Kolejnemu zeszytowi naukowemu przygotowanemu przez pracowników i doktorantów
Katedry Handlu i Marketingu niezwykle trudno nadać tytuł, który odzwierciedlałby w
sposób jednoznaczny wspólną płaszczyznę poruszanych problemów.
Niewątpliwie jednak wszystkie rozważania skoncentrowane są na problematyce
szeroko pojętych instrumentów i strategii marketingowych oraz ich uwarunkowaniach.
Przedmiotem analizy są zarówno strategie przedsiębiorstw handlowych, jak i
przemysłowych, a także samorządowych.
Związane to jest w większości z zainteresowaniami badawczymi autorów oraz z
przygotowywanymi przez nich rozprawami, będącymi podstawą awansu naukowego. Mimo
wspomnianego rozszerzenia w stosunku do tytułu zeszytu szczegółowej problematyki
poruszanej w prezentowanych pracach łączą je wskazania dotyczące uwarunkowań oraz
możliwości wykorzystania działań marketingowych w wybranych dziedzinach. Dotyczy to
zarówno ewolucji i znaczenia poszczególnych instrumentów działań marketingowych oraz
ich skutków (np. budowanie lojalności klientów), jak i możliwości adaptacji znanych
instrumentów marketingowych do szczególnego obszaru i zakresu funkcjonowania marketingu
(np. marketingu terytorialnego). Tłumaczy to i uzasadnia dość ogólny tytuł zeszytu
Obszary i możliwości wykorzystania marketingu. W tak zarysowanej przestrzeni rozważań
mieści się analiza poziomu życia ludności, wskazująca na potencjalne możliwości i
skuteczność strategii marketingowej w danej społeczności i jej poszczególnych
segmentach, zdeterminowanych w znacznej mierze właśnie poziomem i rozkładem dochodów.
Znacząca część rozważań poświęcona została konkurencji. Analizie poddano tak
szczegółowe instrumenty, jak i wizerunek przedsiębiorstwa, który służy mu do
budowania przewagi na rynku. Ukazano obszary tworzenia przewagi konkurencyjnej w sieciach
handlowych. Szczególną uwagę zwrócono na instrumenty promocji, które mogą być
stosowane w miejscu sprzedaży. W poruszanym obszarze mieszczą się także rozważania
poświęcone determinantom i budowie lojalności wobec marek dóbr częstego zakupu i
marek własnych handlu. Problematyka lojalności została także szerzej opisana na
podstawie relacji zachodzących na rynku instytucjonalnym. W dalszej kolejności uwaga
została skupiona na szczególnym przedmiocie marketingowym, jakim jest usługa. Wskazano
na cechy usług determinujące wybór kanału dystrybucji oraz na niezbędny zakres ich
różnicowania w zależności od segmentów nabywców. Ostatnia część rozważań
zamieszczonych w prezentowanym zeszycie dotyczy szeroko pojętego marketingu
przestrzennego. Wskazano na możliwości zastosowania narzędzi marketingu w gminie, a
także na przesłanki wykorzystania koncepcji marketingowej w wielofunkcyjnym rozwoju
obszarów wiejskich.
Wstęp (Halina Szulce)
Halina SZULCE Poziom życia ludności w Polsce jako determinanta i skutek
rozwoju ekonomicznego
Tomasz ŻYMINKOWSKI Wizerunek firmy i marki jako źródło przewagi konkurencyjnej
Bartłomiej PIERAŃSKI Obszary budowania przewagi konkurencyjnej przez globalne
sieci handlowe
Wiesław CIECHOMSKI Instrumenty promocji w miejscu sprzedaży
Karolina JANISZEWSKA Determinanty wyznaczające poziom lojalności wobec marki na
rynku dóbr konsumpcyjnych częstego zakupu
Monika NEJMAN Budowanie lojalności klientów a marki własne handlu
Paweł TALARCZYK Kształtowanie lojalności na rynku instytucjonalnym
Agnieszka JUNIEWICZ Istota i specyfika marketingu relacyjnego jako koncepcji
zarządzania przedsiębiorstwem.
Szymon STROJNY Cechy usługi jako determinanty wyboru kanału dystrybucji na rynku
usługowym
Katarzyna WALKOWIAK Segmentacja klientów jako determinanta działań banku w
zakresie obsługi
Magdalena FLOREK Możliwości zastosowania narzędzi marketingu w gminie (w
kontekście wyników badań w gminach regionu wielkopolskiego)
Robert ROMANOWSKI Przesłanki wykorzystania koncepcji marketingowej w
wielofunkcyjnym rozwoju obszarów wiejskich
200 stron, B5, oprawa miękka