Złożoność, zmienność i rosnąca konkurencyjność rynku zmusza firmy do
pozyskiwania nabywców coraz bardziej wyszukanymi (wyrafinowanymi) metodami, co w efekcie
prowadzi do zasypywania konsumentów szeregiem informacji, a rynek i oferta towarowa
stają się coraz mniej przejrzyste. Dynamiczne zmiany w strukturze ofert (coraz więcej
nowości) pogłębiają dodatkowo ten stan rzeczy i utrudniają konsumentowi podjęcie
właściwej decyzji zakupowej.
W dobie, gdy konsument przestał być biernym odbiorcą reklam czy innych
działań marketingowych zachęcających go do zakupu, a stał się bardziej niż
kiedykolwiek świadomym uczestnikiem rynku dążącym do „przejęcia kontroli” nad
informacją o produkcie i jego oferencie, firmy zaczęły przywiązywać większą wagę
do budowania z nim trwałych relacji poprzez sprawną komunikację. Współczesny
konsument sam bowiem wyznacza zakres wiedzy, która jest mu niezbędna do podjęcia
decyzji o zakupie, a oferent produktu powinien mu to umożliwić poprzez tworzenie
zintegrowanych systemów komunikowania.
W niniejszej książce przedstawiono systemy i źródła informacji, wpływające na
decyzje zakupowe konsumentów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na występujące
zróżnicowanie.
Materiał empiryczny został skonfrontowany z istniejącymi możliwościami
korzystania z wielorakich źródeł informacji – zarówno tych tworzonych przez
oferentów produktów, jak i tych, na które nie mają oni wpływu lub wpływają w
sposób pośredni. Uwzględnia również świadomość polskich konsumentów w tym
zakresie.
Spis treści:
Wstęp
Determinanty wyborów konsumenckich w świetle literatury przedmiotu
Zaangażowanie konsumenta w poszukiwanie informacji jako warunek podjęcia decyzji zakupu
Czynniki wpływające na proces decyzyjny konsumentów
Konsument zaangażowany i niezaangażowany poznawczo
Ocena dostępnych alternatyw wyboru
Ryzyko w procesie podejmowaniadecyzji zakupu
Typologia zachowań konsumentów
Czynniki ekonomiczne wpływające na decyzje zakupowe konsumenta
Dochody i ceny
Produkty
Rola informacji marketingowej w procesie decyzyjnym konsumentów
Punkty sprzedaży jako czynnik wpływający na decyzje zakupowe konsumentów
Czynniki pozaekonomiczne
Czynniki kulturowe
Czynniki społeczne
Czynniki osobiste
Czynniki psychologiczne
Źródła informacji konsumenckiej dotyczące decyzji zakupowych
Pojęcie i znaczenie komunikowania
Środki i formy komunikowania
Pojęcie i klasyfikacja
Formy komunikowania a przyswajanie treści
Modele komunikowania
Media a komunikowanie
Źródła informacji konsumenckiej w Polsce
Źródła informacji konsumenckiej tworzone przez oferentów produktów (źródła
marketingowe)
Pozostałe źródła informacji konsumenckiej
Publiczne źródła informacji
Public relations jako działalność skierowana na tworzenie wizerunku firmy i źródło
informacji konsumenckiej Wizerunek i tożsamość firmyjako drogowskaz konsumenckich wyborów
Wybrane narzędzia PRjako źródło informacji konsumenckiej
Ocena wpływu źródeł informacji konsumenckiej na decyzje zakupowe polskich konsumentów
w świetle przeprowadzonych badań
Charakterystyka metody badań
Charakterystyka grupy badawczej Ogólna charakterystyka próby badawczej
Ocena stopnia zaangażowania konsumentów w poszukiwanie informacji przed dokonaniem
zakupu
Kryteria demograficzne a poszukiwanie informacji przez konsumentów Zależność między
rodzajem produktu a zaangażowaniem konsumentów w poszukiwanie informacji
Świadomość potrzeby korzystania z informacji w procesie decydowania o zakupie
Zależność między rodzajem produktu a czasem przeznaczonym na pozyskiwanie informacji
Wpływ reklamy na skrócenie czasu przeznaczanego na pozyskiwanie informacji o produkcie
Źródła informacji wykorzystywane przez konsumentów w procesie decydowania o zakupie
Konsumencka ocena wpływu reklamy na proces decydowania o zakupie
Reklama szeptana i jej wpływ na decyzje zakupowe konsumentów
Inne czynniki wpływające na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe
Wpływ opinii o oferencie produktów na decyzje zakupowe konsumentów
Wizerunek oferenta produktów a decyzje zakupowe
Wpływ pozytywnych i negatywnych informacji o firmie na proces decyzyjny konsumentów
Wpływ "ekologicznego wizerunku" oferenta produktów na decyzje zakupu jego
produktów przez badanych konsumentów
Społeczne aspekty działalności oferenta produktów a decyzje zakupowe konsumentów
Znaczenie medialnego obrazu firmy w procesie decyzyjnym konsumentów
Świadomość roli organizacji konsumenckich w poradnictwie zakupowym
Konsumencka ocena dostępności informacji o oferencie i jego produktach na rynku
polskim
Dostępność informacji o oferencie produktów Dostępność informacji o produktach
Zakończenie
Bibliografia
Załącznik 1.System ochrony praw konsumentów w krajach Unii Europejskiej
Załącznik 2.Rysunki do rozdziału 3
312 stron, oprawa twarda