia).
Są to sfery, które będą miały w bliższej i dalszej przyszłości
znaczący wpływ na kształtowanie nowoczesnego społeczeństwa. Jest to także element
tworzenia społeczeństwa bez granic. Wyniki badań pozwoliły stworzyć profil
e-konsumentów korzystających z poszczególnych usług.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Internet we współczesnym świecie
1.1. Przemiany cywilizacyjne
1.2. Internet jako współczesne medium komunikacji rynkowej
1.3. Zmiany w dostępie i korzystaniu z internetu w krajach Unii
Europejskiej
Rozdział 2. Konsument w wirtualnej przestrzeni
2.1. Charakterystyka e-konsumenta
2.2. Prosument w sieci
2.3. Konsument w dobie kryzysu
Rozdział 3. E-usługi publiczne (e-administracja, e-zdrowie, e-edukacja)
3.1. E-administracja jako przejaw budowania partnerskich relacji między
urzędem a klientem
3.2. E-zdrowie szansą na poprawę opieki zdrowotnej i poziomu wiedzy o
zdrowiu
3.3. E-edukacja szansą na upowszechnianie wiedzy
Rozdział 4. E-usługi a zagospodarowanie czasu wolnego (e-handel,
e-turystyka, e-kultura)
4.1. Korzystanie z e-handlu jako element wyzwalania i zagospodarowania
czasu wolnego
4.2. Korzystanie z e-kultury jako formy zagospodarowania czasu wolnego
4.3. E-turystyka jako forma ułatwiająca korzystanie z usług
turystycznych
Rozdział 5. E-usługi związane z finansami gospodarstw domowych
(e-bankowość i e-ubezpieczenia)
5.1. E-bankowość jako forma zarządzania finansami gospodarstwa domowego
5.2. E-ubezpieczenia jako forma ułatwiająca kontakt z ubezpieczycielem
Rozdział 6. Ochrona i edukacja e-konsumentów
6.1. Prawa dotyczące korzystania z e-usług
6.2. Usługi prokonsumenckie jako element budowania zaufania konsumentów
do e-biznesu
6.3. Znaczenie e-edukacji konsumenckiej dla wzmacniania pozycji
konsumentów na rynku
Zakończenie
Bibliografia
204 strony, B5, oprawa miękka