Dynamiczne przemiany w świecie sztuki audiowizualnej, jak i zmiana reguł
refleksji nad zjawiskami przez nią dostrzeganymi – tak przecież odległymi od sfery
dotychczasowych zainteresowań estetyków i teoretyków kina – zmuszają obecnie tych
ostatnich do uważnego śledzenia faktów oraz analizy
procesu inkubacji marketingowej, której niewątpliwie podlega współczesne kino.
Product placement jest jednym ze zjawisk, które można umieścić w
szeregu pytań o tożsamość kulturową naszych czasów, stanowiącym o globalności i
dynamicznie rozprzestrzeniającej się transkulturowości.
Niniejsza książka składa się z trzech głównych części. Celem części pierwszej
jest przedstawienie światowej historii product placement oraz uzupełnienie jej o
informacje dotyczące tego zjawiska w kinematografii polskiej. W drugiej części
określono specyfikę tego zjawiska i jego miejsce we współczesnej myśli medioznawczej
oraz przedstawiono klasyfikację product placement. W części trzeciej znajdują się
interpretacje wybranych polskich dzieł filmowych powstałych w latach 1989–2006.
Dzięki uwzględnieniu perspektywy historycznej, marketingowej i psychologicznej możliwe
było pełniejsze zobrazowanie zagadnienia product placement, które wpisuje się na
stałe w główny nurt współczesnych badań medioznawczych na świecie.
Spis treści:
Wstęp (Stan badań nad product placement)
Historia productplacement
Wczesna epoka product placement
Product ptacement w początkach ery filmu dźwiękowego
Product placement po II wojnie światowej
Product placement w okresie boomu gospodarczego
Reklama, promocja, product placement w czasach współczesnych
Product placement w czasach ponowoczesnych
Wolny rynek producencki i zmiany w finansowaniu polskiej kinematografii na łamach
"Kina"
Podsumowanie
Product placement jako rodzaj strategii marketingowej charakterystycznej dla
rzeczywistości ponowoczesnej
Product placement a rzeczywistość ponowoczesna i społeczeństwo konsumpcyjne
Product placement jako rodzaj strategii promocyjnej Rodzaje product ptacement
Analiza filmów
Polski pre-product placement
Analiza - kryterium "reżyser"
Analiza - kryterium "gatunek".
Polska komedia romantyczna
Młodzieżowy film akcji
Świadectwo przemian społeczno-gospodarczych
Nowe zjawisko społeczne
Adaptacje
Wnioski końcowe
Filmografia wraz z występującymi markami produktów
Bibliografia
268 stron, oprawa twarda