Trzeci zeszyt naukowy Katedry Marketingu Produktu, którego tematyka
koncentruje się na rynkowym cyklu życia produktu, zamyka serię zeszytów poświęconych
wszystkim fazom cyklu życia produktu.
Problematyka cyklu życia to klasyka marketingu, która stanowi punkt wyjścia
do przygotowania, uzasadnienia i weryfikowania działań rynkowych przedsiębiorstwa
związanych z produktem bądź portfelem produktów. Jest ona jednym z podstawowych
elementów strategii produktu, czyli działań podejmowanych przez każdego uczestnika
rynku, które bezpośrednio zmierzają do zaspokojenia potrzeb i oczekiwań konsumenta.
Rynkowy cykl życia produktu to jeden z symptomów rynkowych rezultatów słuszności i
właściwości wyboru oraz realizacji strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Jego
merytoryczna analiza może być podstawą i źródłem uzyskania przesłanek, wniosków
oraz prognoz dla operatywnych, taktycznych, a także strategicznych działań
przedsiębiorstwa związanych z dalszym kształtowaniem oferty rynkowej produktów.
Ostatnia faza - spadek dla części produktów z portfela -jest fazą zejścia/zniknięcia
z rynku, a dla innych może być szansą na odnowienie/przywrócenie "rynkowego
życia", i nową propozycją złożoną konsumentowi. Faza spadku, w związku z
globalizacją i internacjonalizacją rynków oraz bardzo dynamicznym rozwojem technologii
informacyjnej, zmienia w przypadku wielu produktów swoją istotę i nie musi się
wiązać z całkowicie negatywnym dla produktu efektem w postaci jego zejścia. Zdaniem
wielu badaczy, jest szansą i jednocześnie wyzwaniem dla menedżerów przedsiębiorstwa,
aby pamiętali o jej istnieniu i prowadząc politykę rynkową przedsiębiorstwa, zwracali
uwagę na dokonujące się zmiany w otoczeniu bliższym i dalszym przedsiębiorstwa oraz
poprzez monitorowanie rynku i jego uczestników dążyli do ograniczenia ich wpływu. A
gdy produkt wejdzie w tę fazę, powinni szukać rozwiązań służących jego odnowieniu
oraz przywróceniu pozycji rynkowej i miejsca w portfelu.
Wstęp
Bogdan Sojkin
Informacyjne uwarunkowania przejścia z fazy spadku do odnowienia produktu
Jacek Kall
Konsolidacja portfela marek
Magdalena Ankiel-Homa
Możliwości wykorzystania opakowań jednostkowych w procesie rewitalizacji
produktów konsumpcyjnych
Piotr Ratajczyk
Przesłanki usuwania produktu z portfela przedsiębiorstwa
Katarzyna Sempruch
Rewitalizacja wizerunku marki metodą przedłużania jej życia
Paweł Bartkowiak
Różnicowanie oferty edukacyjnej ekonomicznej szkoły wyższej jako przesłanka
opóźnienia wejścia w fazę spadku
Jakub Jasiczak
W poszukiwaniu nowych możliwości - zasadność szerszego spojrzenia na
innowacyjną technologię na przykładzie nanotechnologii
Agnieszka Skuza
Podnoszenie innowacyjności przedsiębiorstw jako metoda przedłużenia cyklu
życia produktów
112 stron, B5, oprawa miękka