Od kilku lat obserwujemy w Polsce wyraźną intensyfikację działań
marketingowych podejmowanych przez jednostki terytorialne każdej skali. Promocja miast,
opracowywanie strategii marketingowych produktów turystycznych, budowanie marek regionów
stały się faktem. Także literatura przedmiotu wzbogaciła się w tym okresie o nowe
pozycje traktujące o marketingu terytorialnym, a media coraz częściej przekazują
relacje z wydarzeń w miastach, informują o kampaniach promocyjnych, poddają krytyce
aktywności promocyjne jednostek terytorialnych.
Popularność podejścia marketingowego w jednostkach terytorialnych nie oznacza jednak,
że zagadnienia z tego zakresu zostały wyczerpane. Wręcz przeciwnie, popularność
wymusza profesjonalizację i dalszy rozwój dziedziny marketingu terytorialnego.
Podnoszeniu poziomu i jakości wymiaru praktycznego oraz rozwojowi aspektów teoretycznych
tej dyscypliny służą niewątpliwie analizy takie jak studia przypadków.
Niniejsza publikacja obejmuje całe spektrum przykładów związanych z
implementacją marketingu w jednostkach terytorialnych: od kreowania wizerunku krajów
europejskich po analizę działań marketingowych słabo rozwiniętych gmin polskich.
Spis treści:
WSTĘP
DOPASOWANIE WIZERUNKÓW WYDARZENIA I DESTYNACJI NA PRZYKŁADZIE MISTRZOSTW ŚWIATA
W PIŁCE NOŻNEJ 2006 W NIEMCZECH
dr Magdalena FLOREK, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
dr Andrea INSCH, University of Otago, Nowa Zelandia
WYKORZYSTANIE INSTRUMENTÓW KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ PRZEZ UZDROWISKO (NA
PRZYKŁADZIE GMINY IWONICZ ZDRÓJ)
dr Marcin GĘBAROWSKI, Politechnika Rzeszowska
KSZTAŁTOWANIE WIZERUNKU MIASTA POSTSOCJALISTCZNEGO NA PRZYKŁADZIE ZAMBROWA
dr Ewa GLIŃSKA, Politechnika Białostocka
mgr Anna KOWALEWSKA, PENTOR Research International
BUDOWANIE MARKI NARODOWEJ POPRZEZ ZARZĄDZANIE EFEKTEM KRAJU POCHODZENIA.
PRZYPADEK FORUM WIODĄCYCH HISZPAŃSKICH MAREK.
dr Marta H EREŻNIAK, Uniwersytet Łódzki
ZASTOSOWANIE KONCEPCJI USP W STRATEGII ROZWOJU MIASTA NA PRZYKŁADZIE MIASTA
KÓRNIK
dr Karolina JANISZEWSKA, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
ZASTOSOWANIE MARKETINGU TERYTORIALNEGO PRZEZ WŁADZE SŁABO ROZWINIĘTYCH
JEDNOSTEK SAMORZĄDOWYCH (POWIAT BRZEZIŃSKI, WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE)
mgr Przemysław KOBUS, Uniwersytet Łódzki
Prof nadzw. dr hab. Janusz ZROBEK, Uniwersytet Łódzki
ROLA AKTYWNOŚCI WŁADZ SAMORZĄDOWYCH W KSZTAŁTOWANIU WIZERUNKU TURYSTYCZNEGO
JEDNOSTKI TERYTORIALNEJ (NA PRZYKŁADZIE POWIATU BIESZCZADZKIEGO)
dr Wiesiawa KUŹNIAR, Uniwersytet Rzeszowski
dr Marta KAWA, Uniwersytet Rzeszowski
KONFERENCJE W ROZWOJU MIAST EUROPEJSKICH
dr Grzegorz LESZCZYŃSKI, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
dr Marek ZIELIŃSKI, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
dr Piotr ZMYŚLONY, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
POZNAŃ ZA PÓŁ CENY: PRZYKŁAD PROMOCJI SPRZEDAŻY PRODUKTU TURYSTYCZNEGO MIASTA
mgr Jan MAZURCZAK, Poznańska Lokalna Organizacja Turystyki mgr Marcin OLSZEWSKI,
Akademia Ekonomiczna w Poznaniu dr Piotr ZMYŚLONY, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
WSPÓŁPRACA I KOMUNIKACJA WŁADZ LOKALNYCH Z MIESZKAŃCAMI -PRZYPADEK 3 GMIN
TURYSTYCZNYCH
dr hab. Agnieszka NIEZGODA, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
UPOWSZECHNIANIE ZARZĄDZANIA MARKETINGOWEGO W POLSKICH SAMORZĄDACH TERYTORIALNYCH
dr hab. Jacek F. NOWAK, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
mgr Tomasz POTKAŃSK1, Związek Miast Polskich
ELEMENTY MARKETINGU URBANISTYCZNEGO W STRATEGII ROZWOJU MIASTA 1 GMINY
KRASNOBRÓD. STUDIUM PRZYPADKU
mgr inż. arch. Anna POLSKA, Uniwersytet Marii Curie-Sklodowskiej w Lublinie
MARKETINGOWA ORIENTACJA LOKALNEJ POLITYKI ROZWOJU GMINY TERESPOL. STUDIUM
PRZYPADKU
dr Jan POLSKI, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
TURYSTYCZNE PRODUKTY MARKOWE NA PRZYKŁADZIE KALISZA Dr Robert
ROMANOWSKI, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
KREOWANIE MARKI REGIONU NA PRZYKŁADZIE MIAST POLSKICH - KOLEJNY TREND CZY SPOSÓB NA
PRZEWAGĘ KONKURENCYJNĄ?
Dr Agnieszka SMALEC, Uniwersytet Szczeciński
148 stron, oprawa miękka