Czy można zarobić na czymś, co jest za darmo?
Czy chińskie podróbki markowych ubrań poprawiają wyniki sprzedaży w
salonach Diora?
Czy naprawdę powinniśmy mieć wyrzuty sumienia, gdy ściągamy z sieci
pirackie kopie filmów i płyt?
Na te – i wiele innych! – pytań odpowiada Chris Anderson, autor
bestsellerowego Długiego ogona i redaktor naczelny „Wired”.
Gdy w 2007 roku grupa Radiohead udostępniła za darmo w internecie swój najnowszy
album In Rainbows, uznano to wydarzenie za punkt zwrotny. Korzeni ery darmowych produktów
trzeba jednak szukać wcześniej – Chris Anderson rozpoczyna swoją książkę m.in. od
historii Kinga Gillette’a, który zbudował istniejące do dziś przemysłowe imperium,
rozdając za darmo maszynki do golenia z wymiennymi ostrzami.
Anderson, opowiadając o tym, jak zarobić na darmowych produktach, daje
nam błyskotliwy wykład nowego modelu gospodarki i marketingu.
Za darmo to książka, która zaskakuje i prowokuje.
Spis treści:
Prolog
Rozdział 1. Narodziny za darmo
CZYM JEST ZA DARMO
Rozdział 2. Za darmo
Krótka definicja jednego z najczęściej mylonych pojęć
Rozdział 3. Trochę historii
O cyfrze zero, darmowym lunchu i wrogach kapitalizmu
Rozdział 4. Psychologia za darmo
Brzmi dobrze. Czy aby nie za dobrze?
CYFROWE ZA DARMO
Rozdział 5. Zbyt tani, by się liczyć
Jeśli coś z roku na rok tanieje o połowę, cena zero jest nieunikniona
Rozdział 6. "Informacja chce być darmowa"
Historia frazy, która zdefiniowała wiek cyfrowy
Rozdział 7. Jak konrkurować z za darmo
Microsoft miał na naukę dekady, Yahoo zaledwie miesiące
Rozdział 8. Demonetyzacja
Google i narodziny modelu ekonomicznego XXI wieku
Rozdział 9. Nowe modele mediów
Darmowe media to nic nowego. Nowa jest ekspansja tego modelu na cały świat online
Rozdział 10. Jaki jest zasięg darmonomii?
Chodzi nie tylko o dolary i centy
DARMONOMIA I ŚWIAT BEZ PIENIĘDZY
Rozdział 11. Nowa ekonomia
Jak żart sprzed stu lat stał się prawem cyfrowej ekonomii
Rozdział 12. Gospodarki niemonetarne
Jeśli nie pieniądze rządzą, to co?
Rozdział 13. Marnotrawstwo jest (czasem) dobre
Najlepsza droga, by wykorzystać dostatek, to zrezygnować z kontroli
Rozdział 14. Darmowy świat
Chiny i Brazylia przyczółkami za darmo. Czego możemy się od nich nauczyć?
Rozdział 1 5. Obrazy nadmiaru
Eksperymenty w społeczeństwie "postniedoboru" - od science fiction po religię
Rozdział 16. "Dostajesz to, za co płacisz"
I inne wątpliwości na temat za darmo
Epilog
Za darmo w dobie kryzysu ekonomicznego
Zasady za darmo
Dziesięć zasad myślenia o nadmiarze
Taktyka modelu freemium
Pięćdziesiąt modeli biznesowych za darmo
Podziękowania
248 stron, Format: 15.0x22.8cm, oprawa twarda