UWARUNKOWANIA PRAWNE MARKETINGU W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM
Zagadnienia wybrane
Rewolucja technologiczna Internetu otworzyła przed działalnością marketingową nowe
kanały bezpośredniego kontaktu z konsumentem, które umożliwiają precyzyjne poznanie
jego potrzeb i przesyłanie komunikatów reklamowych. Jednakże prowadzenie działalności
marketingowej w społeczeństwie informacyjnym może wywoływać również wiele nowych
zagrożeń, zarówno dla konsumentów, jak i konkurentów oraz interesu publicznego.
Jednocześnie ze względu na bezprecedensowe tempo postępu technologicznego możliwość
szybkiego reagowania ustawodawcy na nowe problemy prawne staje się ograniczona.
Publikacja prezentuje wybrane obszary społeczeństwa informacyjnego, w
obrębie których uwidacznia się nieadekwatność istniejących uregulowań prawnych.
Jest wynikiem badań pracowników naukowych i doktorantów Zakładu Międzynarodowego
Prawa Prywatnego oraz Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Instytutu Międzynarodowego
Zarządzania i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Spis treści:
WPROWADZENIE
I. UWARUNKOWANIA FUNKCJONOWANIA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO (Halina
Brdulak)
1.1. Pojęcie społeczeństwa informacyjnego
1.2. Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Europie
1.3. Techniczne uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego
1.4. Koncepcja Web 2.0 jako istotny przykład budowy społeczeństwa informacyjnego i
wykorzystania funkcji partycypacyjnej
1.4.1. Technologia WebSphere jako odpowiedź na zmieniające się oczekiwania
użytkowników
1.4.2. Zalety i wady Web 2.0. Przykłady zastosowań
1.5. Nowy model biznesu oparty na Internecie
1.5.1. Przypadek Second Life jako produkt marketingowy w ramach Web 2.0
1.5.2. Przypadek Google
1.5.3. Przewaga Internetu jako przestrzeni biznesowej w stosunku do tradycyjnej
przestrzeni
1.5.4. Nowe koncepcje marketingu
Bibliografia
II. RENOMA PRZEDSIĘBIORSTWA JAKO ELEMENT WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ I KONCEPCJE
JEJ OCHRONY (Anna Mokrysz-Olszyńska)
1. Zagadnienia pojęciowe
1.1. Własność przemysłowa jako rodzaj własności intelektualnej
1.2. Zakres własności przemysłowej
2. Renoma przedsiębiorstwa jako dobro niematerialne
3. Oznaczenia handlowe jako nośnik renomy przedsiębiorstwa
3.1. Rodzaje oznaczeń handlowych
3.1.1. Firma i nazwa handlowa
3.1.2. Znak towarowy i jego renoma
3.2. Motywy ochrony i rodzaje praw w odniesieniu do oznaczeń handlowych
3.3. Ochrona specjalna i ogólna oznaczeń handlowych
4. Warunki nabycia prawa do ochrony renomy
5. Przekształcenie lub zbycie przedsiębiorstwa a zabezpieczenie renomy
6. Główne koncepcje ochrony renomy w dorobku prawnym
6.1. Prawo angielskie
6.2. Prawo niemieckie
7. Ochrona renomy przedsiębiorstwa w prawie polskim 65
8. Kierunki rozwoju ochrony renomy przedsiębiorstwa w społeczeństwie
informacyjnym
Bibliografia
III. RENOMOWANY ZNAK TOWAROWY W CYBERPRZESTRZENI - OCHRONA PRZED NADUŻYCIAMI
(Iwona Rozbicka)
1. Renoma znaku jako fenomen rynkowy i narzędzie komunikacji marketingowej w Internecie
2. Rejestracja domeny z użyciem cudzego renomowanego znaku towarowego jako zagrożenie
dla efektywnej działalności marketingowej przedsiębiorstwa
3. Renomowany znak towarowy jako kategoria normatywna
3.1. Specyfika ochrony renomy znaku towarowego w prawie własności przemysłowej
3.2. Specyfika ochrony renomy znaku towarowego w prawie o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
4. Prawne możliwości ochrony przed nieuczciwym wykorzystaniem renomowanego znaku
towarowego w Internecie
4.1. Ochrona na gruncie prawa własności przemysłowej
4.2. Ochrona na gruncie prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Wnioski
Bibliografia
IV. CZYNY NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI W INTERNECIE (Bartosz Targański)
1. Odesłania do stron internetowych
1.1. Odesłania głębokie
1.2. Odesłania ramkowe
1.3. Komentarz
2. Manipulowanie działalnością wyszukiwarek internetowych
2.1. Manipulowanie treścią metatagów
2.2. Wypełnianie stron internetowych słowami kluczowymi
2.3. Manipulowanie słowami kluczowymi
2.4. Tworzenie stron przejściowych
2.5. Tworzenie fałszywych stron internetowych
2.6. Rola odesłań w pozycjonowaniu stron
2.7. Komentarz
Bibliografia
V. MARKETING MOBILNY JAKO NOWE NARZĘDZIE KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ
(Iwona Rozbicka)
1. Marketing mobilny z perspektywy rynkowej
1.1. Charakterystyka i organizacja rynku usług m-marketingowych
1.2. Rodzaje usług m-marketingowych
2. Prawne uwarunkowania marketingu mobilnego
2.1. Dopuszczalność przesyłania mobilnych komunikatów marketingowych w świetle ustawy
o świadczeniu usług drogą elektroniczną
2.2. Ochrona danych osobowych użytkowników telefonów komórkowych w marketingu mobilnym
2.3. Ochrona przed nieuczciwą lub niedozwoloną reklamą w marketingu mobilnym
2.4. Kodeksy dobrych praktyk jako nowe źródło regulacji w marketingu mobilnym
Bibliografia
VI. ZNAK JAKOŚCI JAKO DOBRO NIEMATERIALNE NA PRZYKŁADZIE ZNAKU JAKOŚCI STIFTUNG
WARENTEST (Aleksandra Szarek)
Wstęp
1. Rodzaje znaków jakości produktów i usług
2. Znak jakości jako znak towarowy
3. Zasady stosowania znaku jakości Stiftung Warentest
4. Wprowadzające w błąd używanie znaku jakości Stiftung Warentest
5. Korzyści ze stosowania w obrocie znaku jakości Stiftung Warentest
Wnioski
Bibliografia
VII. PRAWO OCHRONY KONKURENCJI JAKO ŹRÓDŁO OGRANICZEŃ W WYKONYWANIU PRAW
WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ (Bartosz Targański)
Wstęp
1. Sprawy dotyczące części zamiennych do samochodów
1.1. Sprawa Volvo
1.2. Sprawa Renault
1.3. Komentarz
2. Sprawa Magill
2.1. Stan faktyczny i ocena organów antymonopolowych
2.2. Komentarz
3. Sprawa IMS Health
3.1. Stan faktyczny
3.2. Komentarz
4. Sprawa Microsoft
4.1. Stan faktyczny
4.2. Argumenty Microsoftu
4.3. Argumenty Komisji Europejskiej i Sądu Pierwszej Instancji
4.4. Test wyjątkowych okoliczności
4.5. Stwierdzenie nadużycia pozycji dominującej oraz braku obiektywnego uzasadnienia
4.6. Komentarz
5. Wytyczne Komisji Europejskiej
6. Podsumowanie
Bibliografia
186 stron, B5, oprawa miękka