„Praca stanowi istotne uzupełnienie luki występującej w literaturze
przedmiotu (...) ujmuje problemy koncentracji handlu i strategii konkurencyjnych
realizowanych przez przedsiębiorstwa handlowe na tle dokonanej przez Autora kompleksowej
i wszechstronnej diagnozy stanu funkcjonowania i rozwoju polskiego handlu. (...) oprócz
walorów naukowych posiada istotne walory pragmatyczne. Z pożytkiem może być
wykorzystana w praktyce przedsiębiorstw handlowych przy formułowaniu ich strategii
konkurencyjnych."
(z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Urszuli Kałążnej-Drewińskiej)
„Za najbardziej wartościowe rezultaty pracy uznaję:
- bogaty materiał statystyczny i faktograficzny obrazujący przebieg
procesów koncentracji i integracji w handlu,
- ocenę przydatności instrumentów konkurowania w warunkach postępującej
koncentracji,
- empiryczną weryfikację rzeczywistego wykorzystania tych instrumentów w
strategiach konkurowania przedsiębiorstw handlowych."
-
(z recenzji wydawniczej dra hab. Franciszka Misiąga)
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Handel jako dział gospodarki narodowej
1.1. Istota i funkcje handlu
1.2. Teorie objaśniające rozwój handlu
1.3. Podmiotowa struktura handlu
1.4. Klasyfikacja form handlu stacjonarnego i niestacjonarnego
1.5. Rozwój formatów sklepów wielkopowierzchniowych
1.5.1. Domy towarowe i handlowe
1.5.2. Centra handlowe
1.5.3. Hipermarkety i supermartety
1.5.4. Sklepy dyskontowe
1.6. Handel internetowy i inne formy sprzedaży pozasklepowej
Rozdział 2
Przesłanki i natężenie procesów koncentracji handlu
2.1. Cele, formy i miary koncentracji
2.2. Koncentracja a integracja
2.3. Wpływ globalizacji rynku na procesy koncentracji handlu
2.4. Zmiany wielkości i struktury sieci handlowej oraz dynamiki sprzedaży
2.5. Stopień koncentracji handlu detalicznego w Polsce i źródła sukcesu handlu
sieciowego
2.6. Koncentracja handlu w wybranych krajach europejskich
Rozdział 3
Wpływ koncentracji na ewolucję strategii konkurencji i instrumentów
konkurowania
3.1. Klasyfikacja strategii i instrumentów konkurencji w handlu
3.2. Relacje z dostawcami jako sposób uzyskiwania przewagi konkurencyjnej przez sieci
handlowe
3.3. Rola asortymentu i marki własnej w strategiach skoncentrowanych i zintegrowanych
sieci handlowych
3.4. Polityka cen i marż
3.5. Merchandising detalistów wielkopowierzchniowych
3.6. Obsługa konsumentów i pakiet usług sprzedażowych
Rozdział 4
Znaczenie koncentracji dla funkcjonowania handlu kupieckiego
4.1. Sklepy powszechne i specjalistyczne jako formy handlu drobnodetalicznego
4.2. Szansę i bariery rozwoju systemów franczyzowych
4.3. Trendy rozwojowe handlu i przyszłość handlu kupieckiego
Rozdział 5
Wpływ koncentracji handlu na potrzebę regulacji systemowych
5.1. Pozytywne i negatywne skutki koncentracji handlu
5.2. Polityka handlowa państwa
5.3. Prawne instrumenty oddziaływania samorządu terytorialnego na rozwój handlu
Rozdział 6
Koncentracja i konkurencja w handlu w świetle wyników badań empirycznych
6.1. Metodyka badań
6.1.1. Zakres badań oraz pierwotne i wtórne źródła informacji
6.1.2. Cele badań i metody doboru prób badawczych
6.2.Analiza wyników badań operatorów sieci, kierowników sklepów i strategicznych
dostawców
6.2.1. Natężenie procesu koncentracji
6.2.2. Stopień standaryzacji sieci i zakres autonomii jednostek handlowych
6.2.3. Instrumenty konkurowania
6.2.4. Relacje sieci handlowych z dostawcami
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunkowi tabel
Aneks
345 stron, B5, oprawa miękka