Ta książka proponuje bardzo oryginalne spojrzenie na jedną z
najbardziej podstawowych codziennych czynności – na zakupy.
Zwykle przyjmujemy, że w zakupach chodzi przede wszystkim o jednostki i
materializm. Miller odrzuca to założenie i podąża zaskakującą drogą analizy
zakupów na zasadzie analogii z antropologicznymi badaniami rytuału ofiarnego. Twierdzi,
że akt nabywania dóbr niemal zawsze powiązany jest z innymi relacjami społecznymi,
zwłaszcza tymi, których podstawą jest miłość i troska.
Przed przeczytaniem tej książki sądziłem, że teoria zakupów nie jest
możliwa. Zmieniłem zdanie. Daniel Miller przekonuje, że zakupy to praktyka rytualna
zorientowana na innych. W ten sposób przywraca serce ujęciom konsumpcji, które zbyt
często zakładają, że zakupy to czynność aspołeczna a nawet antyspołeczna.
Nadzwyczajne.
Nigel Thrift, University of Bristol
Daniel Miller jest profesorem antropologii w University College w
Londynie.
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
1. Miłość w supermarketach
2. Zakupy jako ofiara
3. Podmiot i przedmiot oddania
Przypisy
Bibliografia
Skorowidz
172 strony, B5, oprawa miękka