Zarówno w teorii, jak i w praktyce funkcjonuje przekonanie, iż marketing jest tą
dziedziną działalności, której efekty najtrudniej jest zmierzyć, a co za tym idzie,
niezwykle trudno udowodnić jest zyskowność działań podejmowanych w tym zakresie.
Podejście to w wielu przypadkach znajduje uzasadnienie. Marketing to filozofia
działania, to orientacja przedsiębiorstwa ukierunkowana nie tylko na zysk, ale
również, a nawet przede wszystkim na klienta, jego potrzeby, pragnienia. Próba
zupełnego wyizolowania działań marketingowych od pozostałych dziedzin działalności
organizacji jest z góry skazana na porażkę.
Czy w związku z tym jednoznaczne wskazanie efektów inwestycji
marketingowych również nie jest możliwe?
Teoria dostarcza praktykom gospodarczym bardzo szerokiego instrumentarium z
zakresu kontroli marketingowej. Zasadniczą wadą tychże narzędzi jest jednak wycinkowe,
fragmentaryczne traktowanie działań podejmowanych w zakresie marketingu. Żadne
spośród dostępnych do niedawna narzędzi kontroli nie traktuje działalności
marketingowej, zwłaszcza jej efektów, jako złożonego problemu, wymagającego
kompleksowego podejścia. Istnieje jednak narzędzie, które umożliwia dokonanie
wszechstronnej, kompleksowej analizy działalności marketingowej. Jest to audyt
marketingowy.
Książka dostarcza wiedzę niezbędną do efektywnego stosowania audytu
marketingowego.
Zawiera m.in. analizę:
- obszarów działalności organizacji podlegających audytowi,
- metod i narzędzi stosowanych w audycie,
- miejsca audytu marketingowego w systemie kontroli marketingowej oraz pośród innych
rodzajów audytu,
- relacji między kontrolą, controllingiem i audytem marketingowym,
- stopnia wykorzystania audytu jako narzędzia kontroli marketingowej w polskich
przedsiębiorstwach.
Spis treści:
Wstęp
Podziękowania.
Część I
Kontrola jako element działalności gospodarczej
Rozdział 1
Istota i miejsce kontroli marketingowej w procesie zarządzania marketingowego
Rozdział 2
Rodzaje i zakres kontroli marketingowej
Rozdział 3
Funkcje i przebieg kontroli marketingowej
Rozdział 4
Miejsce kontroli marketingowej w kontroli działalności przedsiębiorstwa -
związek kontroli marketingowej z innymi rodzajami kontroli
Rozdział 5
Związek kontroli marketingowej z controllingiem marketingowym
Rozdział 6
Stopień realizacji kontroli marketingowej w polskich przedsiębiorstwach.
Część II
Audyt działalności gospodarczej
Rozdział 7
Historia audytu
Rozdział 8
Interpretacje audytu w literaturze .
Rozdział 9
Umiejscowienie audytu marketingowego w klasyfikacji audytów.
Rozdział 10
Funkcje i zadania audytu
Część III
Cele i zakres analiz audytu marketingowego
Rozdział 11
Ewolucja audytu marketingowego
Rozdział 12
Zakres przedmiotowy audytu marketingowego
Rozdział 13
Audyt środowiska marketingowego
Rozdział 14
Audyt strategii marketingowych
Rozdział 15
Audyt organizacji marketingu
Rozdział 16
Audyt systemu marketingu
Rozdział 17
Audyt efektywność marketingu
Rozdział 18
Audyt funkcji marketingu
Rozdział 19
Metody wykorzystywane w audycie marketingowym
Rozdział 20
Charakterystyka wskaźników marketingowych
Rozdział 21
Wykorzystanie audytu marketingowego w polskich przedsiębiorstwach ,
Bibliografia
228 stron, B5, oprawa miękka