Podręcznik ukazuje kompleksowe podejście do przemian w handlu i jego
struktur instytucjonalnych i funkcjonalnych w kontekście uwarunkowań rynkowych,
przyczyniających się do zmian modeli funkcjonowania przedsiębiorstw, nowych sposobów
myślenia o działaniu przedsiębiorstw detalicznych i ich roli w łańcuchu tworzenia
wartości.
Książka systematyzuje tę wiedzę, wprowadza porządek terminologiczny, co jest
niesłychanie istotne dla jej przyszłych Czytelników.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Model biznesu jako koncepcja funkcjonowania przedsiębiorstwa
1.1.Pojęcie modelu biznesu w naukach o zarządzaniu
1.2.Elementy konstytutywne modelu biznesu
1.3.Ewolucja modeli biznesu
1.4.Kreatywne podejście do kształtowania modeli biznesu
Rozdział 2. Istota i cechy modelu biznesu w handlu detalicznym
2.1.Wyróżniki handlu detalicznego jako działalności gospodarczej
2.2.Podstawowe elementy modelu biznesu w handlu detalicznym
Rozdział 3. Determinanty tworzenia nowych modeli biznesu w handlu detalicznym
3.1.Globalizacja gospodarki
3.2.Przemiany społeczne
3.3.Zachowania konkurentów
3.4.Nowe technologie informacyjne
3.5.Trend do przekraczania granic branży/sektora
Rozdział 4. Rodzaje modeli biznesu w handlu detalicznym
4.1.Modele biznesu według sposobu konfiguracji łańcucha wartości
4.2.Modele biznesu według form handlu detalicznego
4.3.Modele biznesu według stopnia specjalizacji działalności handlowej
4.4.Modele biznesu według form współdziałania przedsiębiorstw
4.5.Modele biznesu według stopnia internacjonalizacji działalności
Rozdział 5. Dywersyfikacja produktowa jako źródło innowacyjności modeli
biznesu przedsiębiorstw handlu detalicznego
5.1.Przesłanki dywersyfikacji produktowej przedsiębiorstw handlu detalicznego
5.2.Rodzaje dywersyfikacji produktowej w przedsiębiorstwie handlu detalicznego
5.2.1.Dywersyfikacja obsługiwanych segmentów nabywców (model jednoformatowy)
5.2.2.Dywersyfikacja formatowa (model wieloformatowy)
5.2.3.Dywersyfikacja pokrewna (model wielosektorowy związany)
5.2.4.Dywersyfikacja konglomeratowa (model wielosektorowy niezwiązany)
Rozdział 6. Modele biznesu w handlu elektronicznym
6.1.Powstanie i ewolucj a systemu biznesu elektronicznego
6.2.Ogólna klasyfikacja modeli biznesowych w handlu elektronicznym
6.3.Charakterystyka wybranych modeli biznesowych w handlu elektronicznym
6.3.1.Aukcje internetowe
6.3.2.Sklepy internetowe
6.3.3.Pasaże handlowe w Internecie
6.3.4.Platformy handlowe
Rozdział 7. Tworzenie centrów handlowych jako przejaw innowacyjności w sektorze
handlu
7.1.Pojęcie i ewolucja centrów handlowych
7.2.Rodzaje centrów handlowych
7.3.Modelowe rozwiązania w zakresie projektowania i zarządzania centrami handlowymi
Rozdział 8. Modele biznesu przedsiębiorstw handlu detalicznego w świetle badań
empirycznych
8.1.Koncepcja badań
8.1.1.Schemat analityczny badań
8.1.2.Metodyka badań
8.1.3.Charakterystyka badanej zbiorowości
8.2.Elementy modeli biznesu przedsiębiorstw handlu detalicznego
8.2.1.Profil działalności i tworzenie wartości dla klienta
8.2.2.Zasoby i konfiguracja łańcucha wartości
8.2.3.Budowanie pozycji na rynku
Zakończenie
Załącznik (kwestionariusz ankiety)
Bibliografia
216 stron, B5, oprawa miękka